Gå til innhold

Prøvelykke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, skjønner at du blir usikker. Men jeg er ganske sikker på at jordmor ville reagert hvis hun trodde noe var galt. Det er jo som du sier at forskjellige personer får forskjellige mål, og det er bare en ganske omtrentlig vitenskap i utgangspunktet. Legen min vil i utgangspunktet ikke ta noe SF-mål hos damer som foretar kontroller hos jordmor, da hopper han heller over det i steden for å få en litt avvikende måling og en bekymret mamma... ;)

Lenge til du skal på neste kontroll da?

Skrevet

SF-målet mitt hadde også gått litt ned på siste kontroll, og da sa jordmord at det sannsynligvis kom av at tassen hadde sklidd lenger ned i bekkenet, og at der derfor ikke var noe å bekymre seg for.

Tipper det er det som har skjedd med deg også, at tassen har flyttet litt på seg. Min satt seg feks i seteleie rundt den tiden du er i nå.

Men dersom du er bekymret ville jeg tatt en telefon til føden, det er bedre med en telefon for mye enn en for lite, og det er dumt å gå å bekymre seg for noe man kunne løst opp i med en enkel telefon.

:klemmer:

Skrevet (endret)

Svarer dere begge jeg:

Har sendt epost til føden og jordmor, så håper en av dem svarer meg i løpet av dagen. Regner med alt er bra, sånn egentlig, men så har jeg jo fantasi på speed og bekymringer som tar anabole steorider stadig vekk :ler: Skal på kontroll om 2.5 uke ca, så derfor valgte jeg å sende en e-post avgårde (å ringe er ofte håpløst har jeg erfart, da de ofte er opptatt).

Forresten, han lå faktisk med hodet ned, ryggen på høyre side av magen og beina på venstre. Kan kanskje denne posituren ha ført til dalene SF-mål? Hun drev og kjente på han og sa han virket som han var helt riktig størrelse i forhold til hvor langt jeg er på vei. Han har også hatt flere veldig aktive ADHD-dager etter den jordmorkontrollen, sååå... jeg skaper nok bare hodebry for meg selv, men igjen... når bekymringene tar push-ups så blir jeg rimelig svett, hehe :fnise:

Endret av Pyntestøv
Skrevet

Fikk svar at det alltid blir forskjell på hvem som måler, m men at min jordmor kom på jobb kl. 15 og at jeg kunne ta kontakt med henne da. Får se. Har jo sendt e-post til henne også, så kanskje svarer hun på den eller ringer meg.

Gjest airam90
Skrevet

Forresten, en greie skjedde på jordmorkontroll forrige uke og som har plagd meg siden. Tror jeg skal sende en e-post til føden i dag, for jeg får det ikke ut av hodet.

Hun ene jordmoren målte meg til 26 cm i uke 21. Deretter målte legen meg til 27 cm i uke 23 og en annen jordmor (for min var på ferie) målte meg til knappe 25 i uke 25. Jeg syns det er litt skremmende om målene har gått ned (da er jo noe galt), men jordmoren reagerte ikke et sekund og jeg glemte helt å spørre da vi snakket om hvordan babyen lå og hvordan jeg bærte ungen. Jeg regner med hun ville ha sagt noe om det var grunn for bekymring (og at hun med andre ord bruker en annen målemetode), men kjenner det hadde vært godt å få det hele bekreftet :-/

Min jordmor merket sine mål fordi hun opplevde at dem målte så utrolig forskjellig. Hun hadde hatt ei dame som hadde mål som gikk opp og ned, men da hun tok streken igjennom på de målene hun hadde tatt fulgte hun en helt perfekt linje :)

Er nok ingenting galt :) Men send en mail om du tenker mye på det og det uroer deg!

Vi skal på 3D den 27! Blir så gøy!!

Skrevet

Er nok ikke noe galt når JM sier at babyen har fin størrelse. Men det er fint du sender mail, det er slitsomt å gå rundt å bekymre seg. Føler med deg altså! :hug:

Skrevet

Alt er nok fint med den lille skal du se :) skjønner at det er lett å bli bekymret.

