Gjest airam90 Skrevet 22. september 2012 #1 Skrevet 22. september 2012 Hei jenter Første gang jeg kan skrive på gravid-siden da jeg fikk positiv test igår! Jeg har lyst å starte svangerskapet med et sundt kosthold. Jeg er dessverre dårlig til å spise ofte og lite, men heller sjeldent og lite. Har heldivis ikke vært plaget med kvalme sålangt Tenkte denne siden kunne være en måte vi kan dele sunne oppskrifter på, gi råd anngående mat, små måltid, store måltid, sunn snaks osv. Så jenter, har dere noen gode sunne oppskrifter?
stine889 Skrevet 22. september 2012 #2 Skrevet 22. september 2012 Gratulerer med graviditeten Jeg kan også få bruk for litt tips og oppskrifter. Det var lettere i begynnelsen men nå når kvalmen har tatt over så er det vanskelig å spise veldig sunt, dessverre. Får ikke i meg mye grønnsaker og grønt ellers, men prøver å ta det igjen med frukt. Spiser minst 5 om dagen:)
Gjest airam90 Skrevet 22. september 2012 #3 Skrevet 22. september 2012 Gratulerer med graviditeten Jeg kan også få bruk for litt tips og oppskrifter. Det var lettere i begynnelsen men nå når kvalmen har tatt over så er det vanskelig å spise veldig sunt, dessverre. Får ikke i meg mye grønnsaker og grønt ellers, men prøver å ta det igjen med frukt. Spiser minst 5 om dagen:) Tusen takk Har heldigvis ikke vært plaget med noe kvalme, min mor spydde ikke en eneste gang med sine graviditeter(4stk) og hååper jeg arver det Men ja, appetitten kan være litt opp og ned gitt, spesielt idag. Lørdagsmiddag liksom :D Pleier jo aldri å være noe problem ellers. Hehe
stine889 Skrevet 23. september 2012 #5 Skrevet 23. september 2012 Jeg trodde ikke det så lenge det var stekt. Men legen sa jeg skulle holde meg unna reker og krabbe:-/ hører mye forskjellig. Scampi har jeg spist.
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 23. september 2012 #6 Skrevet 23. september 2012 Scampi blir oppdrettet med masse antibiotika og er forurensende, så jeg ville ikke spist det. I tillegg til at den er en miljøversting, men det er ikke så relevant her. 5
Møffi Skrevet 23. september 2012 #7 Skrevet 23. september 2012 Gå inn på matportalen.no og sjekk ut kostholdsråd for gravide, der står det hva du bør holde deg unna Det beste for den lille er om du har et normalt og sunt kosthold, få i deg grønnsaker, frukt, ikke alt for mye sukker og sånn, men spis sunne middager. Så er det jo selvfølgelig "unntakstilstand" hvis du skulle bli kvalm, da får du spise det du får ned. Jeg er veldig fan av trinesmatblogg.no, der er det mange gode og enkle oppskrifter!
redchilli Skrevet 23. september 2012 #8 Skrevet 23. september 2012 Jeg har spist både scampi og reker gjennom hele svangerskapet.
kaprifolen Skrevet 23. september 2012 #9 Skrevet 23. september 2012 Kan tipse om å spise babyspinat i salaten/som salat! Mye bedre enn frossen, og masse gode egenskaper, med jern og magnesium, blant annet. Var helt avhengig av det for å holde krampene borte om natten, det hjalp faktisk! Ellers er blåbær bra for deg og barnet, og ypperlig for både kvalme og fordøyelsen, som kan trøble seg litt som gravid.
