Gå til innhold

Mageirocofobi (angst for matlaging) - Råd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var usikker på om denne skulle legges her eller under mat, men siden det handler mer om angst enn om selve maten, så la jeg den bare her under helse.

Jeg har lenge slitt med angst for matlaging, og for noen måneder siden oppdaget jeg at det ikke var bare jeg som var rar, men at det faktisk har et navn, og er ganske vanlig!

Jeg kan bli satt ut av spill og begynne å gråte bare av å skulle kutte en agurk. Jeg er livredd oppskrifter, og jeg begynner å skjelve, svette og hjertebank hver gang jeg skal se på en oppskrift. Til og med smoothieoppskrifter der man bare skal pælme ingrediensene oppi en blender! 1-2-3 kaker setter meg også helt ut av spill.

Jeg er ikke sikker på akkurat hva jeg er så innmari redd for. Det er jo at jeg er redd for å ikke få det til og at det skal bli mislykket, men jeg klarer det ikke engang hvis ingen andre enn meg skal se eller smake det jeg har laget!

I utgangspunktet syntes jeg det var morsomt å lage mat før, og jeg fikk 5 i heimkunnskap på ungdomsskolen, så det handler jo ikke om at jeg ikke kan. Heller ikke om at jeg ikke vil. Jeg vil jo lære meg å lage sunn og god mat, og jeg vil kunne invitere noen på middag, og jeg vil lære meg å bake. Det er bare så fryktelig skummelt.

Er det noen andre her som sliter, eller har slitt, med det samme? Hva gjør/gjorde du for å komme over angsten? Noen andre som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ikke godt ut, nei. Eksponeringsterapi er sansynligvis det beste i din situasjon, men mulig du hadde hatt godt av noe kognitiv terapi i forkant. Du kan nevne det for fastlegen din, og evt bli henvist videre derfra.

Skrevet

Dette høres ikke godt ut, nei. Eksponeringsterapi er sansynligvis det beste i din situasjon, men mulig du hadde hatt godt av noe kognitiv terapi i forkant. Du kan nevne det for fastlegen din, og evt bli henvist videre derfra.

Takk for svar. Jeg går til psykolog fra før av, så trenger ikke å bli henvist videre fra fastlege. Men skal høre om vi kan jobbe med dette. Ville bare høre om noen hadde noen gode råd her inne!

Skrevet

Takk for svar. Jeg går til psykolog fra før av, så trenger ikke å bli henvist videre fra fastlege. Men skal høre om vi kan jobbe med dette. Ville bare høre om noen hadde noen gode råd her inne!

da er mitt råd at du prater med psykologen din om dette :)

Skrevet

da er mitt råd at du prater med psykologen din om dette :)

Takk, skal gjøre det! =)

Skrevet

Noen som har slitt med det samme??

Skrevet

Nei, jeg har ikke denne fobien - men jeg har en emotofobi som relaterer seg til mye, deriblant har det begynt å gå litt over i matlaging(ingredienser, utløpsdato samt hygiene).

Det er som Wednesday sier, man må behandle det som enhver fobi - og det behandles best med eksponering.

Du så kanskje den serien "psyk forandring" - det finnes klinikker som tar for seg fobier.

Og akkurat angst for matlaging kan jo få endel konsekvenser siden jeg tipper du har et ekstremt ensidig kosthold?

Anonym poster: 6d7c1c70ea7fd269b836ce00cdf98d03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...