Gå til innhold

Ulovlig øvelseskjøring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem sitt ansvar er det at ledsager skal ha hatt førerkortet sammenhengene i fem år? Hvis personen man kjører med er over 25 år og påstår at han har lappen, men så viser det seg at han ikke har hatt den lenge nok, eller har den i det hele tatt. Hvem vil dette gå utover? Den som øvelseskjører eller ledsager?

I tillegg har han faktisk et fysisk førerkort å vise til, som var utstedt for mer enn fem år siden, men så viser det seg at dette er ugyldig i den norske databasen.

Anonym poster: 1ef06f4b7d3a3f3ebe4aaa6f6e711d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener det er ledsager som har ansvaret og den personen det vil gå utover hvis dere plutselig blir stoppet av politiet under øvelseskjøringa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jeg vil tro at den som er ledsager er ansvarlig for det. Jeg kan i hvert fall ikke tenke meg at f.eks en 16-åring som øvelseskjører er ansvarlig for at mor/far eller hvem det nå er som er ledsager har riktig førerkort

Men kanskje du kan ta en tlf til politiet å høre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderingsspørsmål. Det vil komme frem av en etterforskning om vedkommende burde hatt grunn til å vite eller burde sjekket bedre om mistenkte var skikket til å bedrive øvelseskjøring. I de fleste tilfeller, i alle fall slik jeg kjenner til, så vil det ikke bli stilt noe videre spørsmål ved troverdighet til påstand om at vedkommende handlet i god tro.

Er dette gjentatt tilfelle, så blir saken gjerne en helt annen.

edit: Jeg vil også påpeke at dette er en problemstilling en politiadvokat sjelden vil benytte mer tid på, og avviser sannsynligvis både sak og straffereaksjon.

Endret av CadillacJack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...