Rosa.sky Skrevet 23. september 2012 #10 Skrevet 23. september 2012 Gratulerer så mye! For en fin holdning å starte svangerskapet med! Du får igjen for sunne vaner:) Noen cravings enda? Matportalen er et godt sted å starte. Fin og oversiktelig. Har en kjapp og enkel oppskrift til deg: Kjøp fahitalefser og tomatpuree og lag pizza med tynn bunn på 1-2-3. Hiv på det du vil ha av grønt og evt. kjøtt, dryss på litt ost og voila! Inn i ovnen på 200*c i noen minutter til osten ha smeltet og bunnen er crunchy. 1
skruf Skrevet 23. september 2012 #11 Skrevet 23. september 2012 Kan man ikke spise vanlig mat når en er gravid da? Og såklart holde seg unna div oster, alkohol, nikotin, fjellrøye og ørret over en bestemt vekt, steke kjøttet helt igjennom, unngå spekemat, være forsiktig med sukker, søtt og lettbrus? 5
Gjest airam90 Skrevet 23. september 2012 #12 Skrevet 23. september 2012 Kan man ikke spise vanlig mat når en er gravid da? Og såklart holde seg unna div oster, alkohol, nikotin, fjellrøye og ørret over en bestemt vekt, steke kjøttet helt igjennom, unngå spekemat, være forsiktig med sukker, søtt og lettbrus? Dette tenkte jeg mest var en side der vi kunne dele oppskrifter på god og sunn mat vi kan lage Men også kjekt å dele litt fyfy mat for dem som er helt nye når det gjelder graviditet. Jeg viste knapt om spekemat og er 4 uker på vei med første Sefølgelig kan man spise vanlig mat, men er jo greit å vite litt hva som er greit og ikke. Men min mening er at man ikke må bli hysterisk og ta det med en klype salt
skruf Skrevet 23. september 2012 #13 Skrevet 23. september 2012 Dette tenkte jeg mest var en side der vi kunne dele oppskrifter på god og sunn mat vi kan lage Men også kjekt å dele litt fyfy mat for dem som er helt nye når det gjelder graviditet. Jeg viste knapt om spekemat og er 4 uker på vei med første Sefølgelig kan man spise vanlig mat, men er jo greit å vite litt hva som er greit og ikke. Men min mening er at man ikke må bli hysterisk og ta det med en klype salt Jo, jeg skjønner hva du mener.....men det er jo bare til å sjekke ut oppskrifter for sunn mat....tror ikke det finnes egne sunne oppskrifter for gravide. Da jeg fikk førstejenta for 15 år siden så var regelen null alkohol og null nikotin, ikke var jeg noen særlig kokk heller, så det gikk mye i Toro. Med minstejenta så var jeg litt bedre på kjøkkenet og lagde det meste fra bunnen av. Begge jentene ble født sunne og raske (dog minstejenta kom med katastrofesnitt i uke 34)
Marikke Skrevet 24. september 2012 #14 Skrevet 24. september 2012 Kjempegod og sunn dessert: Bær og vaniljekesam. Dessert er ikke lenger bare et søndagsfenomen her i heimen etter at jeg oppdaget dette Jeg fant tipset på diabetesforbundets hjemmesider. Tror det er 5 % sukker i vaniljekesam, pluss at det finnes en mager variant som jeg ikke har prøvd. Jeg har stort sett alltid en skål med valnøtter eller mandler stående på benken. Da er det lett å ta en munnfull innimellom. Plommene er veldig gode nå, og appelsinsesongen nærmer seg 1
kaprifolen Skrevet 24. september 2012 #15 Skrevet 24. september 2012 Det som kan være greit, er å få innspill og erfaringer på hva andre vet/har erfart er spesielt gunstig under svangerskapet! Ikke fordi man må spise så sær mat under svangerskapet, men fordi man kanskje ikke vet at f.eks spinat hjelper mot leggkramper, eller at man kan spise det som salat. DERFOR kan det være kjekt å ha en slik tråd, hvis man hadde klart å holde den på sporet! Jeg har forresten funnet ut at tomat gir meg halsbrann, så det kan jo være verdt å teste hvis du sliter med det! 2
Gjest airam90 Skrevet 24. september 2012 #16 Skrevet 24. september 2012 (endret) Det som kan være greit, er å få innspill og erfaringer på hva andre vet/har erfart er spesielt gunstig under svangerskapet! Ikke fordi man må spise så sær mat under svangerskapet, men fordi man kanskje ikke vet at f.eks spinat hjelper mot leggkramper, eller at man kan spise det som salat. DERFOR kan det være kjekt å ha en slik tråd, hvis man hadde klart å holde den på sporet! Jeg har forresten funnet ut at tomat gir meg halsbrann, så det kan jo være verdt å teste hvis du sliter med det! Amen! Var akkurat det jeg mente Har forresten en god oppskrift! Sitter her stappmett og god. Stekt ris med grønnsaker! Kok ris og avkjøl den før du steker den med grønnsakene. Lurt å steke grønnsakene først. Kutt opp: 3 gullerøtter(eller fler etter ønske) ca 1/2 kålerabi ca 1/2 brokkoli en boks bokskinke 1/2 løk Steik grønnsaker i en panne med litt olje, pleier å helle det oppi en skål etterpå. Så steiker jeg risen ilag med 3-4 egg. Bland dette sammen og bon appetit! Endret 24. september 2012 av airam90
Gjest airam90 Skrevet 24. september 2012 #17 Skrevet 24. september 2012 Gratulerer så mye! For en fin holdning å starte svangerskapet med! Du får igjen for sunne vaner:) Noen cravings enda? Matportalen er et godt sted å starte. Fin og oversiktelig. Har en kjapp og enkel oppskrift til deg: Kjøp fahitalefser og tomatpuree og lag pizza med tynn bunn på 1-2-3. Hiv på det du vil ha av grønt og evt. kjøtt, dryss på litt ost og voila! Inn i ovnen på 200*c i noen minutter til osten ha smeltet og bunnen er crunchy. Tusen takk Nei ingen cravings enda faktisk. Men har kjempegod appetit noe jeg er veldig glad for Er ikke akkurat stor og har alltid slitt med matlyst. Så det passer meg veldig godt :D Mmm det hørtes skikkelig godt ut! *skrivened* Det må vi prøve til helgen Tusen takk!
Gjest airam90 Skrevet 24. september 2012 #18 Skrevet 24. september 2012 Kjempegod og sunn dessert: Bær og vaniljekesam. Dessert er ikke lenger bare et søndagsfenomen her i heimen etter at jeg oppdaget dette Jeg fant tipset på diabetesforbundets hjemmesider. Tror det er 5 % sukker i vaniljekesam, pluss at det finnes en mager variant som jeg ikke har prøvd. Jeg har stort sett alltid en skål med valnøtter eller mandler stående på benken. Da er det lett å ta en munnfull innimellom. Plommene er veldig gode nå, og appelsinsesongen nærmer seg Mange gode tips her!! Tusen takk! Skal faktisk kjøpe vaniljekesam imorgen og prøve! Mmmm! *skrivened*
MsPaddington Skrevet 24. september 2012 #19 Skrevet 24. september 2012 Jeg har tatt meg mer sammen nå og spiser mye oftere. Det har gjort massiv endring på meg med hensyn til trøtthet og slapphet. Så tror virkelig det er viktig å prøve å holde blodsukkeret jevnt gjennom dagen! Nå tror jeg jeg spiser ca. 7-8 måltider (inkludert mellommåltider)! De fleste måltidene består av grovt brød eller frukt, utenom middagen da. Føler jeg har funnet ut en god "spise-rytme" nå!
AnonymBruker Skrevet 24. september 2012 #20 Skrevet 24. september 2012 Jeg hadde blomkål- og purresuppe til middag i dag. Billig, enkelt og sunt Kokte ett blomkålsuppe og det hvite av en purre til det ble mørt sammen med en grønnsaksbuljongterning og litt vann (skal ikke dekke helt). Kok under lokk til det er mørt. Kjør med stavmikser, tilsett litt melk, fløte eller creme fraiche og smak til med salt, pepper, timian og en skvett ekstra virgin olivenolje. Kok opp. Serveres med stekt bacon og revet parmesanost Veldig godt, varmende og mettende! Anonym poster: 8f15544fcd06691cab837dfd7bd27558 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå