Gå til innhold

Utsettelse på EU-kontroll?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilen min virker for tiden ikke, vi venter på en del som er på reparasjon i utlandet. Går det an å søke om utsettelse til bilen er kjørbar igjen? <br /><br /> Anonym poster: 916a105e4019276e39cbe731287f3ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom bilen ikke er godkjent på PKK før utløpet av fristen, får du en påminnelse fra vegvesenet om å utføre PKK og to måneders utsatt frist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke god nok grunn at man ikke har riktige deler, så det er egentlig ikke noen grunn til å søke. God nok grunn er sykdom, langvarig utenlandsopphold som må dokumenteres og lignende.

Hvis siste siffer på skiltnummeret er 9 (september) har du faktisk to mnd lenger tid på deg, altså ut november osv.

Anonym poster: b666e406599fddeb8e54a53c67d68d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke god nok grunn at man ikke har riktige deler, så det er egentlig ikke noen grunn til å søke. God nok grunn er sykdom, langvarig utenlandsopphold som må dokumenteres og lignende.

Hvis siste siffer på skiltnummeret er 9 (september) har du faktisk to mnd lenger tid på deg, altså ut november osv.

Anonym poster: b666e406599fddeb8e54a53c67d68d45

Det har nå funket ganske bra for meg og flere andre på offroad.no, feks. Hvis bilen ikke er i stand til å kjøre til kontroll, så er den ikke i stand til å forvolde skade ute på veiene. Jeg har aldri fått avslag på mine søknader om utsettelse, noe jeg ser på som helt nødvendig for å kunne kjøre lovlig til kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nå funket ganske bra for meg og flere andre på offroad.no, feks. Hvis bilen ikke er i stand til å kjøre til kontroll, så er den ikke i stand til å forvolde skade ute på veiene. Jeg har aldri fått avslag på mine søknader om utsettelse, noe jeg ser på som helt nødvendig for å kunne kjøre lovlig til kontroll.

Så bra. Men nå har man faktisk et halvt år på seg for å få fullført en EU-kontroll, så det er faktisk ikke bare å få godkjent en utsettelse fordi man mangler deler i siste liten. Det kan kanskje godkjennes om man har en spesiell bil som det er vanskelig å få tak i deler til for eksempel.

Man skal faktisk levere inn skiltene om man ikke får godkjent bilen i tide. Og heller leie prøveskilt når bilen er klar for kontroll. :)

Anonym poster: b666e406599fddeb8e54a53c67d68d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Men nå har man faktisk et halvt år på seg for å få fullført en EU-kontroll, så det er faktisk ikke bare å få godkjent en utsettelse fordi man mangler deler i siste liten. Det kan kanskje godkjennes om man har en spesiell bil som det er vanskelig å få tak i deler til for eksempel.

Man skal faktisk levere inn skiltene om man ikke får godkjent bilen i tide. Og heller leie prøveskilt når bilen er klar for kontroll. :)

Anonym poster: b666e406599fddeb8e54a53c67d68d45

du bruker ordet "faktisk" veldig mye. dette har du helt klart ingen peiling på. jeg har familie som jobber i ingeniørstillinger i statens vegvesen, på bergen traffikkstasjon, jeg velger å tro at de vet dette en smule bedre enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bruker ordet "faktisk" veldig mye. dette har du helt klart ingen peiling på. jeg har familie som jobber i ingeniørstillinger i statens vegvesen, på bergen traffikkstasjon, jeg velger å tro at de vet dette en smule bedre enn deg.

Jøss, hva er det med deg da? Det er faktisk ikke ingenører som behandler søknader om utsettelse på EU-kontroll i Statens vegvesen.

Her står det masse om utsettelse på EU-kontrollen og en liste over hva SVV ser på som god eller dårlig grunn. http://www.dinside.no/868187/kan-du-utsette-eu-kontrollen

Sitat:

Det som for deg kan virke som en "god grunn", trenger derfor ikke å være god nok grunn for Vegvesenet.

For eksempel vil pågående reparasjoner på bilen, venting på reservedeler, dårlig økonomi hos bileieren, eller eierskifte ikke telle som spesielle grunner.

Anonym poster: b666e406599fddeb8e54a53c67d68d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fikk nettopp brev fra veivesenet med spørsmål om jeg hadde glemt eu-kontrollen, og automatisk utsettelse av fristen med to måneder. Sånn til info for evt. Det interesserte.

Anonym poster: 916a105e4019276e39cbe731287f3ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bumper opp denne litt. Driver med reparasjoner på min bil, siden jeg vet at den ikke vil gå gjennom en kontroll uten. Rekker ikke fristen selv om jeg jobber intenst med den, bl.a pga en annen skade (ble påkjørt, ikke min feil, forsikringssak), skulle hatt den inne i april. Kunne sikkert søkt om utsettelse, men det blir meget kort frist pga det uventete.

Gjelder dette fortsatt? At man får "purring" og ny frist?

Anonym poster: b32ae91cfe56c2325f96a6122d076366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi glemte hele greia, og fikk beskjed om at fristen var utsatt. Ikke noe drama, mao.

Anonym poster: 8a7fb707e933973bbcce7b796684c08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bumper opp denne litt. Driver med reparasjoner på min bil, siden jeg vet at den ikke vil gå gjennom en kontroll uten. Rekker ikke fristen selv om jeg jobber intenst med den, bl.a pga en annen skade (ble påkjørt, ikke min feil, forsikringssak), skulle hatt den inne i april. Kunne sikkert søkt om utsettelse, men det blir meget kort frist pga det uventete.

Gjelder dette fortsatt? At man får "purring" og ny frist?

Anonym poster: b32ae91cfe56c2325f96a6122d076366

Du får brev med spørsmål om du har glemt det og du får ny frist 2måneder senere, etter det sendes avskiltningsbegjæring ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da håper jeg det går greit. Tipper jeg ikke trenger mer enn en uke-halvannen uansett.

Anonym poster: b32ae91cfe56c2325f96a6122d076366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...