Gå til innhold

Indisk mat


Supersnupp

Anbefalte innlegg

...er jo bare kjempesnadder! Lager ofte Chicken Korma men det er da også alt jeg kan lage! Noen som har noen andre oppskrifter å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lyst til å dele oppskriften din med oss, Supersnupp? Vi elsker indisk mat, men har ikke blitt flinke til å lage det selv ennå. Har spist mye godt på indisk restaurant. Mmmm... icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanksje vi skulle spørre Indianlady om litt hjelp?

Oppskrift på ekte Chicken Tikka eller neo i den duren kanksje? Noen som kan?

Men det er vel umulig å lage nan-brød i vanlig ovn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan jeg det, veldig enkelt men for å få riktige mengdeforhold tror jeg jeg skal vente til jeg kommer meg hjem icon_smile.gif Pleier å lage korma med ris og agurk/løk/koriandersalat og hjemmebakte nan. Får ikke helt 'svung' på mine egne nanbrød, men har funnet ut at Møllerens melblanding er helt super! Steker dem i tørr jernpanne på sterk varme så går det så bra så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager mye indisk!

Pappa er ekspert på området, har lært et par retter av han!

Denne har ikke noe navn forsåvidt, men fryktelig god!

Du trenger følgende til sausen:

Store røde løk (beregn en pr person, to hvis de er små)

Frisk chili

Hvitløk

Frisk ingefær

Tomatpure

Fløte eller kokosmelk (jeg bruker mest fløte)

Krydder:

Koriander

Garam masala

Ground cummin (spisskummen)

Chili pulver

Jeg bruker som regel Rahja's krydder.

Fin hakk løken og ha det i en wok gryte (et must!) med 8 spiseskjeer olje.

Fres det gyldent på sterk varme. Pass på så du ikke brenner det, da har du gjort det!

Når det er gyldent så har du oppi 2 ss finhakket (ikke presset) hvitløk og så mye fin hakket chili som du ønsker (den kan også sløyfes, skal ha chili i pulver form i senere.).

La dette stå på svak varme i minst ti min, vend om av og til pass godt på at det ikke

brenner seg.

Så tar du 2 ss tomatpure og rører ut i litt lunket vann og har over.

Så har du 2 ts med coriander og 2 ts med spisskummen. Chili i pulver form etter smak. Jeg har et par teskjeer, da blir den sterk og fin!

Denne blandinga her kan stå i flere timer å småputre jo bedre blir den.

Men det holder med en 30 min mens du vender om av og til.

Etter 30 min tar du 2 ts med Garam Masala, dette skal helt til slutt!

La det stå ytterlige 5-10 min, og så kan du ha i fløten. Ha i til sausen har en passe tykk konsistens.

Så kan du ha i det kjøttet du har valgt, f.eks kylling filet eller lam.

I tillegg har jeg i løk båter og cashew nøtter helt tilslutt pluss at jeg klipper litt frisk koriander over!

Nan brød og yohurt settes på bordet!

Denne sausen kan varieres naturligvis!

Det å frese løk, hvitløk, ingefær og chili er standard for de fleste sauser.

Man kan bruke tomater fra boks eller også kokosmelk. Da får man en fin rund smak, man kan også bruke yoghurt. Aller best er jo fløte, men det er kaloribombe så det holder!

Hadde dere sett hvor mye fløte de bruker på et indisk kjøkken hadde dere blitt sjokkert!

Vel håper denne smaker, jeg lager hvertfall den ofte og den er kjempegod!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicken Korma (nok til fire)

4 kyllingbryst

2 løk

2-3 fedd hvitløk

3-4 ss Vindaloo Curry paste

3-4 ss malte mandler

ca 4 dl yoghurt naturell

ca 3 dl fløte (til passende saus)

-Del kyllingen i passe store biter (et bryst i tre synes jeg er greit), stek den i panne og legg den så til side mens du lager saus

-Fres løk i skiver og hvitløk til den er blank og myk. Tilsett yoghurt, malte mandler og curry pasten, la det koke opp.

-Kjør sausblandingen i foodprocessor (evt bruk stavmikser, kan bli litt gris hvis du ikke er meeeget forsiktig)slik at alt blir en glatt, jevn saus.

-Tilbake på varmen. Tilsett fløte, evt litt salt/pepper/mer curry paste hvis du føler for det. Legg kyllingbitene oppi og la det hutre-putre videre, ca ti min-kvarter er passe...

-Lag salat med uthulet agurk i biter, rødløk i skiver, en liten knust rød chili, hakket koriander og saften av en lime over

-Server med nykokt ris og varme nanbrød.

-SNADDER! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei dere alle icon_smile.gif

Her er oppskriften jeg bruker for å lage kylling.Nan brød går fint å lage i vanlig ovn stekes på aliminumsfolie som kjevles ut som pizza rett på folien.Jeg bruker 1 egg mer og mindre olje enn det er i oppskriftene ellers har min egen vri på nesten alt.Hvis dere vil kan jeg oversette oppskriften min som er på engelsk.

MURGH TIKKA, SQEWERED BARBECUED CHICKEN

Ingredients:

500 g (l lb.) chicken breasts or thighs

l medium onion, roughly chopped

l clove garlic, sliced

2 teaspoons finely chopped fresh ginger

2 tablespoons lemon juice

1 teaspoon ground coriander

half teaspoon ground cumin

1 teaspoon curry powder

1 teaspoon salt

2 tablespoons chopped fresh coriander or mint leaves

Directions:

Bone the chicken and remove skin. Cut chicken meat into bitesize pieces. In container of electric blender put the onion, garlic and ginger and blend until smooth, adding the lemon juice if more liquid is required. Mix with the ground spices and salt and marinate the chicken in this mixture for at least 2 hours at room temperature, or refrigerate overnight if possible. Thread chicken on bamboo skewers and cook over glowing coals or under a preheated griller _______________________________

hilsen

indianlady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...