AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #1 Skrevet 21. september 2012 Jeg trenger jobb, men synes det er så utrolig flauuuut å gå rundt butikker og andre steder , og kanskje dumme seg ut eller , jeg vet ikke jeg bare føler meg som en stor idiot. Jeg er på finn.no hver jævla dag, men det hjelper ikke å sende søknader der, man må visst være aktiv. MEN jeg tør ikke, jeg vet liksom ikke om de stedene jeg vil jobbe på trenger folk, det står jo ingen steder at det er ledige stillinger der, så synes det er så flaut å dumme meg ut :( men jeg trenger jobb... ufff.. Anonym poster: a7e2a566c88a7ed09b8de08d8d8965ff
kaprifolen Skrevet 21. september 2012 #2 Skrevet 21. september 2012 Og hvordan har du tenkt å klare å f.eks gå bort til kunder for å spørre om de vil ha hjelp, og drive med mersalg, hvis du ikke tør å levere en søknad en gang? Du dummer deg ikke ut, du lager en søknad og cv uten stavefeil, også går du til disken, smiler pent og spør "hei! Jeg lurte på om jeg kunne få lov til å levere en søknad her, i tilfelle dere skulle få behov for en ekstrahjelp?" Det aller verste som kan skje, er at de sier "det tror jeg ikke er nødvendig, for vi skal ikke ansette". Da smiler du igjen og sier "Okey, ha en fin dag!" og går. Og du har aldeles ikke dummet deg ut! 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2012 #3 Skrevet 21. september 2012 Selv om det ikke er det mest behagelige en kan gjøre, så skal det godt gjøres å dumme seg ut :-) Anonym poster: 01ad6330a0aa3452f0b13a8c7b712d9a
strwberry Skrevet 21. september 2012 #4 Skrevet 21. september 2012 Har du ikke mot til å levere søknad så passer du nok ikke inn i en butikk. Det er ikke flaut og man vil jo ansatte de som viser mot og engasjement ved å personlig møte opp. En gang kom en mor og leverte søknad for sønnen, den gikk rett i søpla for å si det sånn.. 4
kaprifolen Skrevet 21. september 2012 #5 Skrevet 21. september 2012 Har du ikke mot til å levere søknad så passer du nok ikke inn i en butikk. Det er ikke flaut og man vil jo ansatte de som viser mot og engasjement ved å personlig møte opp. En gang kom en mor og leverte søknad for sønnen, den gikk rett i søpla for å si det sånn.. Samme med de som kommer med ei venninne... Greit nok å ha med seg selskap om hun holder seg i bakgrunnen mens du prater med staben, men noen står jo praktisk talt og holder hender på en måte som gjør at man lurer på om de er en eller to som søker. 1
Harlekin Skrevet 22. september 2012 #6 Skrevet 22. september 2012 (endret) Det er da slett ikke det samme å være redd for å levere søknad og faktisk jobbe i butikk. Jobber man der, er man allerede forbi det stadiet der man skal by på seg selv og selge seg selv - som ansatt skal man bare gjøre jobben sin. Jeg har jobbet forskjellige steder i mange år og klart jobbene mine bra, men fremdeles synes jeg det er ekkelt/skummelt og levere søknad og CV personlig. Altså, sier ikke at man ikke skal gjøre det, jeg bare forstår hvordan TS føler det. Endret 22. september 2012 av Harlekin 8
Gjest Purelove Skrevet 23. september 2012 #7 Skrevet 23. september 2012 Det er da slett ikke det samme å være redd for å levere søknad og faktisk jobbe i butikk. Jobber man der, er man allerede forbi det stadiet der man skal by på seg selv og selge seg selv - som ansatt skal man bare gjøre jobben sin. Jeg har jobbet forskjellige steder i mange år og klart jobbene mine bra, men fremdeles synes jeg det er ekkelt/skummelt og levere søknad og CV personlig. Altså, sier ikke at man ikke skal gjøre det, jeg bare forstår hvordan TS føler det. Enig. Men når det er over og man har gjort det, så pleier det som regel å gå kjempe fint, og også kan man få en telefon fra jobben
spørsmålstegnet Skrevet 24. september 2012 #8 Skrevet 24. september 2012 Jeg er enig med de over, men uansett.. Hvis en butikk legger ut en annonse på finn.no, så forventer ikke dem at du skal være aktiv og komme på døra. Har selv jobbet i butikk, og butikksjefer har som regel ikke tid til å komme fra bakrommet, eller ta seg fri fra papir eller pc-arbeid (min erfaring). Hvis de har lagt ut en annonse så forventer sjefene at man skriver en seriøs søknad (på pc med riktig oppsett), og ikke som en som jeg fikk oppleve en gang: Han gikk bort til sjefen min som sto ved en hylle. Sjefen ba han skrive en søknad, og 2 minutter etterpå hadde tenåringen skrevet en håndskrevet søknad på et A4-ark at han søkte etter jobb hos oss. Husk bare henvend deg til hvor du har sett søknaden. Skriver du en bra cv og ikke hører noe, så har kanskje butikken gått for en kamerat/venninne av en som jobber der. Da jeg søkte på en matbutikk, så bare skrev jeg en søknad (med cv) og gikk til butikken og ga det til en tilfeldig person som satt i kassa. 4 dager senere hadde jeg jobben. You can do it!