Og såå fin vogn da :biggrin: Vår har stått i stuen i snart to uker nå, vil IKKE pakke den vekk :fnise:

Skrevet

Min jordmor merket sine mål fordi hun opplevde at dem målte så utrolig forskjellig. Hun hadde hatt ei dame som hadde mål som gikk opp og ned, men da hun tok streken igjennom på de målene hun hadde tatt fulgte hun en helt perfekt linje :)

Er nok ingenting galt :) Men send en mail om du tenker mye på det og det uroer deg!

Vi skal på 3D den 27! Blir så gøy!!

Nja, min er jo ikke akkurat en kurve nå. Jeg går jo nedover (fra 26 cm til 25), men fikk vel egentlig bekreftet på e-post i går at det er jordmødrene som måler noe forskjellig (sier vel mye om at man skal ta disse SF-målene med en klype salt). Har roet meg ned nå. Ul om 6 dager, så da kan man jo evt. få bekreftet at alt er tipp topp (må jo bare tro det) :).

Er nok ikke noe galt når JM sier at babyen har fin størrelse. Men det er fint du sender mail, det er slitsomt å gå rundt å bekymre seg. Føler med deg altså! :hug:

Ja, hun var veldig på at jeg hadde en fin og frisk baby i magen og ingenting var galt. Reagerte ikke et sekund på at jeg hadde avvikende SF-mål, og jeg glemte helt å spørre om hvorfor. Så, har slått meg til ro at om det hadde vært grunn til bekymring så hadde hun sagt det :)

Alt er nok fint med den lille skal du se :) skjønner at det er lett å bli bekymret.

Og såå fin vogn da :biggrin: Vår har stått i stuen i snart to uker nå, vil IKKE pakke den vekk :fnise:

Jaaaa, den er helt herlig. Fikk faktisk telefon i går om at den kunne hentes, så den blir trolig hentet etter UL på tirsdag. Weeeee. Tror ikke kjæresten hadde godtatt at den stod i stua, men så har vi en liten leilighet da, hehe. Men, den skal i hvert fall få stå i gangen en dag eller to før den går i boden :D

Skrevet

ADVARSEL! Hormonelt hysteri under!

Tar noen av dere folat enda? Jeg tok bare frem til uke 14 ca., deretter tatt en og annen nå og da. Sluttet helt de siste ukene. Leste nettopp at det anbefales hele svangerskapet. Det sa ikke min fastlege til meg.

Huff. I tillegg slurvet jeg med folatpillene frem til jeg fikk en positiv test i hånda. Håper bare ikke jeg har gjort noe dumt altså.

Skrevet

Jeg sluttet også med folat etter uke 12 og så begynte jeg igjen noen uker etterpå fordi jeg leste at man skulle ta folat hele svangerskapet. Men når jeg var hos jordmor rundt uke 28 så sa hun at jeg bare kunne slutte med folat, og at det holdt å ta omega3. Tror derfor du kan ta det helt med ro, for slik jeg forstår det er fortsatt anbefalingen å ta folat ut uke 12 :-)

Skrevet (endret)

Jeg sluttet også med folat etter uke 12 og så begynte jeg igjen noen uker etterpå fordi jeg leste at man skulle ta folat hele svangerskapet. Men når jeg var hos jordmor rundt uke 28 så sa hun at jeg bare kunne slutte med folat, og at det holdt å ta omega3. Tror derfor du kan ta det helt med ro, for slik jeg forstår det er fortsatt anbefalingen å ta folat ut uke 12 :-)

Jeg tar i hvert fall omega 3, i hvert fall 5 dager i uka og spiser litt fisk innimellom. Tar til og med the real deal - flytende tran :redd: Må skylle ned med en gooood klunk appelsinjuice gitt.

Slår meg til ro med at det er lite jeg får gjort nå uansett jeg da, bare være flink med tranen. 5 dager igjen til 3D UL!! Wuhuuuu..... :danse:

Endret av Pyntestøv
Skrevet

Jeg fikk også beskjed av både jordmor og fastlege at jeg kunne slutte med vitamintilskudd (og folat), og bare ta omega 3, så det er nok trygt :Nikke:

Skrevet

Jeg fikk også beskjed av både jordmor og fastlege at jeg kunne slutte med vitamintilskudd (og folat), og bare ta omega 3, så det er nok trygt :Nikke:

Takk for svar :blomst:

Jeg, og hormonene mine, får nesten ta en kollektiv avgjørelse om å ikke bli hysterisk over hver minste ting jeg leser på nettet, hehe.

Gjest airam90
Skrevet

Fikk beskjed av både lege og jordmor å slutte med folat etter 3 mnd. Jeg googlet dette og fikk en ganske logisk forklaring på det. Jeg tar bare tran da jeg får alt det andre gjennom kosten :)

Gjest airam90
Skrevet

Ja, nå husker jeg hvorfor legen min sa jeg måtte slutte etter 12 uker. Pga morkaken kunne løsne ellerno.

Les her:

www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:51398::1:5647:28:::0:0

Skrevet

Ja, nå husker jeg hvorfor legen min sa jeg måtte slutte etter 12 uker. Pga morkaken kunne løsne ellerno.

Les her:

www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:51398::1:5647:28:::0:0

Men, der står det ikke noe om at morkaka kan løse. Det står at det kan forebygge dette:

"I 2008 ble det publisert en studie som viser at tilskudd av folat og andre vitaminer er forbundet med redusert risiko for morkakeløsning i svangerskapet. Morkakeløsning kan føre til at barnet dør eller blir født for tidlig (Nilsen m fl, 2008)."

Gjest airam90
Skrevet

Men, der står det ikke noe om at morkaka kan løse. Det står at det kan forebygge dette:

"I 2008 ble det publisert en studie som viser at tilskudd av folat og andre vitaminer er forbundet med redusert risiko for morkakeløsning i svangerskapet. Morkakeløsning kan føre til at barnet dør eller blir født for tidlig (Nilsen m fl, 2008)."

Oi, ser jeg skrev feil :) Fikk beskjed om å ta det frem til uke 12 for å unngå det ja. Etterpå var det hvertfall ingen vits og ta, for vi fikk nok folat i kostholdet. Men hun nevnte noe annet også, men kommer ikke på hva!! Arg!

Tror det var noe med mor og ikke med baby :)

Jaja, linken var det hvertfall masse god info på ;)

(Skriver fra mobil)

Gjest airam90
Skrevet

Var nok bare dette hun nevnte, at man må ha en grunn for å ta det slik som andre ting. Feks jern fikk jeg streng beskjed av å slutte med fordi jeg ikke hadde jernmangel og kunne gjøre blodet mitt tykkere og større fare for blodpropp i graviditeten.

Men tror ikke det skader å ta folat videre, tror nok bare det ikke er nødvendig.

Hvem skal være forsiktig med folat?

• Utenom perioden rett før og i de første 3 måneder av graviditeten får de aller fleste tilstrekkelig mengder folat gjennom et sunt og variert kosthold.
  • Folattilskudd utover 200 mikrogram daglig bør kun gis ved påvist mangel av folat eller i forbindelse med graviditet
  • Ny forskning viser at folat via mat og kosttilskudd i mengder over 1 milligram (mg) daglig, kan føre til flere tilfeller av tykktarmskreft hos pasienter med forstadier av tykktarmskreft. Folat gitt før det finnes kreftforstadier kan forebygge videre utvikling, men da det er vanskelig å oppdage forstadier anbefales ikke folat-tilskudd uten at det foreligger påvist folatmangel.

Skrevet

Takk Airam, du er sannelig god å ha :klem:

Slår meg til ro med at jeg har gjort alt riktig så langt jeg da :) Tar selv kun tran, intet annet. Spiser variert og blodprøvene mine har vært fine de :)

Skrevet

Jeg sluttet også med folat i uke 12. Tran tar jeg litt her og der, litt dårlig på å huske det. Men spise variert er vel viktigst:)

Jeg syns du høres veldig flink og sunn ut ihvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...