AnonymBruker Skrevet 18. september 2012 #1 Skrevet 18. september 2012 hvor åpent skal et kutt være for at man bør være bekymret? og hvorfor er det så farlig med åpne kutt? annet enn at man kan få infeksjon Anonym poster: e78cc609b359e46e8e8614227cfbb602
Kamikatze Skrevet 18. september 2012 #2 Skrevet 18. september 2012 Infeksjon, og det at det kan lekke ut mer væske enn du kan fylle på er de primære bekymringene. Det gror fortere sammen når sårsidene settes sammen, enn om det skal måtte dannes arrvev i dem. Dessuten er arrvev stivt og uelastisk i forhold til vanlig hud, og mer utsatt for å skades av sol, slitasje og småskader. Noe mer kommer ikke jeg på. Blodårer og sener trivs rett og slett ikke så godt i dagslys. Jeg synes infeksjonsfaren er grunn god nok til bekymring, jeg. Er sikkert ikke spesielt lystbetont om det slipper til kjøttetende bakterier, som begynner å spise deg opp innenfra?
Kamikatze Skrevet 18. september 2012 #3 Skrevet 18. september 2012 Hvor åpent, ja... Det beror helt på hva som åpenbares i såret. Er det bare kjøtt, er ikke en centimeter eller to dramatisk hvis det stelles. Men det går da an å presse sårflatene sammen, og bruke plaster/strips, så det ikke blir stående og gape?
Gjest Tammie Skrevet 18. september 2012 #4 Skrevet 18. september 2012 Som Kamikatze sier er det i grunn to store farer. Den første er: blødning. Det andre er: Infeksjon. Det r bakterier over alt. Også på huden din uten at de gjør noen særlig stor skade. Men dersom bakteriene kommer seg i et sår kan det oppstå en voldsom infeksjon og man kan få blodforgiftning. Er ikke så ofte man får kjøttentende bakterier, men gule stafylokokker og e-coli kan fort snike seg inn. Såret vil da ikke gro og det kan oppstå livstruende komplikasjoner. Størrelsen på kuttet avhenger av hvor det er og hvor dypt det er. Kamikatze har helt rett i at det lukker seg fortere når sårkantene ligger inntil hverandre. Det kan derfor stripses. Man må bruke skjønn, vanskelig å si når man ikke ser bilde.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå