AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #1 Skrevet 21. september 2012 Hei! Jeg er gravid i 3. trimester, og i går datt det ut en ganske stor bit av ei fylling. Det er ikke vondt - og det er den nest bakerste tannen, så det vises ikke. Men jeg driver å stryker tunga borti hele tiden, og jeg er redd for at mer skal dette ut.. Lurer på om jeg skal bestille meg tannlegetime - eller vente? Jeg er i uke 30... Har tannlegeskrekk til 1000... Kan det være skadelig for babyen i magen at jeg er anspent og redd? Og er det trygt å ta bedøvelse når man er gravid? Eller er det noe man bør unngå? Takk for evt.svar Anonym poster: d8dea21e51b43cffdded04675a6b3f5d
kaprifolen Skrevet 21. september 2012 #2 Skrevet 21. september 2012 I og med at gravide er veldig utsatt for å få hull i tennene og andre tannskader, er jeg ganske sikker på at de har en løsning som funker for gravide.. Siste jeg hørte, er at man til og med kan ta røntgen av tennene i dag, så lenge man har på blyforkle, da strålingen er mye lavere i dag enn før. Er ellers veldig sikker på at babyen ikke tar skade av at du er litt stressa og redd... Men kan du ikke ringe tannlegen din og si det som det er? Kanskje du kan få en midlertidig fylling frem til etter fødselen? Dette kan de ofte sette inn uten bedøvelse (kommer ann på om nerven er eksponert), og hjelper i alle fall på de skarpe kantene man selvsagt ikke klarer å holde tungen unna...
Kara W Skrevet 21. september 2012 #3 Skrevet 21. september 2012 Jeg var i akkurat samme situasjon som deg. Jeg fikk en midlertidig fylling, og time ca en måned etter fødsel. Dersom de kan, så lar de være å ta røntgen og sette nye fyllinger mens du er gravid, men om du får mye smerter så har de løsninger som er trygge. Husk å pusse tennene ekstra godt fremover så går det nok bra!
AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #4 Skrevet 21. september 2012 Tusen takk for svar! Men hva menes med midlertidig fylling? Har de bare i fylling, men man slipper å borre? Anonym poster: d8dea21e51b43cffdded04675a6b3f5d
Kara W Skrevet 21. september 2012 #5 Skrevet 21. september 2012 Ja. De setter bare i fyllingen, og så tar de den ut og gjør det ordentlig neste gang du kommer. Er du ordentlig heldig kan tannen repareres med en gang, uten noe mer borring.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #6 Skrevet 21. september 2012 Røntgen nå til dags hos tannlegen er så svak på stråler at det ikke er verre enn en dag ute i sola. Bedøvelsen er i og for seg heller ikke den største faren ved graviditet, og denne frykten for bedøvelse er oft blåst opp til de tusner. Det kan godt hende du ikke trenger bedøvelse engang. Skal du sette i en ny permanent fylling, må det borres litt rundt kantene for at fyllingen skal sitte. Midlertidig fylling (IRM) er en hvit masse som blir steinhard når den stivner. Denne er bare ment for en liten stund. Og en midlertidig løsning. Jeg vil anbefale deg til å dra til tannlegen så fort som mulig uansett, da det kan ganske så fort utvikle seg karies (hull) der fyllingen har vært. Samt mere av fyllingen kan falle ut. <br /><br /> Anonym poster: 824a7aaee18c1aa4d97351d719df2a3e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå