Gå til innhold

Prøvelykke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare å forberede seg på at der renner på noen kilo de siste 10 ukene. Du får ikke gjort noe fra eller til utover å ha et ok kosthold og bevege litt på deg. Tror jeg hadde gått opp ca 10 kg når jeg var 30 uker, og nå er jeg opp nesten 18 :sjenert:

Det skal sies at jeg har blitt litt bredere over stumpen, men jeg har ikke lagt på meg sååååå mye utover mage og pupper. Ikke mer enn jeg må regne med iallefall. Og de siste ukene har jeg fått en del vann i kroppen også.

Nå skal det sies at jeg kunne vært litt flinkere til å unngå sukker, men utover det ha jeg spist sunn mat. Jeg kunne nok beveget meg litt mer også, men det stoppet seg selv pga islagte fortauer og gangstier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg for vektøkningen altså, jeg kan gå opp og ned en kilo bare på en eller to dager jeg. Det kommer jo litt ann på hvor mye vann du har i kroppen osv.

Men glasskår i munn, det var jo ikke bra da! Hvordan fant du det?

Skrevet

Fant ut hvorfor jeg har lagt på meg i det siste. På tre uker har lilleknøtt lagt på seg 750 gram!! :sjokkert: I tillegg kommer fostervann og livmoren som har vokst så da er gladnyheten - alt ekke fettt, hurra :)

Var nemlig på vekstkontroll. Lillegull veide nå 1.800 gram og var i øvre sjikt av normal (78%) og blir nok en liten plugg gitt. Det er faren min sine gener her, for hele hans side kom ut som fem-kilosplugger, haha. Tror ikke han her blir så stor, men føder jeg over termin er nok han over 4 kilo :hoho:

Skal tilbake om fire uker for å sjekke alt. Hadde forøvrig protein i urinen, men fint blodtrykk. Skal til legen i morgen for å få ekstra sykemelding, så da ber jeg legen sjekke urin også, for å se om det kun var den urinprøven eller om jeg bør bli oppfulgt litt nærmere. Hadde hele 2+, og det er på grensa.

Ja, glasskåret stammer trolig fra kjøkkenet våres og kommet seg inn gjennom frukt som har ligget i en skål. Vi knuste masse norgesglass for noen uker tilbake og det er trolig noen rester igjen, selv om jeg har støvsugd, støvsugd, vasket og støvsugd igjen. Skikkelig ekkel opplevelse hele greiene, må bare håpe på at det går helt fint.

Gjest airam90
Skrevet

Tror nok ikke du skal tenke på vekten nei :) Nå legger dem jo på seg ca 20-25 gram pr dag, så dem ligger jo på seg kjempemasse på noen uker.

Jordmor tippet min ligger på rundt 1300-1400 nå, spent på hva dem sier på ultralyd som jeg fikk forskyvet til mandag :)

Jeg var 3800 ca og mannen 4200, hoho. Herlig med litt å ta i da! :rodmer:

Skumle greier med det glasskåret, det går nok fint :hjerte:

Og godt å få fulgt opp med urinprøve ja, er enig med deg der :) Håper alle prøver er fine så du slipper å uroe deg for noe :klem:

Skrevet

Jeg får litt av en plugg. 1800 gram når jeg er 30 uker... han legger på seg nærmere 30-35 gram (vanlige er 20-35 faktisk). Tror nok han vokser i rykk og napp, så er veldig spent på vekta hans om fire uker :) Han blir ikke liten, det er sikkert :fnise:

Skrevet

I dag er han så stille i magen at jeg begynner å bli bekymret. Vurderer å ringe føden :-/

Virkelig ekkel følelse dette. Har prøvd å dytte i magen, men han responderer ikke.

Skrevet

Det er lurt å ta en telefon til føden da, ja. Ikke moro å gå og bekymre seg. Når kjente du noe sist?

Skrevet

Ringe føden jeg. Var bare å komme innom. Hun som svarte mente nok at alt var bra, de hadde slike telefoner hele tiden (i sær etter uke 30). Jeg kjente to spark når jeg satt i telefonen, så skal kjenne litt på det noen timer og fortsetter han å være så stille så drar jeg inn. Da kan de kanskje finne ut hvorfor han er så stille (om han ligger på en spesiell måte, eller noe lignende). Har sittet og tutet på kontoret her, tårer og snørr renner alle veier. Kjenner jeg bare vil hjem fra jobb, men det kan jeg ikke fordi jeg er 20 prosent sykemeldt og da har jeg ikke lov til å ta ut egenmeldinger i tillegg (sparer 20% til onsdag nemlig). Oi, der kom to bevegelser til, men de er så svake. Er vant til så mye mer kraft.

Er nok bare hormonell og hysterisk, men det er ikke særlig gøy med lite bevegelser altså.

Skrevet

Prøv å spise is, eller en iskald smoothie, da våkner min skikkelig til.

Skrevet

Prøv å spise is, eller en iskald smoothie, da våkner min skikkelig til.

Ja, is høres ikke dumt ut :) Vet han lever i magen, for jeg kjenner han beveger seg litt nå, men jeg er vant til mye mer kraft enn det her. Om han ikke får litt mer fart i seg så drar jeg definitivt på butikken og kjøper en pæreis (naaaaam).

Jeg har gått med en indre redsel om at jeg ikke skal få morsfølelse (lest for mye skrekkhistorier om fødselsdepresjon), men etter å ha grått slik jeg gjorde nå, så er det ikke tvil - jeg elsker babyen min :)

Gjest roseduft
Skrevet

:klem:

Gikk det bedre ut over dagen eller?

Håper det :kose:

Gjest airam90
Skrevet

Jeg får litt av en plugg. 1800 gram når jeg er 30 uker... han legger på seg nærmere 30-35 gram (vanlige er 20-35 faktisk). Tror nok han vokser i rykk og napp, så er veldig spent på vekta hans om fire uker :) Han blir ikke liten, det er sikkert :fnise:

Hihi, min ble målt til 1300 idag i uke 30 og ventes å bli 3200 ved termin. Morsomt, for både meg og mannen var over snittet :)

Hvordan gikk det med baby utover dagen? Fikk du fart på han igjen?

Jeg har merket at bevegelsene har blitt litt seigere noen dager og noen dager er han mer aktiv enn andre.

Spesielt om han ligger anderledes.

Men det er godt å få sjekket det :klem: Alt er nok i skjønneste orden med han!

Vettu hva! Jeg har morkaken på fremre vegg jeg også!! Ble helt satt ut på ultralyden idag!!

Skrevet

Håper det ble mer liv i løpet av dagen og at bekymringene tok slutt :) Ingen tvil om at du elsker lille gutten din, nei! :) Det høres ut som morsfølelsen allerede er der :)

Skrevet

Håper alt er bra og du slipper å bekymre deg :hjerte: er lett for når man er så redd for de små.

Og ikke tenk på vekten! Noen uker har jeg gått opp flere kilo, men de siste ukene har ikke vekten rørt på seg.

Skrevet

Ingen tvil om at morsfølelsen er på plass, nei! Håper han har fått fart på seg nå, så du slipper å være så bekymret! :klem: Jeg har hittil sluppet unna de verste bekymringene for Smule- det sparkes og turnes såpass hyppig at jeg ikke rekker å bli redd. Men jeg har vært borti det med guttene... begge ganger endte jeg opp med å ringe føden, bli tatt inn til kontroll, og på vei til sykehuset har sparkene vært i gang igjen. Følte meg litt som en hysterisk gravid da, hehe... :sjenert:

Skrevet (endret)

Hei jenter, svarer alle her jeg :)

Endte med å ikke dra på føden. Det tok seg opp utover kvelden og han ble etter hvert kraftigere i sparkene. I løpet av natten har han snudd seg og nå kjenner jeg mye mer enn i går, heldigvis. Hun sa også på telefonen at det helt sikkert ikke var noe galt, men hvis jeg var bekymret var det bedre jeg kom inn for en sjekk og "fikk roet mammahjertet". Veldig hyggelig jordmor. Liker i grunnen alle de jeg har møtt på så langt der jeg skal føde (ABS-klinikken), og det er veldig betryggende :)

