Gå til innhold

Isfrie bilvinduer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er uaktuelt å montere motorvarmer/kupevarmer da dette bare er en bil jeg skal ha i en kort periode. Men jeg lurer på hva som fungerer best for å slippe å måtte skrape is kl 5 om morgenen? Må parkere i gaten, så mest sannsynlig har jeg ikke tilgang til strøm.

Presenning? Topphatt? Sånn teppe/matte i "sølvstoff" (hva heter det egentlig?) som man kan legge på ruten? De-icer eller lignende?

Tar i mot alt av tips. :)

Anonym poster: 32785efbef2384fa1832e522171d8a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en sølvmatte med "ører", de ørene klemmer du fast i bilfører så matta ligger stabilt på vinduet. Det kommer ikke is der matta ligger, og har spart meg for mye raseri en og annen iskald morgen. Kosta 30kr på europris tror jeg, ikke dyr i alle fall. :)<br /><br /> Anonym poster: a0c08fc13234067fa4e3c5cf3b929f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildøren, ikke bilfører, jævla autocorrect. <br /><br /> Anonym poster: a0c08fc13234067fa4e3c5cf3b929f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, autocorrect ja.. ;)

Så de mattene holder det isfritt altså? Hvordan er den å ta av? Har hørt noen har slitt med at tynne presenninger har frosset fast i ruta.. :-S

Anonym poster: 32785efbef2384fa1832e522171d8a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du legger matta på så sørg for at det ikke er snø eller mye fukt på ruta, om ruta er våt så ta en fille og tørk fort av. Jeg har bare opplevd at det har frosset fast den gangen jeg ikke tørka av ruta, da regna det på kvelden og frøs på natta. Matta er vanntett, bare sørg for at det ikke kommer noe under når du legger den på. Det er lett å stramme den :)

Eventuelt har jeg en tophatt i str medium, fra biltema, jeg har en Nissan primera sedan, den legger jeg over når det snør og sludder, den hindrer også ruta i å fryse de gangene det fryser på, men det er litt mer jobb å feste den skikkelig enn bare selve sølvmatta som er gjort på en to tre. :)

Anonym poster: a0c08fc13234067fa4e3c5cf3b929f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfjerner på sprutflaske fungerer ypperlig. Jeg ville nok, om den får ligge i fred når du står gateparkert, valgt en enkel tildekning av frontruten, ellers går det mye isfjerner. Husk å holde isfjerneren sånn passe langt unna vinduet du bruker den på. For nært, og du må pumpe for mange ganger, for langt unna, og effekten går ned. Det tar litt tid før stoffet virker, men det er jo slik du finner utav etter en dags bruk.

Er isen tykk, så hjelper det ofte å spraye på, og etter litt tid fjerne resten med en skrape heller enn å "spraye vinduet isfritt".

Selv synes jeg kostnaden med isfjerner på sprayflaske er verdt pengene de dagene det er panser-is på vinduene, den typen frost som medfører mye skraping/henger godt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topphatt er kanskje det enkleste. Da får du dekket frontrute og sideruter (som er like viktige å ha isfrie).

Enkelte biler blir ganske fuktig inni når man bruker den, slik at etterhvert vil det bygges opp frost på innsiden av ruten. Da er motorvarmer eller garasje det eneste alternativet.

De-Icing-spray er en veldig kortsiktig løsning da den bare løser isen. I motsetning til det fly bruker (de-icing+anti-icing) så fryser det fort på igjen med en gang alkoholen fordamper.

Jeg opplever at selv om vinduene mine er isfrie, så forhindrer hverken de-ice eller topphatt dugg. Så jeg må likevel stå med motoren i gang og vente til motoren er varm nok til å spy ut varmluft på ruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sånn som man legger over frontruta, festes i dørene. Veldig enkelt, og holder ruta fri for is. Siderutene tar det bare et minutt å skrape, så føler ikke noe behov for en hel topphatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...