Gå til innhold

Cipralex (escitalopram)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaringer med Cipralex? Fikk de av legen og skal begynne på 5mg i morgen. Skal gå på det i to uker og så øke til 10. Når på dagen tar dere medisinen?

Krysser bare fingrene for at jeg slipper så mange bivirkninger fremover jeg nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar den på kvelden. Og har ikke merket mange bivirkninger nei.

Skrevet

Jeg gikk på de for et par år tilbake.

Verste bivirkningen var at orgasme tok veeeldig lang å oppnå pluss at jeg sexlysten sank en del.

Som regel er jeg ganske "friskis" på det området, så dermed merket jeg spesielt godt at lysten forsvant.

Nå vet jeg ikke hvorvidt du fester, men jeg merket at jeg tålte langt mindre alkohol før jeg ble full enn nå som jeg ikke går på antidepressive. Ta det veldig rolig første gang du fester etter du har begynt i så fall.

Fastlegen min anbefalte å ta de om morgen samtidig med frokosten.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hei!

Jeg tar mine på kvelden, til et fast klokkeslett. Om jeg slurver med tiden, så kommer bivirkning i form av sinnsyke drømmer etter noen dager. Pluss flere bivirkninger om jeg lar det gå enda flere dager før jeg skjerper meg med tidspunktet for å ta nedisinen.

Så jeg vil anbefale deg å ta dem til en fast tid.

Forresten, jeg ble anbefalt å ta dem på kvelden, fordi en bivirkning er at man blir litt trøtt/slapp.

Skrevet

En skal vel helst ikke ta alkohol med denne medisinen?

Anonym poster: 4260caf51c25cafa17d97ca9c72af62a

Skrevet

Jeg fikk ekstrem angst av Cipralex.

Anonym poster: e0ad69dc0c2def3754fe9c293df1ce1f

Skrevet

En skal vel helst ikke ta alkohol med denne medisinen?

Anonym poster: 4260caf51c25cafa17d97ca9c72af62a

Nå er det er par år tilbake, men både fastlegen og psykologen sa at det gikk greit å drikke alkohol mens jeg gikk på Cipralex. Hvis du er usikker så snakk med legen din om hva han anbefaler for deg :smilorange: . Folk har tross alt ulik toleranse for alkohol i første omgang og det er mange ulike grunner til man begynner på Cipralex.

Skrevet

I pakningsvedlegget til Cipralex står det "kombinasjon med alkohol anbefales ikke". Uansett er ikke alkohol og psykisk sykdom en god match, så jeg ville holdt meg unna (og det har jeg også gjort når jeg har gått på den/andre antidepressiva og psykofarmaka).

Anonym poster: e0ad69dc0c2def3754fe9c293df1ce1f

Gjest Loverdose
Skrevet

Husker ikke nøyaktig når jeg begynte på Cipralex, men er noen få uker siden. Har allerede kommet meg opp i dosen 20mg og har vært på den i en ukes tid, tror jeg. Dårlig hukommelse! Jeg tar medisinen på kvelden.

Selv har jeg ikke fått noen bivirkninger omtrent. Har lest flere steder på nettet at de fleste sliter med kvalme en ukes tid etter at de har begynt på denne medisinen, to venner av meg som går på denne har også slitt med kvalme. Selv ble jeg ikke kvalm i det hele tatt. Sexlysten derimot, forsvant i en liten periode. Den er heldigvis kommet litt tilbake nå... Det å oppnå orgasme er også et helvetes stress. Vet ikke hva det er med Cipralex, men den tar litt knekken på sexlivet! :gjeiper:

Noe annet jeg også har merket, er at jeg har blitt veldig likegyldig og apatisk. Før kunne jeg begynne å gråte når jeg ble skikkelig deprimert, men nå er det veldig sjeldent jeg gråter. Følelseslivet blir liksom ganske "daffete"... De fleste foretrekker egentlig å være glad eller trist fremfor å være likegyldig og apatisk, men jeg må si at jeg trives altså!

Skrevet

Så rart at dere tar den på kvelden. Jeg må alltid ta den litt tidlig på dag, og det fikk jeg beskjed av av psykiateren også. De første ukene var ganske kjipe for jeg fikk ikke sove. Låg våken hele natten og bare kjeda meg. Sov kanskje et par timer på morgenkvisten (før jeg sto opp og tok tabletten altså) og så var jeg våken hele dagen også. Så det var ganske slitsomt. Følte meg trøtt, men ble liksom holdt "kjemisk våken".

Begynte på 5mg, økte til 10 mg og deretter gikk jeg opp til 20mg.

I tillegg fikk jeg:

-Veldig rastløse ben de første ukene. Ikke like gale nå.

-Økt svette/nattesvette

-Veldig mye lavere sexlyst

-Vanskeligere å oppnå orgasme

-Vektøkning

-Dårlig hukommelse

-Konsentrasjonsproblemer

Men jeg vil heller slite med de bivirkningene enn å være så deprimert som jeg var da jeg før jeg begynte på Cipralex.

Anonym poster: 62674d79f631bdad9e37fe18a1015c31

Skrevet

Har ikke merket noen bivirkninger.

Det Loverdose sier om å føle seg daff/apatisk er i mitt tilfelle det som skjer i de situasjonene jeg normalt sett hadde vært VELDIG deprimert. I stedet for å gråte meg i søvn og ha vondt hele dagen får jeg da en litt sånn apatisk følelse frem til depresjonsfasen går over av seg selv. Har ikke følt at jeg er mindre glad, eller at mitt gode humør/energi har blitt dempet på noe vis.

Anonym poster: fa50f391ab65e83abe2304ba41355b71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...