I går kunne jeg forøvrig dytte han i det jeg antok måtte være beina og da kjente jeg det i rumpa (!!). Rett og slett så må jeg ha dyttet han litt nedover, hehe. Jeg dyttet ikke hardt altså, bare for å oppnå kontakt, men de glir vel lett nedover i fostervannet vil jeg tro. Tenker han syns det var like festlig som meg :hoho:

Går og grubler litt på om jeg kommer til å ende med å få en svær baby. Faren min var jo 5 kilo, og det tror jeg også flere av hans søsken var (mine tanter og onkler altså). Ingen av dem er spesielt store i dag og på den tiden var det ikke flust med sukker så her snakker vi rett og slett gener. Det bekymrer meg i forhold til fødsel og om han vil stå og stange i bekkenet mitt i evigheter. Har jeg stort nok bekken? Er jeg ment for å kunne føde store babyer? Jeg håper han har strekt seg, fremfor å ha lagt så mye på seg, til neste UL-kontroll (om 3 uker). Skal ha en aktiv påske, så håper det sukkeret jeg spiser dermed forbrennes av meg fremfor å legge seg på skinka til lillemann (nå sa legen også at om jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes og heller ikke hadde lagt på meg veldig mye, så er det gener som avgjør størrelsen på babyen). Jaja. Er han fortsatt stor på neste kontroll så får jeg sikkert enda en kontroll nærmere fødsel. Er i hvert fall godt å bli ivaretatt og får sikkert vite litt mer om hvilken valg jeg har (kanskje føde på ordinær fødeavdeling hvor det hele tiden er leger i tilfelle komplikasjoner? :vetikke:)

En gladnyhet (rart at dette egentlig er en gladnyhet, haha) er at jeg har fått råmelk i brystene (mest i høyre). Det kommer kun ut om jeg klemmer, og ikke mye heller, men det er litt gøy å vite at melkefabrikken står parat til bruk :fnise:

Nå skal jeg bare karre meg igjennom 6 timer til på jobb, så er det påskeferie! Wuuuhuuuuu. Hva skal dere andre som er innom her i påska da? :)

Endret av Pyntestøv
Gjest airam90
Skrevet (endret)

Det var godt å høre at han livnet til :klem:

Hmm, jeg syns du bør ta det opp med jordmor om du er engstelig for fødsel, vekten hans osv.

Det er bedre å ha snakket om det enn å gå å grue seg unødig. Men forstår godt beskymringene dine, tenkte også det samme. For både jeg og mannen var over gjennomsnittet, men virker ikke som han her blir så stor forde om.

Weee! :hoppendeglad: Råmelk er kult! Jeg har enda ikke fått, er jeg sistemann ut her jeg da?!

Kommer vel snart håper jeg. Får alle råmelk før fødsel, eller er det noen som bare får etterpå?

Gooood påske til deg Pyntestøv, kos deg masse!!! :klem:

Endret av airam90
Skrevet

Det var godt å høre at han livnet til :klem:

Hmm, jeg syns du bør ta det opp med jordmor om du er engstelig for fødsel, vekten hans osv.

Det er bedre å ha snakket om det enn å gå å grue seg unødig. Men forstår godt beskymringene dine, tenkte også det samme. For både jeg og mannen var over gjennomsnittet, men virker ikke som han her blir så stor forde om.

Weee! :hoppendeglad: Råmelk er kult! Jeg har enda ikke fått, er jeg sistemann ut her jeg da?!

Kommer vel snart håper jeg. Får alle råmelk før fødsel, eller er det noen som bare får etterpå?

Gooood påske til deg Pyntestøv, kos deg masse!!! :klem:

Jeg har heller ikke fått melk! Jeg er ganske øm på brystvortene for tiden så jeg tør ikke prøve å skvise ut noe :) Men det kommernok til babyen trenger det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...