Gå til innhold

bruktbilen fra helvete........Pengesluk...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg, uerfaren, naiv, teit førstegangsbilkjøper, trodde at EUkontrollen er noe en kan stole godt på. Altså, dersom bilen ble EU godkjent, no problem ok bil, ikke sant?

Kjøpte en bruktbil et par dager etter bestått EUkontroll, alt så bra ut, smooth, hvorfor ikke, mente naive meg.

3 måneder etter godkjent eukontroll begynte oljen å lekke, fikset det.... bunnpanne helvete.

Et par måneder etter det sluttet vindusviskermotoren å gå. Fikset det svært billig med bruktdeler.

Så rustet eksosanlegget opp, 7000 bare der for de to delene som trengtes.

Dempere på venstre side, både fremme og bak, rustet i hel og måtte skiftes, enda en tur på verkstedet, innen nå burde de gitt rabatt klippekort.

Lysene sluttet å fungere skikkelig, viste seg å være masse surr med ledningene, igjen inn på verksted siden jeg ikke kan NOE som helst om bil selv.

Og nå i dag røk drivakslingen.

Og alt dette er ting som IKKE røk over natta, men som har vært i slitasje lenge. Hverken selger, naturlig nok, eller folkene på Eu kontrollen nevnte at dette er noe som ville ryke i nærmeste fremtid.

demperene og lysene har jeg ikke fått gjort noe med, for nå har jeg ikke penger rett og slett. Så nå står den bare der..

Jaja, tips til alle dere som kjøper eldre bruktbiler, dra med dere noen som er ekspert på å snoke opp feil og mangler, slitasje, og alt, og rådfør dere.

Dette var en bil til opprinnelig 30 000, har på et år kostet meg mer enn jeg kunne drømt om.

Anonym poster: 825349246ccccc42198be883b63889fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eu-kontrollen tar for seg bare det visuelle og normale slitasje deler. Er ikke stort man rekker å se på for 500.-

Jeg har selv lært at jeg IKKE kommer til å kjøpe en bruktbil uten NAF-test. Den testen er MYE grundigere.

Når jeg kjøpe gammel bil selv hadde jeg heldigvis min far til å fikse den for meg. (mekaniker)

Noen av tingene nevner kan du jo lett fikse selv bare med å google bil modellen din. Mange tips jeg har funnet der.

Jeg håper også du ikke handler delene dine på første stedet du spør, fordi mange selger til blodpris.

Merkeverksteder holder jeg meg også langt unna.

Endret av Høymann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er helt blind, helt invalid på bilfiksing, hvilke ting mener du jeg kan fikse selv? Kanskje jeg får google som en gal og se om noen stapper det inn med teskje.

Skal huske dette med NAF-test, men dette beviser at en i grunn kan få det meste gjennom Eukontrollen, bare det henger sammen i visningsøyeblikket.

Nei, de fleste delene er kjøpt på biltema, skrapen, og slike steder. Men enkelte, som eksosdelene, måtte jeg kjøpe på et litt dyrere sted pga det ikke var noen andre billigere.

Anonym poster: b884fb39d645b1c788d74de9d8c31e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte først og fremst på lys problemene

Helt korrekt. Noen tar også penger under bordet for å få bilen igjennom med feil.

Bra du sjekka litt rundt :)

Anonym poster: b884fb39d645b1c788d74de9d8c31e01

Endret av Høymann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen. Første bilen min var et pengesluk uten like. I løpet av 1,5 år hadde jeg brukt 35.000 (det samme jeg kjøpte bilen for) på reperasjoner. Den gikk ikke gjennom EU-kontroll, en eller annen vifte i girkassa gikk føyken så jeg ikke fikk gira (15.000 kr), forakselen røyk midt i et kryss. Ja, man kan si at jeg angret på det kjøpet. Dessverre ble jeg lurt av en voksen mann foreldrene mine stolte på og som jobbet med bruktbiler. Huff, glad jeg aldri skal kjøpe en gammel bruktbil igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Yepp. Du har helt rett når det gjelder periodisk kjøretøy kontroll (også kalt "EU-kontroll").

Det er bilens status/tilstand der og da. Litt fleipete sagt; tape, tyggegummei og binders.

PKK'en gir deg ingen informasjon om gjenværende levetid på komponenter, men et seriøst verksted vi informere deg som eier om ting de ser, og som bør utbedres i løpet av den nærmeste fremtid.

