Gå til innhold

Matintoleranse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år hatt problemer med magen min - jeg føler at det ikke fungerer som det skal og at det er noe mat jeg er sensitiv for. Problemet er at jeg syns det er så vanskelig å finne ut hva det er jeg reagerer på! Typisk er at jeg har generelt treg fordøyselse, blir lett oppblåst/stinn i magen, får magesmerter og føler ofte jeg ikke får tømt meg når jeg er på toalettet. Men jeg reagerer ikke mer alvorlig enn dette, og det er ikke like etter jeg har spist, og derfor er det så vanskelig å vite hva det kan være.

Men jeg har skjønt at det er det som er problemer med intoleranser - man reagerer gjerne på noe man spiser mye av, men plagene kommer ikke før timer eller dager etter, og derfor er det vrient å finne ut av.

Jeg lurer egentlig bare på om noen har lignende plager som meg - og har fått noen svar på hva de reagerer på? Det er jo mange som er sensitive for laktose og gluten, gjær, hvete osv, uten at det er en allergi. Så jeg vurderer kutte ned på noe, men det føles så håpløst når jeg føler ingenting hjelper! Ser ikke noe mønster i noen ting....

Og blir jo litt lei av disse plagene da...

Dette ble langt. Håper noen orket lese gjennom alt og har noen gode tips! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med det samme, og desverre er det ingenting som gir noe utslag på tester. Det jeg gjorde var å kutte ut alt av gluten, egg og laktose for en periode på rundt 8 uker. Etter dette begynte jeg smått å tilføre produkter med egg, laktose og gluten. Dette er 2 1/2 år siden, og magen min blir derfor vond om jeg spiser for mye av dette. Kostholdet mitt er derfor semi-veganer, dvs jeg spiser kjøtt, men alt annet av animalske produkter (egg, melk, smør etc) spiser jeg ikke.

http://vegania.net/

Denne siden er helt genial, fordi den forteller deg hva du evt kan erstatte noe med, men pass opp når det kommer til allergimat, mye er tilsatt palmeolje. Det er ikke noe du vil ha i kroppen din.

Bare å spørre om det er noe mer du lurer på :)

Skrevet

Balderklinikken tar matintoleranse-tester, kjenner flere som har fått god hjelp derfra :)

Skrevet

Jeg har samme plager som deg, i tillegg til diare (jippi....). Så tok legen en blodprøve for å teste allergier, og jeg slo visst ut på hvetemel, egg, kumelk og peanøtter. Når jeg har kuttet ut/kuttet kraftig ned på disse produktene, har magen vært mye mye bedre. Nå er jeg henvist til ernæringsfysiolog fordi det kan være risikabelt å kutte ut alt dette på egen hånd, mtp mangelplager senere.

Kan jo nevne at forloveden min også har akkurat samme plagene som meg, men han har ingen allergier mot mat. Det eneste "mønsteret" han har funnet for sine plager, er at om det er mye fett i maten, blir han dårlig med en gang. Og det trenger ikke være så mye fett heller, egentlig, før magen hans reagerer.

Har du andre allergier? Om du har allergi mot for eksempel pollen (tror det gjelder spesielt timotei og bjørk) kan du få kryssallergier mot hveteprotein. Da er du egentlig ikke allergisk mot hvete i utgangspunktet, men siden disse proteinene er så like, kan du altså også reagere på hvete. Og hvete er det jo i alt mulig rart, så er ikke noe merkelig om du ikke ser noe mønster.

....om jeg har misforstått dette med proteinene som gir kryssallergier må dere bare rette på meg, altså!

Gitta89: hvordan fungerer dietten din? Får du i deg alt du trenger av næringsstoffer, eller må du ta tilskudd?

Anonym poster: 2a01a14c727a631d7abd1fcc040fc049

Skrevet

Sliter med det samme, og desverre er det ingenting som gir noe utslag på tester. Det jeg gjorde var å kutte ut alt av gluten, egg og laktose for en periode på rundt 8 uker. Etter dette begynte jeg smått å tilføre produkter med egg, laktose og gluten. Dette er 2 1/2 år siden, og magen min blir derfor vond om jeg spiser for mye av dette. Kostholdet mitt er derfor semi-veganer, dvs jeg spiser kjøtt, men alt annet av animalske produkter (egg, melk, smør etc) spiser jeg ikke.

http://vegania.net/

Denne siden er helt genial, fordi den forteller deg hva du evt kan erstatte noe med, men pass opp når det kommer til allergimat, mye er tilsatt palmeolje. Det er ikke noe du vil ha i kroppen din.

Bare å spørre om det er noe mer du lurer på :)

Så det har hjulpet for deg å kutte ut gluten, laktose og egg? Uten at du har fått påvist noe fra lege.

Det virker som en så stor jobb å skulle kutte ut alt det! Særlig når man ikke vet akkurat hva det er man reagerer på.. Ville vært kjekt å hatt en allergi, så vet man hva som bør unngås av mat!

Skrevet

Balderklinikken tar matintoleranse-tester, kjenner flere som har fått god hjelp derfra :)

Ja, har hørt om sånne tester.. Men er liksom litt skeptisk. Det koster jo så masse! Men du kjenner altså folk som har fått noe ut av det? :)

Skrevet

Jeg har samme plager som deg, i tillegg til diare (jippi....). Så tok legen en blodprøve for å teste allergier, og jeg slo visst ut på hvetemel, egg, kumelk og peanøtter. Når jeg har kuttet ut/kuttet kraftig ned på disse produktene, har magen vært mye mye bedre. Nå er jeg henvist til ernæringsfysiolog fordi det kan være risikabelt å kutte ut alt dette på egen hånd, mtp mangelplager senere.

Kan jo nevne at forloveden min også har akkurat samme plagene som meg, men han har ingen allergier mot mat. Det eneste "mønsteret" han har funnet for sine plager, er at om det er mye fett i maten, blir han dårlig med en gang. Og det trenger ikke være så mye fett heller, egentlig, før magen hans reagerer.

Har du andre allergier? Om du har allergi mot for eksempel pollen (tror det gjelder spesielt timotei og bjørk) kan du få kryssallergier mot hveteprotein. Da er du egentlig ikke allergisk mot hvete i utgangspunktet, men siden disse proteinene er så like, kan du altså også reagere på hvete. Og hvete er det jo i alt mulig rart, så er ikke noe merkelig om du ikke ser noe mønster.

....om jeg har misforstått dette med proteinene som gir kryssallergier må dere bare rette på meg, altså!

Gitta89: hvordan fungerer dietten din? Får du i deg alt du trenger av næringsstoffer, eller må du ta tilskudd?

Så bra at du har blitt bedre? Fant du ut av alt dette ved hjelp av bare blodprøve hos legen?

Jeg har ikke pollenallergi nei. Det som gjør ting så vrient er at jeg får ikke noen reaksjoner rett etter jeg har spist noe mat. Føler det er så tilfeldig, så jeg greier ikke finne ut av hva jeg evt reagerer på... Men kroppen min fungerer definitivt ikke helt som den skal, så noe må det bare være!

Jeg lurer på også om jeg har jernmangel. Røyter så masse og har veldig tørr hud og negler. Jeg har lest at det også kan ha sammenheng med matintoleranse - noen som vet om det stemmer?

Føler det bare er masse smågreier som plager meg, også er det vanskelig å sette fingeren på hva det er! Irriterende!

Skrevet

Jeg har egentlig akkurat samme problemet som deg! Røyter, tørr hud, dårlig mage, ingen allergier...

Jeg fant ut selv at jeg er laktoseintolerant(dårlig i magen etter bløtkaker, mye melk, is osv.). Jeg drikker soyamelk, men spiser fortsatt is og sjokolade. Jeg har funnet ut at en viss mengde melk om dagen går fint, så det gjelder bare å holde seg under den "kvoten".

Ellers så har jeg veldig følsom mage. Jeg får "bare" diaré, blir ikke oppblåst eller noe sånt. Jeg er ikke sikker på hva som kan være problemet når jeg får vondt i magen uten å ha fått i meg laktose, så jeg prøver bare å spise så variert som mulig(det blir som regel ikke variert i det hele tatt) og unngå ting jeg vet jeg reagerer på(sterk mat, sauser, for mye godteri...)

Jernmangel: er du unormalt trøtt og sliten? Da er det nok jernmangel. Det burde du sjekke hos lege, for man skal ikke ha for mye jern heller.

Røyting er i hvert fall b12. Jeg har enda ikke fått meg noen vitaminer med det i seg, så røytingen fortsetter som aldri før!

Skrevet

Den fungerer ved at jeg spiser følgende:

Frokost:

* Brød fritt for gluten og laktose, Fria (brødmerke) har fantastisk gode brød! Spiser gjerne en skive.

* Smoothie med bær og kokkosnøttolje (drikker da en halv liter)

Lunch, spiser én av følgende:

* Salat med tomater, agurk, bønner og gjerne risnudler

* Brødskive med kjøttpålegg og salat

* Smoothie med bær og kokkosnøttolje (husk at denne oljen skal IKKE være flytende og må hete extra virgin, ellers er det transefett). Dette lages i en blender.

