Gå til innhold

Prøvelykke


Pyntestøv

Anbefalte innlegg

Det knekker litt i bekkenet noen ganger hos meg- tror det er i forbindelse med bekkenløsningen. Jeg har også vært redd for å skade jenta mi noen ganger når jeg bøyer meg fremover, for jeg kjenner at det presser ekstra foran der når jeg gjør det. Men de tåler nok litt mer enn vi tror :)

Jeg har også tenkt på det med å ta klyx før fødsel, men jeg ønsker også badekar så det er kanskje litt upraktisk å ta det da? Jeg vil ikke gjøre det verre eller eklere heller ;-)

Aha, bekkenløsning. Det har jeg ikke engang tenkt på, haha. Knekker egentlig både foran og i hoftene. Har jo mye vondt i rumpa/korsrygg også, men det er nok mer muskulært. Er uansett overlevbart, spesielt når det er så liten tid igjen :)

Veldig mange tømmer jo tarmene, beklager uttrykket, naturlig før fødsel, så klyx er ofte ikke nødvendig. Men, spør jordmoren din på neste kontroll? Evt, når du kommer på føden. Da kan de ta en vurdering. Blir sikkert det siste på meg. Kan jo være jeg er heldig og kroppen har gjort sine forberedelser, til tross for jerntilskuddet :)

Jordmor her mente det fordel med klyx før fødsel i badekar, men de har kanskje forskjellige erfaringer :vetikke: Jeg fødte i badekar etter klyx og synes det gikk veldig greit, tror det er litt lettere å presse hvis det er ikke er mye i tarmen.

Ja, de sier mye forskjellig disse jordmødrene, hehe. Er jo forsåvidt et godt poeng om det hjelper på trykkinga at en bør ta det, badekar eller ei.

Jeg fikk ikke tilbud om klyx sist.. Tenkte ikke på det engang for å være ærlig. Kan ikke huske at det skjedde noen "uhell" heller :sjenert:

Har ikke skrevet fødebrevet enda heller jeg, det bør jeg strengt tatt få gjort snart..

Ja, nå er fødebrevet mitt skrevet og kjæresten har akkurat lest det. Skal leveres på onsdag. Uæææ... ting begynner virkelig å gå opp for meg her altså.

For meg høres det ut som du har fått bekkenløsning. Jeg var sikker på det var nedpress jeg kjente og så begynte det å knekke litt og da sa jordmor det var bekkenløsning. Fikk time til fysio og han også sa det var bekkenløsning. Man kan ha bekkenløsning tre plasser. Altså alle kvinner har bekkenløsning, men de vet ikke hvorfor noen får smerter og ubehag ved det. Men vær obs på det!

Ah, interessant. Jeg har altså en relativt smerteløs bekkenløsning trolig. Hva bør jeg være obs på? Hvilken råd fikk du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aha, bekkenløsning. Det har jeg ikke engang tenkt på, haha. Knekker egentlig både foran og i hoftene. Har jo mye vondt i rumpa/korsrygg også, men det er nok mer muskulært. Er uansett overlevbart, spesielt når det er så liten tid igjen :)

Ah, interessant. Jeg har altså en relativt smerteløs bekkenløsning trolig. Hva bør jeg være obs på? Hvilken råd fikk du? :)

Det høres for meg ut som bekkenet da ja.

Jeg fikk råd om å ikke bære/løfte. Og typiske ting som ta ut av oppvaskemaskin, støvsuge og trappegåing.

Fikk råd om å ta det med ro når jeg kjente den ømheten/verking(kjentes for meg ut som et press). Etterhvert ble jeg stiv og støl da jeg hadde beveget meg mye og satt meg ned en stund.

Korsryggen var en plass jeg også hadde bekkenløsning og da strålte det opp mot ryggen og ble vondt der også.

Så det høres for meg ut som du har fått det altså, hør med jordmor. Kanskje du får deg en time til fysio du også :) De masserer ryggen din også, det skal jeg imorgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt smokk siden fødsel men det er nok fordi de er premature. Men nå som de spiser vanlig og er på terminalder omtrent bruker vi smokk om nettene og hvis de er urolige. Det har ikke gått utover noe suging overhodet. Og at det er forskjell på hvilken smokk? Jepp hos mine er det deg. Den ene tar kun avent og den andre kun nuk. Prøvde de i geatispakkene først og mam var ikke på tale, avent tok han ene også kjøpte vi nuk for å prøve på han andre.

Det er som med bleier, bare prøve seg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig forskjell på det med smokk ja! :Nikke: Noen tar kun silikon, andre lateks.. Vanskelig å si, men prøv deg frem :) Vi har med smokk til Føden, men får se om vi bruker den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres for meg ut som bekkenet da ja.