Når det er sagt så må jeg vel si at, - uansett hva kontrakten sier om "kjøpes som den står", så har du nok i realiteten blitt grundig lurt av noen som har tatt fordel av din da manglende kunnskap.

- det har du min store medlidenhet i.

En NAF bruktbiltest ville med stor sannsynlighet avslørt mange av de tingene du har hatt store utgifter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en unødvendig dyr lærepenge dette her, men det er bra flere skriver i tråden slik at andre kanskje googler, og ser at EU kontrollen er IKKE noe som forteller mye om bilens tilstand.

En rapport fra NAF derimot, hadde reddet så mangt her.

Har grått noen frustrerte tårer over dette vraket, men men..

Anonym poster: b884fb39d645b1c788d74de9d8c31e01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg kommentert før, og jeg skulle ønske at folk begynte forstå og/eller høre.

EU-Kontrollen er ingen KVALITETSTEST! Det er en SIKKERHETSTEST som erklærer at bilen er TRYGG på veien!

Det du skal kreve når du kjøper en brukt bil, er en NAF-TEST, eller tilsvarende fra et uavhengig verksted!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cadillacjack, om jeg bare var EN av de du tidligere har formidlet dette til, men nei :( jeg gjorde en stor tabbe, tapte penger og tid på dette, men da vet jeg det til neste gang.

Anonym poster: df9d543aa6ee46eb13bbeecd35279e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser på brukt bil nå, og det eneste vi med sikkerhet vet er at vi kjøper hos forhandler. Ser på en del dyrere bil enn det du kjøpte, men det lønner seg stortsett å kjøpe hos forhandler - selv om bilen kanskej koster noe mer enn den ville ha gjort hos private. Du som kjøper for stortsett 3 mnd garanti, og kan da ta en garanti utløps test hos NAF. Da vil de søke grundig over bilen, og finner ting som kan tas på garantien.

Kjøpe min første bil hos forhandler, kostet 25 000 kr. Og det var helt klart verdt det. Ikke lenge etter at jeg hadde kjøpt den oppsto det en feil, de fant ikke ut hva det var. Men byttet deler for flere titalls tusen. Tilslutt var de nødt til å benytte et annet verksted for å finne feilen, og alt som ble byttet fikk jeg på garantien. Satser deffinitivt på forhandler denne gangen også :)

Anonym poster: b68c53cd95f505b9b4d4ff8ec74c2633

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å vite det om NAF test for oss som skal kjøpe bil i fremtiden :smilorange:

Hva annet bør man vite når man skal kjøpe bruktbil?

Anonym poster: 223040439836973d65889776b2a67ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koster ikke NAF test 8-10 tusen? Det er jo ganske mye penger for ungdom som kjøper bil til 10-15 tusen.. :(

Anonym poster: 776989488616acd0817c232f714b47e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster ikke NAF test 8-10 tusen? Det er jo ganske mye penger for ungdom som kjøper bil til 10-15 tusen.. :(

Anonym poster: 776989488616acd0817c232f714b47e8

Nei, her er link til priser.

http://www.naf.no/Alle-saker/Produkter-og-tjenester/NAF-tester/Priser-NAF-tester-og-EU-kontroll/<br /><br /> Anonym poster: df9d543aa6ee46eb13bbeecd35279e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Virker det på eu kontroll, så kan de ikke skrive noe annet..!

Men skal man ha bruktbil, så dra med en mekaniker.

En bil som ser bra ut, er ikke bra, fordi den ser bra ut.

Det må som oftes ett profesjonellt syn på det.

Og DA er det fremdeles ikke sikkert at alt går greit heller.

Vi har vel hatt 9 biler. 2 har vært skikkelig dritt. Men resten - ok.

Og ja det er en mekaniker som velger ut bilene :)

Endret av gjest- silje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta alltid med en som har peiling på bil når dere kjøper brukt!

Men husk også på at slitedeler må byttes uansett! Det betyr ikke at det er noe galt med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lider med deg! Problemet er jo å finne ut når man skal gi seg. Bil til 30k som skal fikses fir 15k? Nei takk! Har sjøl opplevd at det kom bit for bit. Først kløtsjen (8000), så mellomakslingen (5000), så eksosannlegget (3000) og så røyk servopumpa. Da satt jeg foten ned og slengte bilen ut på Finn.

Surt, men: Cut your losses!

Anonym poster: 44660b0a61659761ec3c6beeaa8757c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...