Gjest AnnikenSi Skrevet 24. september 2012 #9 Skrevet 24. september 2012 Jeg jobber selv i butikk og får ofte mange som er innom å leverer søknad, de blir alltid tatt veldig godt i mot, og vet at sjefen setter veldig stor pris på ungdom/andre som kommer innom med søknad. Gjorde det selv jeg også og fikk aldri noe negativ tilbakemelding på det, og jeg syntes også det var litt ekkelt å gjøre det fordi jeg var redd for å bli avvist, men det er ikke noe farlig
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #10 Skrevet 26. september 2012 Dere som kan dette; er det lurest å ringe til den som står i annonsen, eller ville dere bare gått i butikken og levert(selv om dere da kan møte en tilfeldig annsatt) ? og om jeg ringer hva spørr jeg om ( stillingen er lyst ut på nettet..) Anonym poster: c3a8a51197dba13ddee51b0b9acd39ad
Gjest Twelve12 Skrevet 26. september 2012 #11 Skrevet 26. september 2012 Jeg er på finn.no hver jævla dag, men det hjelper ikke å sende søknader der, man må visst være aktiv. Anonym poster: a7e2a566c88a7ed09b8de08d8d8965ff å være aktiv søker betyr at du sender ut søknader til dem som lyser ut en stilling. Det betyr ikke nødvendigvis at du må fysisk møte opp med en søknad og cv.. jeg har fått alle jobbene jeg har søkt på.. og jeg har aldri gått rundt å levert søknad personlig.. det holder så lenge du har en god søknad og en oppdatert cv. og som andre nevner her.. så vil du ikke lykkes i arbeidslivet dersom du syns det er flaut å skaffe deg arbeid.
Guybrush Skrevet 26. september 2012 #12 Skrevet 26. september 2012 Som flere sikkert har vært inne på - hvis det er butikkjobb du er ute etter så er det en grunn til at sjefen helst ansetter noen de har sett, opplevd personlig og h*n får inntrykk av virkelig vil ha jobben. Hvis du har litt sosial angst av den typen må du bare sparke deg selv i rumpa. Er det noe mindre flaut å gå på NAV evt? Bare husk å stikk innom man-fre mellom 9 og 15. Før og etter det er det sjeldent sjefene er tilgjengelig. Ring gjerne etter noen dager og forsikre deg om at søknaden er registrert også. Det viser også initiativ.
Gjest Twelve12 Skrevet 26. september 2012 #13 Skrevet 26. september 2012 Som flere sikkert har vært inne på - hvis det er butikkjobb du er ute etter så er det en grunn til at sjefen helst ansetter noen de har sett, opplevd personlig og h*n får inntrykk av virkelig vil ha jobben. Hvis du har litt sosial angst av den typen må du bare sparke deg selv i rumpa. Er det noe mindre flaut å gå på NAV evt? Bare husk å stikk innom man-fre mellom 9 og 15. Før og etter det er det sjeldent sjefene er tilgjengelig. Ring gjerne etter noen dager og forsikre deg om at søknaden er registrert også. Det viser også initiativ. Det skal holde å sende søknad og cv elektronisk.. kanskje legge med et bilde. håndtrykket og møte personlig pleier vi som regel å ordne når vedkommende kommer på intervju. de fleste som har en stilling ledig.. legger ut denne på finn eller nav.. eller skilt i døra. det er derfor bortkastet tid å levere søknader og cv til bedrifter som sikke utlyser en stilling
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 26. september 2012 #14 Skrevet 26. september 2012 Det er da slett ikke det samme å være redd for å levere søknad og faktisk jobbe i butikk. Jobber man der, er man allerede forbi det stadiet der man skal by på seg selv og selge seg selv - som ansatt skal man bare gjøre jobben sin. Jeg har jobbet forskjellige steder i mange år og klart jobbene mine bra, men fremdeles synes jeg det er ekkelt/skummelt og levere søknad og CV personlig. Altså, sier ikke at man ikke skal gjøre det, jeg bare forstår hvordan TS føler det. Tenkte akkurat det samme selv. Jeg er absolutt ikke flau når jeg hjelper kunder i butikken jeg jobbet i, men jeg må innrømme at jeg synes det er litt skummelt å levere søknad personlig; i alle fall om det ikke er en stilling som er utlyst. Forstår TS godt jeg også
Guybrush Skrevet 26. september 2012 #15 Skrevet 26. september 2012 (endret) Det skal holde å sende søknad og cv elektronisk.. kanskje legge med et bilde. håndtrykket og møte personlig pleier vi som regel å ordne når vedkommende kommer på intervju. de fleste som har en stilling ledig.. legger ut denne på finn eller nav.. eller skilt i døra. det er derfor bortkastet tid å levere søknader og cv til bedrifter som sikke utlyser en stilling Unnskyld om jeg høres litt frekk ut - men her er du helt på bærtur. Dette kan jeg garantere deg som en med erfaring. Både som eier av flere bedrifter men også ved at jeg har jobbet i mange år med ansettelser enten direkte eller gjennom stillinger jeg har hatt. Jeg kommuniserer også jevnlig med andre bedrifter og vet hvordan disse opererer idag og tidligere. Hvorfor tror du såpass mange stillinger ikke utlyses? 60 % faktisk. Og hvor mange titalls om ikke hundretalls søknader tror du slke bedrifter mottar på enhver stilling? Det absolutt beste fortrinnet du har er å møte opp personlig og gjøre et veldig godt inntrykk. Da kan den som skal ansette være sikker på at du ikke kommer til å skuffe på intervju. Et upersonlig papir vil i så måte være verdt langt mindre. Du tenker kanskje på jobber hvor man ansetter en person kun pga høyere utdannelse, karakterer og referanser. Hvor personlig inntrykk, personlighet, språk og kjemi ikke har så stor betydning. Dette er absolutt ikke tilfellet i servicebransjen som vel her i denne tråden er hovedfokuset. Endret 26. september 2012 av Guybrush 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #16 Skrevet 26. september 2012 takker for svar, sender søknad per mail som det står i annonsen. Legger jeg den ved som en fil, eller skal jeg kopiere det inn i selve mail-teksten? Anonym poster: c3a8a51197dba13ddee51b0b9acd39ad
AnonymBruker Skrevet 26. september 2012 #17 Skrevet 26. september 2012 Du kan jo se inne på nav.no også, der er det en side med ledige jobber, hvor butikker osv har lagt ut stillingsannonser. Anonym poster: dc848e383c50322c3bb98878ac998841
Gjest Twelve12 Skrevet 26. september 2012 #18 Skrevet 26. september 2012 takker for svar, sender søknad per mail som det står i annonsen. Legger jeg den ved som en fil, eller skal jeg kopiere det inn i selve mail-teksten? Anonym poster: c3a8a51197dba13ddee51b0b9acd39ad legg den som fil. samme med cv så har de ordentlige dokumenter å printe ut du kan helle skrive en liten tekst i mailen som f.eks: Hei. Søker på stilling som ..... CV og Søknad ligger som vedlegg. mvh ditt navn 1
Gjest Raindrops Skrevet 26. september 2012 #19 Skrevet 26. september 2012 Jeg pleier å legge ved søknad og CV som pdf, for da klarer de å åpne den uansett, i tillegg til at den ikke kan endres på og jeg er helt sikker på hvordan oppsettet blir når den har kommet frem I selve mailen pleier jeg bare å skrive at søknad og CV ligger vedlagt som pdf. Med vennlig hilsen Raindrops eller noe lignende. 2
Gjest Twelve12 Skrevet 26. september 2012 #20 Skrevet 26. september 2012 Unnskyld om jeg høres litt frekk ut - men her er du helt på bærtur. Dette kan jeg garantere deg som en med erfaring. Både som eier av flere bedrifter men også ved at jeg har jobbet i mange år med ansettelser enten direkte eller gjennom stillinger jeg har hatt. Jeg kommuniserer også jevnlig med andre bedrifter og vet hvordan disse opererer idag og tidligere. Hvorfor tror du såpass mange stillinger ikke utlyses? 60 % faktisk. Og hvor mange titalls om ikke hundretalls søknader tror du slke bedrifter mottar på enhver stilling? Det absolutt beste fortrinnet du har er å møte opp personlig og gjøre et veldig godt inntrykk. Da kan den som skal ansette være sikker på at du ikke kommer til å skuffe på intervju. Et upersonlig papir vil i så måte være verdt langt mindre. Du tenker kanskje på jobber hvor man ansetter en person kun pga høyere utdannelse, karakterer og referanser. Hvor personlig inntrykk, personlighet, språk og kjemi ikke har så stor betydning. Dette er absolutt ikke tilfellet i servicebransjen som vel her i denne tråden er hovedfokuset. Jeg er helt enig at du kan gi godt inntrykk ved å møte opp personlig, men jeg mener at det er bortkastet tid dersom du ikke klarer å fange interessen til bedriften via en søknad. Klarer du ikke det, så må du gjerne møte opp personlig. Men cluet her er også det at hvis du fanger interessen ved papir.. så blir annen intrykket ENDA bedra når du kommer på intervju. Eller så vet de hva de får.. og da er det ikke alltid like enkelt å imponere dersom du ikke har en fabelaktig cv og referanser Du er ikke alene her i verden med å ha jobbet med ansettelser, så vi begge har erfaring fra det området. Og jeg har søkt noen stillinger i min tid også.. så har erfaing fra begge sider av saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå