Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da er årets ullsesong i gang for barna igjen, og det evige vaskeproblemet tilbake. Føler ikke at klærne blir ordentlig rene på ullvask (og da spesielt flekker) Har prøvd gallesåpe, men blir heller ikke fornøyd av det. Kun 40 graders "normal"vask som duger. Med Milo selvfølgelig.

Men plutselig begynte jeg og tenke på om dette ødelegger ullklærne? eller hva er grunnen til at man skal bruke ullvask? (bortsett fra krymping selvfølgelig)

Nøstebarn og strikkaklær går på ull, men alt av Janus som vi bruker i hovedsak går på normalvask.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker vårt ulltøy på 40 grader med Milo, det går helt fint i hvert fall. Det fra i fjor ser like pent ut som det nye.

Gjest pysepusen
Skrevet

Det går nok helt fint med normalvask :) Husker for noen år siden så ble jeg anbefalt å vaske ulltøy med vanlig flytende vaskemiddel og ikke Milo. Fordi Miloen blir sittende igjen i ulla og ikke blir skylt skikkelig. Det var fra en ullvarefabrikk (men husker ikke navnet :sjenert: ) Så her i huset bruker vi flytende Neutral på ull - enten på ullvask eller på 40 grader :) Etter fjorårets sesong kunne man ikke se at det var brukt (utenom flekkene da...)

Skrevet

Kan man bruke flytende Neutral altså? Jeg bruker det på alt annet nemlig, hadde vært fint å slippe å kjøpe Milo.

Skrevet

Bruker du det på strikka klær også Pysepus?

Gjest pysepusen
Skrevet

Bruker du det på strikka klær også Pysepus?

Jepp ;) Om det er lurt vet jeg ikke, men det funker fin-fint :nigo:

Skrevet

Jepp ;) Om det er lurt vet jeg ikke, men det funker fin-fint :nigo:

Du bruker vel fortsatt så mye strikkaklær så hvis det overlever, så bør da de sjeldne vaskene jeg har av strikkaklær også overleve ;)

Skrevet

Jeg lærte en gang av en ullprodusent at vask på vanlig program, 40 grader, ødelegger trådene i ulla så de vil ikke holde seg like varme på en måte. husker ikke ordrett, men det ødela iallefall egenskapene til ulla. Det vil ikke dermed si at det vil se slitt eller ødelagt ut, men altså egenskapene som blir ødelagt. Men det er bare det jeg har lært da..

• Liker 1
Skrevet

Jeg lærte en gang av en ullprodusent at vask på vanlig program, 40 grader, ødelegger trådene i ulla så de vil ikke holde seg like varme på en måte. husker ikke ordrett, men det ødela iallefall egenskapene til ulla. Det vil ikke dermed si at det vil se slitt eller ødelagt ut, men altså egenskapene som blir ødelagt. Men det er bare det jeg har lært da..

Det var akkurat det svaret jeg ikke ville ha... hehe..

Skrevet

Det var akkurat det svaret jeg ikke ville ha... hehe..

Uff da.. Hehe. Beklager det, men det er jo ikke helt sikkert det er riktig da. Men han produserte ull så ville tro han hadde greie på det. Men han anbefalte å vaske med lanolin også, ikke Milo. Dette holdt ulltrådene sterke. Men jeg bruker Milo da, for det er vanskelig å finne lanolin. Brukte tidligere en ullbalsam, men den finner jeg ikke lenger i salg.

Skrevet

Jeg bruker ullsåpe og ullskyllemiddel fra nøstebarn og er godt fornøyd. De har også ullkur som du kan bruke til å sette inn plaggene med lanolin igjen. Og jeg vasker på ullprogram i maskin. Men til Janus sokkene og strømpebuksene, så vasker jeg med helt vanlig neutral pulver på 40 graders vanlig program. Ellers så blir de ikke helt rene syns jeg.

Gjest pysepusen
Skrevet

Også er det forskjell på hvordan plagget er laget. På Janus sine sider står det at tøyet tåler vaskemaskin og tørketrommel.

Gjest pysepusen
Skrevet

Du bruker vel fortsatt så mye strikkaklær så hvis det overlever, så bør da de sjeldne vaskene jeg har av strikkaklær også overleve ;)

Jada, vi bruker veldig mye strikkeklær! Og tro det eller ei - de tåler vask og er like fine etterpå :)

Skrevet

Det går nok helt fint med normalvask :) Husker for noen år siden så ble jeg anbefalt å vaske ulltøy med vanlig flytende vaskemiddel og ikke Milo. Fordi Miloen blir sittende igjen i ulla og ikke blir skylt skikkelig. Det var fra en ullvarefabrikk (men husker ikke navnet :sjenert: ) Så her i huset bruker vi flytende Neutral på ull - enten på ullvask eller på 40 grader :) Etter fjorårets sesong kunne man ikke se at det var brukt (utenom flekkene da...)

Tusen takk for tipset! Jeg bruker gallesåpe i kombinasjon med Milo, men føler egentlig ikke at Milo over hodet.

Anonym poster: 1470daa31c3f9ec8e2e1832af46a0d5f

Skrevet

Jeg har erfaringer med at ulltøy kan krympe på 40 gradersvask, selv finvask. Greit å være obs på det.

Skrevet

Eg har høyrt det same. Det er visst betre å vaske på ullprogram med vanleg vaskemiddel, enn vanleg program med Milo. Det er sentrifugering som i størst grad øydelegg ulla, ikkje vaskemiddelet.

Skrevet

Dersom vanlig vaskemiddel benyttes vil ullfibrene ødelegges, dette fordi vanlig vaskemiddel inneholder enzymer som ødelegger fibrene, som gjør at ull er varmt.

Jeg ville ihvertfall ikke ødelagt ulla med vanlig vaskemiddel. Har hatt sokker som er havnet i feil vask og kjenner på det at det er ødelagt. Vi har maskin med ullprogram på 40 grader, syns klærne blir høvelig rene. Dessuten er ull selvrensende.

http://m.kk.no/868168/vasker-du-hull-i-ullklaerne-dine

Gjest pysepusen
Skrevet

Også må vi huske at det er forskjell på f.eks. Nøstebarn-ull og bearbeidet ull som f.eks. Janus :)

Skrevet (endret)

Jeg bruker kun Milo på ull, fordi det gir mening med tanke på fibrene.

Jeg kan imidlertid ikke skjønne at det skal skade behandlet ull (som Janus, Pierre Robert osv) å gå på et vanlig 40 graders kortprogram i maskina, som ikke har raskere sentrifuge enn ullprogrammet. Det har gått fint i alle år her.

Jeg slenger det ikke på et fullt 40 graders program, men hvis noe haster, så hender det at det går på et kortere program enn ullprogrammet, og noe av den ulla brukes nå av barn nr 3 uten at det verken slites fortere eller er mindre varmt....

Endret av Ulrikke
Skrevet

Uff da.. Hehe. Beklager det, men det er jo ikke helt sikkert det er riktig da. Men han produserte ull så ville tro han hadde greie på det. Men han anbefalte å vaske med lanolin også, ikke Milo. Dette holdt ulltrådene sterke. Men jeg bruker Milo da, for det er vanskelig å finne lanolin. Brukte tidligere en ullbalsam, men den finner jeg ikke lenger i salg.

Lanolin til ull er supert, men kun til ubehandlet ull.

Og heller ikke som såpe. (Spesielt ikke til flekker, da dette kun er et fettstoff.)

Behandlet ull som Pierre Robert og Janus har et lukket lag utenpå ullfibrene, som gjør at ulla ikke får tatt til seg lanolin.

Forøvrig tror jeg det er forskjell på vaskemaskiner, og forskjell på ullprogram. Det vil nok derfor være variasjoner i hvordan ulla er etter vask på vanlig vask og ikke ullprogram.

Min ull, både behandlet og ubehandlet, blir hvertfall krympet og ødelagt i fibrene av feilvask.

Men vi har heller ikke brukt milo på evigheter. Bruker heller vaskenøtter på ull.

De tar ikke flekker, men ulla er hvertfall ren etterpå.

Flekkene prøver vi å ta med gallesåpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...