Jeg fikk råd om å ikke bære/løfte. Og typiske ting som ta ut av oppvaskemaskin, støvsuge og trappegåing.

Fikk råd om å ta det med ro når jeg kjente den ømheten/verking(kjentes for meg ut som et press). Etterhvert ble jeg stiv og støl da jeg hadde beveget meg mye og satt meg ned en stund.

Korsryggen var en plass jeg også hadde bekkenløsning og da strålte det opp mot ryggen og ble vondt der også.

Så det høres for meg ut som du har fått det altså, hør med jordmor. Kanskje du får deg en time til fysio du også :) De masserer ryggen din også, det skal jeg imorgen! :)

Får ofte den stølhetsfølelsen i korsryggen om jeg er bittelitt aktiv (og med aktiv mener jeg å rydde litt i leiligheta, hehe).

Jeg tenker jeg holder ut. Er jo ikke fryktelig plaget, og nå sitter jeg stort sett og leser til eksamen. Aktivitet er lagt på hylla til etter fødsel. Du som har hatt såpass plagsom og vond bekkenløsning forstår jeg imidlertid godt at går til fysio:) Forøvrig er jeg utrolig heldig og har en kjæreste som masserer meg hver kveld med varmende oljer. Er så glad jeg har han altså :hjerte:

Vi har brukt smokk siden fødsel men det er nok fordi de er premature. Men nå som de spiser vanlig og er på terminalder omtrent bruker vi smokk om nettene og hvis de er urolige. Det har ikke gått utover noe suging overhodet. Og at det er forskjell på hvilken smokk? Jepp hos mine er det deg. Den ene tar kun avent og den andre kun nuk. Prøvde de i geatispakkene først og mam var ikke på tale, avent tok han ene også kjøpte vi nuk for å prøve på han andre.

Det er som med bleier, bare prøve seg frem :)

Må finne ut hvilken jeg har. Tror jeg har to typer. En fra gratispakka og en jeg fikk fra mamma.Får pakke de ned, som nødsmokker, just in case :)

Veldig forskjell på det med smokk ja! :Nikke: Noen tar kun silikon, andre lateks.. Vanskelig å si, men prøv deg frem :) Vi har med smokk til Føden, men får se om vi bruker den..

Kjipt om man ender med å kjøpe inn 10 ulike typer og putten bare tar den aller siste man kjøpte inn :fnise: Tenker jeg tar med de to typene jeg har og blir det helt krise kan jeg også sende kjæresten på smokkjakt.

Fått pakket bagen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant ;) Vi har kjøpt 3 stk på navnesmokken.no eller hva det heter og så har vi igjen noen uåpnede pakker fra sist + de vi har fått gratis. Får teste og se :)

Har pakket deler av baggen, men mangler endel.. Har lagt liste i dagboken min hvis du ikke har sett? :klo: Eller jo, det har du vel tror jeg ;) Er ikke ferdig, men så skjer det så mye om dagen at jeg ikke rekker å ordne alt. Men regner med hun kommer etter termin, så sånn sett stresser jeg ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er sant ;) Vi har kjøpt 3 stk på navnesmokken.no eller hva det heter og så har vi igjen noen uåpnede pakker fra sist + de vi har fått gratis. Får teste og se :)

Har pakket deler av baggen, men mangler endel.. Har lagt liste i dagboken min hvis du ikke har sett? :klo: Eller jo, det har du vel tror jeg ;) Er ikke ferdig, men så skjer det så mye om dagen at jeg ikke rekker å ordne alt. Men regner med hun kommer etter termin, så sånn sett stresser jeg ikke enda.

Er så dårlig på å sjekke dagbøkene til folk, men skal ta en titt nå :) Edit: Tenkte på blogg og ble litt sånn "hæ, har du blogg og så har jeg gått glipp av det??!" Dagbøkene sjekker jeg jo, hehe.

Min bag står på soverommet, sånn 70% pakket. Tar resten når jeg begynner å nærme meg litt mer fødsel tenker jeg, hehe. Har ikke noe særlig til modning, og er jo knappe 38 uker i morgen, så har ingen tro på at det skjer noe med det aller første. Kanskje får jeg meg en overraskelse, hehe.

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det plutselig har begynt litt modning nå de siste par ukene egentlig, men det er så vanskelig å si :klo: Føler at all den stikkingen og murringen fører til noe, men hva vet vel jeg ;) Vanskelig å si det der. Sist hadde jeg det sånn omtrent 3 uker før fødsel, men har skjønt at svangerskap og fødsler kan være vidt forskjellige, så vi får vente og se. Foreløpig har dette svangerskapet vært veldig annerledes enn forrige synes jeg, men kanskje mer likt mot slutten når jeg tenker meg om..

Hvordan synes du modningsakupunkturen går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det plutselig har begynt litt modning nå de siste par ukene egentlig, men det er så vanskelig å si :klo: Føler at all den stikkingen og murringen fører til noe, men hva vet vel jeg ;) Vanskelig å si det der. Sist hadde jeg det sånn omtrent 3 uker før fødsel, men har skjønt at svangerskap og fødsler kan være vidt forskjellige, så vi får vente og se. Foreløpig har dette svangerskapet vært veldig annerledes enn forrige synes jeg, men kanskje mer likt mot slutten når jeg tenker meg om..

Hvordan synes du modningsakupunkturen går?

Jeg har egentlig hatt knivstikk nedentil i lang tid jeg, så tror det for min del ikke er modning men baby som treffer en nerve eller to. Av og til kjennes det ut som han skal komme ut feil vei, haha.

Snakket med noen venninner om det også og der er det flere som føler fødselen kom kasta på dem. Ingen tegn før riene plutselig satte i gang. Øyner er lite håp om at det også kan skje meg, men jeg er jo også bare 38 uker (i morgen) og det kan godt være jeg går langt over termin (sukk).

Modningsakupunktur går greit. Tror jeg. Hun jeg går til er kjempehyggelig. Den ene gangen fikk jeg masse vonde rielignende følelser i underlivet/nedre del av magen, men det gav seg etter en 3-4 tak. Aner ikke hva det var, har ikke hatt det siden :vetikke: . Gleder meg til hun setter litt mer heftigere modningsnåler når det nærmer seg termin. Håper det gjør susen. Hvordan opplever du at det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll uke 37+6:

Symfysemål: 35!! Gått ned 2 cm. Hadde en annen jordmor, men lell a gitt. Hun sa det kunne være fordi baby hadde gått lenger ned i bekkenet.

Urin: Neg.

Blodprosent: 11,3 %

Blodtrykk: 115/75

Vekt: + 10,8 kilo

Hodet: Ikke festet (legen tok visst feil), men godt ned i bekkenet.

Hjerteslag: 130

Plager om dagen:

SVIMMEL, med hint av stjerner og planeter som kretser rundt og rundt! I dag har jeg tidvis følt meg som en full sjømann på ei skute i storm. Jeg holdt faktisk på å gå rett på veggen når jeg reiste meg litt for fort i sted. Legen har bedt meg ta jern, mens jordmor mente min blodprosent som gravid var fin (og dermed at jeg ikke trengte jern). Jeg velger likevel å høre på legen. Har uansett kjøpt inn jern, så jeg knasker litt fremover og ser om det hjelper.

Forøvrig, Dine, angående ryggleie:

Jordmor mente at det var litt sånn utdatert dette med ryggleie (høyre/venstre side). For det første så opplever de at de fleste babyer faktisk snur seg i løpet av fødsel (til venstre). For det andre så sa de ofte at når ungen lå til høyre så kunne det være indikasjon på at han/hun kom ut som stjernekikker. Det har ikke vist seg å holde mål i hennes jordmorkarriere og hun sa at omtrent 1% kom ut som stjernekikker, med andre ord - det var lite å frykte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre :) Jeg tenker at vi får ta ting som de kommer ift fødsel, stilling osv, for det er ikke så mye vi kan gjøre med det.. Men det hjelper jo at hodet er nedover og at det ikke blir setefødsel (auch!)

Ser ut som veldig fine målinger ift kontrollen :) Jeg må tilbake til legen for å ta de rhesus negativ prøvene fordi de ble ødelagte eller noe, typisk, så forhåpentligvis er alt bra der.

Har hatt stikkinger lenge jeg også, men de har blitt kraftigere. Om det skyldes akupunkturen eller tilfeldigheter vet jeg jo ikke, så vi får se. Når du får nålene for modning, hvor mange får du da?

Hvis ikke jeg husker feil, så får jeg to i korsryggen omtrent, én på magen og enten én eller to på selve bena.

Visste ikke at man får kraftigere modning nærmere termin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre :) Jeg tenker at vi får ta ting som de kommer ift fødsel, stilling osv, for det er ikke så mye vi kan gjøre med det.. Men det hjelper jo at hodet er nedover og at det ikke blir setefødsel (auch!)

Ser ut som veldig fine målinger ift kontrollen :) Jeg må tilbake til legen for å ta de rhesus negativ prøvene fordi de ble ødelagte eller noe, typisk, så forhåpentligvis er alt bra der.

Har hatt stikkinger lenge jeg også, men de har blitt kraftigere. Om det skyldes akupunkturen eller tilfeldigheter vet jeg jo ikke, så vi får se. Når du får nålene for modning, hvor mange får du da?

Hvis ikke jeg husker feil, så får jeg to i korsryggen omtrent, én på magen og enten én eller to på selve bena.

Visste ikke at man får kraftigere modning nærmere termin..

Hmm, jeg får en god del nåler jeg faktisk. Masse i ryggen (øvre del og noen i korsryggen), to-tre i føttene, noen i hendene, øret og hodet. Alt er ikke modning, noe er for vond rygg og andre for søvn Jeg forstod det slik at hun setter nåler også andre steder når det nærmer seg mer, og at hun skrur de hun setter nå lengre og lengre inn for hver gang. Men, jeg kan ta feil, hehe. Jeg har ikke spurt så mye, bare lar henne styre det hele. Vet at så fort jeg er på termin setter hun også nåler i skuldre som visstnok kan sette ting i gang, men det er vel som med sex - man må allerede være moden for at det skal ha noe virkning.

Er veldig spent på om dette fungerer. Jordmora på svangerskapskurset anbefalte akupunktur. Hun sa at etter deres erfaring så virket akupunktur bedre som smertelidring på de som hadde fått akupunktur tidligere, enn de som aldri hadde prøvd det før. Satser på det stemmer, om det ikke hjelper så mye i forhold til modning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får flere jeg også, men mener disse skulle være for modning. Får også for vond rrygg og søvn, så har jeg fått for vann i kroppen, halsbrann, leggkramper og noe annet jeg ikke husker helt nå :fnise: Har aldri spurt henne jeg heller, men kan høre med henne neste gang, om hun setter mer og mer jo nærmere termin. Har ikke helt tenkt på det :sjenert:

Kanskje vi til og med går samme sted? Kan sende deg pm med hvor jeg går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det jeg ser? Bare 12 dager igjen til termin?? :hakeslepp:

Håper du ikke har krepert i varmen de siste dagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det jeg ser? Bare 12 dager igjen til termin?? :hakeslepp:

Håper du ikke har krepert i varmen de siste dagene!

Ja, tiden går veldig fort nå gitt. Har ikke tid til å tenke over det heller for sitter hjemme og leser til eksamen :-/ Har nytt varmen så langt, men hadde et anfall av hetetokt i går formiddag. Svettet som om jeg var i overgangsalderen - såååå varmt. Nå blir det jo kjølig igjen. Kanskje likesågreit for min del :)

Hvordan er der med den nybakte moren? Nyter du dagene?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tiden går veldig fort nå gitt. Har ikke tid til å tenke over det heller for sitter hjemme og leser til eksamen :-/ Har nytt varmen så langt, men hadde et anfall av hetetokt i går formiddag. Svettet som om jeg var i overgangsalderen - såååå varmt. Nå blir det jo kjølig igjen. Kanskje likesågreit for min del :)

Hvordan er der med den nybakte moren? Nyter du dagene?:)

Ah, ja jeg nyter dagene til det fulle :hjerte:

Har det helt herlig med en skjønn liten tass som gråter lite, sover masse, og sjarmerer meg i senk med verdens nydeligeste smil :rodmer:

Du har masse å glede deg til altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ah, ja jeg nyter dagene til det fulle :hjerte:

Har det helt herlig med en skjønn liten tass som gråter lite, sover masse, og sjarmerer meg i senk med verdens nydeligeste smil :rodmer:

Du har masse å glede deg til altså!

Seriøst, er babyen din 2 måneder snart? Altså..... hvor blir tiden av? Du fødte jo her om dagen!! ;)

Gleder meg masse. I dag kaver han fælt rundt i magen. Er veldig urolig. Tror det må være dårlig med plass for han stakkar. Kanskje bare på tide å komme ut, eller hva lille venn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knivstikking i underlivet, auauau. Hatt det i hele kveld.

Føler så med deg! Det er SÅ vondt!!!! :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler så med deg! Det er SÅ vondt!!!! :grine:

Ja, det er ikke akkurat behagelig. Får det ofte når jeg beveger meg, auau. Mulig har han synket lengre ned i bekkenet. Var noe voldsomt med romstering en periode og magen forandra form, så noe skjedde. Kjempespent på jordmortimen på torsdag. Puppene har blitt superømme også. De gjør seg vel klar. Det var mine to fødselstegn, haha.

Men ja, nå har han roet seg ned og da blir jeg bekymra også vettu :( Kom igjen a, sparksparkspark for mamma. Hardt i ribbeina!!

Hvordan går det med deg da? Stille og rolig i kveld i forhold til fødselstegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...