Gå til innhold

Vaniljeekstrakt og vaniljesukker


sweety pie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vaniljeekstrakt inneholder ekte vanilje, vaniljesukker er kunstig, med enkelte unntak. Så de smaker ganske forskjellig. Uansett gjelder det å smake seg fram til man får den smaken man vil ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhode ikke det samme. Får du ikke tak i vaniljeekstrakt er kan du bytte det ut med vaniljestang.

Anonym poster: f699ce061cbb1000531c2f752f79f909

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaniljeekstrakt er superenkelt å lage.

Det er bare å splitte en vaniljestang eller to, putte på et glass eller i en passe stor (inntil 3 dl, tenker jeg) flaske og fylle opp med vodka.

Etter 4-5 uker er fargen nydelig gyllenbrun, og ekstrakten ferdig til bruk. ;)

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på om hvordan jeg skal gjøre om 2ss vanilje ekstrakt til vanilje sukker? Ingen som har peiling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare lurer på om hvordan jeg skal gjøre om 2ss vanilje ekstrakt til vanilje sukker? Ingen som har peiling.

Du har jo fått svar. De to tingene er såpass forskjellige at de ikke bare kan byttes ut med hverandre. Hvis du vil ha smaken av vanilje må du bruke vanilje, synes du det er greit med vanillin så er det din sak men da må du nesten bare prøve og se hvor mye du liker av det.

Selv synes jeg vanillin har en så merkelig smak at jeg da antagelig heller hadde droppet hele smakstilsetningen. Og det er jo igjen avhengig av hva det er vaniljeekstrakten skal tilsettes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått svar. De to tingene er såpass forskjellige at de ikke bare kan byttes ut med hverandre. Hvis du vil ha smaken av vanilje må du bruke vanilje, synes du det er greit med vanillin så er det din sak men da må du nesten bare prøve og se hvor mye du liker av det.

Selv synes jeg vanillin har en så merkelig smak at jeg da antagelig heller hadde droppet hele smakstilsetningen. Og det er jo igjen avhengig av hva det er vaniljeekstrakten skal tilsettes i.

Det er en ostekake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har vaniljeekstrakt eller mulighet til å få tak i det vil jeg til senere bruk anbefale vaniljesukkeret til dr. Oetker. Dette er laget på ekte vanilje framfor vanilin og er greit å få tak i på litt større daglivare. Vet bl.a. coop mega, ica maxi og meny bruker ha det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 2 ts vanlig vaniljesukker i ostekaken jeg pleier å lage, finn andre oppskrifter på nett og sammenligne. Ikke verre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Dr. Oetker og Tørsleffs er dei to leverandørane som har vaniljesukker med ekte vanilje. Du kan også ta ei vaniljestang og splitte den og køyre den i matmølle med nokre skeier sukker, då får du eit deilig vaniljesukker. Sikt det først, og ha det på eit lufttett glas, og bruk det som vanleg vaniljesukker eller i staden for ekstrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på om hvordan jeg skal gjøre om 2ss vanilje ekstrakt til vanilje sukker? Ingen som har peiling.

Det er ikke mulig. Bruk vaniljestang.

Anonym poster: f699ce061cbb1000531c2f752f79f909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Jeg bare lurer på om hvordan jeg skal gjøre om 2ss vanilje ekstrakt til vanilje sukker? Ingen som har peiling.

Eg erstattar 1 ss vaniljeekstrakt med 1 ss ekte vaniljesukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg erstattar 1 ss vaniljeekstrakt med 1 ss ekte vaniljesukker.

Jeg erstatter 1 ts vaniljeekstrakt med 1 ss ekte aniljesukker og omvendt. Ekstrakten er mye rammere enn sukkervarianten, hvis man kjøper en vanlig en eller følger en vanlig oppskrift med to-tre vaniljestenger per ca. 2,5 dl. alkohol. Synes du at du får nok vaniljesmak med ss til ss-erstatning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...