Middag:

* Risnudler med kylling/tunfisk/kjøttdeig med bønner, linser, tomater

* Salat med kylling/tunfisk/kjøtt med bønner, linser, tomater

* Kjøtt/kylling/fisk med poteter/salat til, evt begge

* Gryterett med kjøtt/kylling/fisk med bønner, linser, kikerter, tomat, glutenfri pasta/risnudler/ris.

Mellom måltidene spiser jeg:

* Bær (frosne lagt i en bolle med vann, nam!)

* Frukt

* Smoothie

* Brødskive

Mine verdier har aldri vært bedre, kikerter, linser og bønner er fantastisk for kroppen! Smaker helt nydelig også. Ellers er det veldig viktig å sjekke hva glutenfri mat inneholder, masse transefett og palmeolje ute å går, dette er IKKE bra for kroppen.

Så det har hjulpet for deg å kutte ut gluten, laktose og egg? Uten at du har fått påvist noe fra lege.

Det virker som en så stor jobb å skulle kutte ut alt det! Særlig når man ikke vet akkurat hva det er man reagerer på.. Ville vært kjekt å hatt en allergi, så vet man hva som bør unngås av mat!

Det har hjulpet, vært en fantastisk forandring! Før hadde jeg masse vann i kroppen og slet noe enormt med å komme meg på do feks. Jeg merker ingen spesielle vanskeligheter med å ha lagt om kosten, forskjellen er at i stedet for å bruke melk/drikke melk, bruker jeg rismelk eller havremelk feks. Mange rismelker inneholder også kalsium som er viktig for kroppen, og disse melkene er også sunnere for kroppen.

Skjønner godt hva du mener med at det hadde vært enklere med en påvist allergi, men trikset er å bruke vanlige oppskrifter: står det melk bruker du rismelk, står det egg bruker du eggerstatning, står det fløte bruker du risfløte. Dette er selvsagt bare noen få eksempler, men at jeg skjønner deg? Selvsagt, det er ikke lett i begynnelsen. Men kan si så mangt at jeg har mistet 13 cm rundt livet, samt 5 kg siden januar uten å gå inn for det. Kroppen har dermed kvittet seg med masse avfallsstoffer som en følge av at jeg fikk i meg noe jeg ikke tålte. Nå kan jeg også spise mat som inneholder egg/gluten/laktose, men i begrensede mengder, for jeg vet balansen. Dette har dog tatt tid, men det hjelper en del. Ultra og Meny har fantastisk godt utvalg også.

Og helt til sist: :klemmer: Jeg forstår det ikke virker lett, men det blir bedre :jepp:

Skrevet

Irritabel tarm kanskje? Typisk dersom man ikke slår ut på noe. For meg har det hjulpet å kutte ut råkost og kunstige søtningsstoffer.

Skrevet

Den fungerer ved at jeg spiser følgende:

Frokost:

* Brød fritt for gluten og laktose, Fria (brødmerke) har fantastisk gode brød! Spiser gjerne en skive.

* Smoothie med bær og kokkosnøttolje (drikker da en halv liter)

Lunch, spiser én av følgende:

* Salat med tomater, agurk, bønner og gjerne risnudler

* Brødskive med kjøttpålegg og salat

* Smoothie med bær og kokkosnøttolje (husk at denne oljen skal IKKE være flytende og må hete extra virgin, ellers er det transefett). Dette lages i en blender.

Middag:

* Risnudler med kylling/tunfisk/kjøttdeig med bønner, linser, tomater

* Salat med kylling/tunfisk/kjøtt med bønner, linser, tomater

* Kjøtt/kylling/fisk med poteter/salat til, evt begge

* Gryterett med kjøtt/kylling/fisk med bønner, linser, kikerter, tomat, glutenfri pasta/risnudler/ris.

Mellom måltidene spiser jeg:

* Bær (frosne lagt i en bolle med vann, nam!)

* Frukt

* Smoothie

* Brødskive

Mine verdier har aldri vært bedre, kikerter, linser og bønner er fantastisk for kroppen! Smaker helt nydelig også. Ellers er det veldig viktig å sjekke hva glutenfri mat inneholder, masse transefett og palmeolje ute å går, dette er IKKE bra for kroppen.

Det har hjulpet, vært en fantastisk forandring! Før hadde jeg masse vann i kroppen og slet noe enormt med å komme meg på do feks. Jeg merker ingen spesielle vanskeligheter med å ha lagt om kosten, forskjellen er at i stedet for å bruke melk/drikke melk, bruker jeg rismelk eller havremelk feks. Mange rismelker inneholder også kalsium som er viktig for kroppen, og disse melkene er også sunnere for kroppen.

Skjønner godt hva du mener med at det hadde vært enklere med en påvist allergi, men trikset er å bruke vanlige oppskrifter: står det melk bruker du rismelk, står det egg bruker du eggerstatning, står det fløte bruker du risfløte. Dette er selvsagt bare noen få eksempler, men at jeg skjønner deg? Selvsagt, det er ikke lett i begynnelsen. Men kan si så mangt at jeg har mistet 13 cm rundt livet, samt 5 kg siden januar uten å gå inn for det. Kroppen har dermed kvittet seg med masse avfallsstoffer som en følge av at jeg fikk i meg noe jeg ikke tålte. Nå kan jeg også spise mat som inneholder egg/gluten/laktose, men i begrensede mengder, for jeg vet balansen. Dette har dog tatt tid, men det hjelper en del. Ultra og Meny har fantastisk godt utvalg også.

Og helt til sist: :klemmer: Jeg forstår det ikke virker lett, men det blir bedre :jepp:

Takk for så godt svar! Jeg tror jeg skal forsøke å trappe ned på laktose og gluten, og se om jeg merker noen forandring. Tok det lang tid før du merket forskjell?

Skrevet

Takk for så godt svar! Jeg tror jeg skal forsøke å trappe ned på laktose og gluten, og se om jeg merker noen forandring. Tok det lang tid før du merket forskjell?

Merket stor forskjell allerede etter 2 uker ca, så det er definitivt verdt å prøve.

Men på vegania (linken i innlegget mitt) så kan du se hva du kan bruke til å erstatte med. Jeg tok å kutet ut alt av laktose/gluten/egg i 8 uker, for så å gradvis prøve meg frem for å se hva det kunne være jeg ble dårlig av. Da merker du jo om det er en av de 3 ikke sant, og da blir det lettere når det kommer til mat :)

Skrevet

Merket stor forskjell allerede etter 2 uker ca, så det er definitivt verdt å prøve.

Men på vegania (linken i innlegget mitt) så kan du se hva du kan bruke til å erstatte med. Jeg tok å kutet ut alt av laktose/gluten/egg i 8 uker, for så å gradvis prøve meg frem for å se hva det kunne være jeg ble dårlig av. Da merker du jo om det er en av de 3 ikke sant, og da blir det lettere når det kommer til mat Happy.png

Takk for linken! Jeg skal prøve meg på dette! Lurte på om du har noen tips til pålegg og andre enkle matvarer som du spiser, som er fritt for disse ingrediensene? Av typen frokost, lunsj og snacks alternativer? :D

Skrevet

Takk for linken! Jeg skal prøve meg på dette! Lurte på om du har noen tips til pålegg og andre enkle matvarer som du spiser, som er fritt for disse ingrediensene? Av typen frokost, lunsj og snacks alternativer? :D

Jeg spiser kjøttpålegg uten melk, det som er viktig er å lese hva de faktisk inneholder, samt fria-brødene. De er gode og uten masse rart i. Av snacks går det mye i frukt egentlig, evt frokostblandinger uten gluten laktose eller egg.

Skrevet

Har du vært hos lege? Hvis ikke bestill deg time! Og ikke kutt ned på noen matvarer før du har snakket med lege om hva du skal gjøre videre. Enkelte tester, som f.eks. for cøliaki, vil ikke slå ut om du har kuttet gluten i forkant, og da kan du ikke få diagnosen. Be om å få tatt standard blodprøver (vitaminer og slikt), i tillegg til at du ønsker en utredning for eventuelle matallergier om de ikke finner noen andre årsaker til plagene dine.

Skrevet

Ja, har hørt om sånne tester.. Men er liksom litt skeptisk. Det koster jo så masse! Men du kjenner altså folk som har fått noe ut av det? Happy.png

Så absolutt. Det er også noe som heter bioresonans som kan avdekke matintoleranser, men det er vel mindre vitenskap bak denne formen selv om jeg personlig har hatt veldig god erfaring med bioresonans som behandlingsform, både ved muskulære smerter og allergi. Den avdekker om du er litt intolerant mot f.eks hvete, eller veldig intolerant.

Hvis hvete er noe du inntar mye i kosten, så er det et sikkert stikk å kutte ned/kutte ut dette i første omgang, også evnt kutte ut melkeprodukter etterhvert. Prøv med spelt istedet å se om det fungerer bedre. Gjær og kjøtt kan også gi problemer med fordøyelsen. Husk at det brukes hveteekstrakt i mye ferdigmat også :)

Hvis du tar blodprøver hos Balder så kan jeg nesten garantere deg at de vil finne mange intoleranser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...