AnonymBruker Skrevet 19. september 2012 #1 Skrevet 19. september 2012 Mannen min klager ofte på at han er så øm/vond i den ene testikkelen hans, han har ikke sjekket seg selv for han er litt redd for at det skal være noe alvorlig. Vi har vært sammen i 5 år, og har aldri brukt prevensjon i forholdet, og fortsatt har jeg aldri blitt gravid heller. Noen som har peiling? er det normalt å ha så ømme testikler, eller hvertfall når det bare er den ene, jeg kan såvidt ta på ballene hans uten at han klynker.. Anonym poster: c8f7337c92ed5ddb075e3907033d9f9f
Wiggins Skrevet 19. september 2012 #2 Skrevet 19. september 2012 Det er dessverre typisk for en del menn å ikke ville oppsøke lege. Grunnen til det er vel at mange tenker at "så lenge jeg ikke vet at det er noe alvorlig, så er det ikke noe alvorlig, men hvis jeg drar til legen får jeg kanskje vite at det faktisk er noe alvorlig". Mitt alter-ego, Lance Armstrong, er sannsynligvis verdens mest kjente offer for testikkelkreft. Han er riktignok i hardt vært om dagen med dopingbeskyldninger, men det gjør ikke at han overlevde til noen mindre prestasjon. Han ignorerte smerten i skrittet i mange måneder, for hans del var det delvis berettiget å tro at syklinga var årsaken til smertene. Da han endelig kom seg til lege var kreften kommet veldig langt, med spredning til lungene og hjernen. Legen sa til Lance at han hadde 40% sjanse til å overleve, men det var mest for å ikke ta fra ham all livsgnist. Han anså den reelle sjansen til å være ca. 2%. Det er veldig gode sjanser for å overleve testikkelkreft så lenge man kommer tidlig i behandling. Det gjorde ikke Lance, derfor ble behandlingen mye tøffere enn den trengte å være. I kveld bør du si til din mann at han skal gå til legen i morgen den dag. Får han ikke time hos fastlegen må han gå på legevakta. Hvis han avfeier det med "det er sikkert ikke noe farlig", så spør ham hvordan han kan vite at det ikke er testikkelkreft hvis han ikke har blitt undersøkt. Du må ikke gi deg før han samtykker i å gå til legen. Det kan stå om livet hans! Har han noen andre symptomer? Siden Lance gikk så lenge før han oppsøkte lege og fikk behandling, fikk han symptomet ømme brystvorter. Det er stort sett gravide kvinner som opplever dette, men i langt framskreden testikkelkreft vil menn få samme hormoner som gjør brystvortene ømme. Nok en gang, det kan stå om livet hans. Det er så enormt dumt å ikke oppsøke lege mens det er tid, som det forhåpentligvis fremdeles er. 2
Zakuro Skrevet 19. september 2012 #3 Skrevet 19. september 2012 Må bare si meg enig med Lance her:) Gå til legen. Legen er ikke der for å dømme deg. De er proffe og er der for å se etter helsen din:)
Ragg Skrevet 20. september 2012 #4 Skrevet 20. september 2012 Få han til lege, min lille elskede sønn fikk påvist testikkelkreft i en alder av 1,5 år..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå