Gå til innhold

spørsmål om kaker!

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg skal lage 5 kaker til fredag! Sjokoladekake,snickerskake,marsipankake,romkake og suksessterte!

sjokoladekaker,snickerskaken og suksessterten lager jeg bunnen på i morgen/onsdag og fryser, tar opp torsdag og pynter og lager resten, og setter i kjøleskap

marsipankake og romkake lager jeg torsdag og setter i kjøleskap etterpå

såå kommer spørsmålene:

blir kakene tørr om de fryses først uten glasur?

holder marsipankaken og romkaken seg i kjøleskap til fredag/lørdag? (disse skal lages i porsonstørrelser, noen til fredag og noen til lørdag)

Anonym poster: 5ee4126671e3c37603f26239f8ac75cf

Videoannonse
Annonse
Gjest Fairydust
Skrevet

Du bør ikke fryse kakene med glasur i hvert fall. Jeg har i alle fall dårlig erfaring med tinet glasur.

Ja, marsipankaken og romkaken holder seg godt i kjøleskapet i 2-3 dager. Pakk den godt inn så den ikke får "kjøleskapsmak" :gjeiper:

Skrevet

Du bør ikke fryse kakene med glasur i hvert fall. Jeg har i alle fall dårlig erfaring med tinet glasur.

Ja, marsipankaken og romkaken holder seg godt i kjøleskapet i 2-3 dager. Pakk den godt inn så den ikke får "kjøleskapsmak" :gjeiper:

holder det å pakke de inn i plastfolie eller eske? sikkert ganske dumt spørsmål men :fnise:

Anonym poster: 743d34b4218335fc629cca87159d15e1

Skrevet

Romkaken er det egentlig det samme hvordan pakkes inn, men marsipankake bør gjerne settes i ei pappeske før den settes i kjøleskap. Dette for å forhindre at marsipanen "svetter" av fuktigheten i kjøleskapet.

Skrevet

Romkaken er det egentlig det samme hvordan pakkes inn, men marsipankake bør gjerne settes i ei pappeske før den settes i kjøleskap. Dette for å forhindre at marsipanen "svetter" av fuktigheten i kjøleskapet.

og her kommer enda et dumt spørsmål fra meg!

hvilken pappeske kan jeg bruke? jeg har ei skoeske med lokk, kan den funke? er det best å ha lokk over eller uten?

det er små porsjonskaker så de får plass i skoesken:)

Skrevet

Det er bare å bruke skoesken. Poenget er at marsipankake bør stå i noe som trekker til seg fuktigheten ;)

Skrevet

Det er bare å bruke skoesken. Poenget er at marsipankake bør stå i noe som trekker til seg fuktigheten ;)

tuusen takk for svar! med eller uten lokk? :)

Skrevet

Gjerne med lokk ;) Mest mulig som stenger ute fuktigheten.

Skrevet

Gjerne med lokk ;) Mest mulig som stenger ute fuktigheten.

okei, da gjør jeg det!:)

og et siiste spørmål, kan man bruke sukkerbrød til romkake?

Skrevet

Jeg har aldri vært vant med annet enn sukkerbrød til romkake, så det fungerer fint ;)

Skrevet

Jeg har aldri vært vant med annet enn sukkerbrød til romkake, så det fungerer fint ;)

da gjør jeg det!:)

men om jeg lager sukkerbrødet i dag, kan det ligge på benken i plast til jeg skal lage kakene i morgen, eller er det best uten plast?

Skrevet

Det bør pakkes i plast ja, hvis ikke blir det lett tørt. Jeg bruker å oppbevare sukkerbrød pakket i plast i kjøleskap, men jeg tror det skal g fint på benken og.

Skrevet

Det bør pakkes i plast ja, hvis ikke blir det lett tørt. Jeg bruker å oppbevare sukkerbrød pakket i plast i kjøleskap, men jeg tror det skal g fint på benken og.

hva skulle jeg gjort uten deg! hehe

tusen takk for alle svar, tror ikke jeg har fler spørsmål enda :fnise:

Skrevet

Bare hyggelig å være til hjelp =) Er en ivrig hobbybaker selv, med ei mor som har bakt herlige kaker så lenge jeg kan huske, så jeg har vel omtrent fått det inn med morsmelka ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...