Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2012 #101 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg har blitt tatt på puppene,låret,kyssa på halsen,kyssa på munnen,blitt klådd på ca hver gang jeg er på dansegulvet av helt ukjente,bare norske,menn. Det er ikke greit nei,men jeg er ikke den som skriker høyt pga det, De som oppfører seg slik mot deg, gjør sikkert likedan med andre kvinner som kanskje ikke tåler slike overgrep like godt som du gjør. I solidaritet med dine medsøstre bør du føle moralsk plikt til å anmelde slike tildragelser!!
Gjest Chloè Skrevet 28. oktober 2012 #102 Skrevet 28. oktober 2012 De som oppfører seg slik mot deg, gjør sikkert likedan med andre kvinner som kanskje ikke tåler slike overgrep like godt som du gjør. I solidaritet med dine medsøstre bør du føle moralsk plikt til å anmelde slike tildragelser!! Du må jo ha opplevd noe helt forferdelig? Nei jeg ser ikke på dette som overgrep å jeg hadde nok aldri annmeldt slike ting. Om det var samme person over lengre tid, så ja, men ikke engangstilfeller
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2012 #103 Skrevet 28. oktober 2012 Du må jo ha opplevd noe helt forferdelig? Nei jeg ser ikke på dette som overgrep å jeg hadde nok aldri annmeldt slike ting. Om det var samme person over lengre tid, så ja, men ikke engangstilfeller Ja nettopp. En kvinne med hode på rett plass. Er den uønskede handlingen gjentatt, sier man i fra fordi den er uønsked. Vi kan ikke la engangstilfeller bli til trakassering, eller flørtende handlinger overlatt til subjektive tolkninger som overgrep.
Gjest gnækvåg Skrevet 28. oktober 2012 #104 Skrevet 28. oktober 2012 Kommer kanskje ikke som noen bombe, men jeg har observert flere ganger at femnazier er særdeles seksuellt krenkende (ute etter å såre) overfor eldre menn. I solidaritet med dine medsøstre bør du føle moralsk plikt til å anmelde slike tildragelser!! Ein, swei, drei...
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #105 Skrevet 28. oktober 2012 Ein, swei, drei... Anonym poster: f097a647137b7b52d8a8d570aa5596a4
Gjest Katten. Skrevet 28. oktober 2012 #106 Skrevet 28. oktober 2012 Virker som om gjest trenger litt grundig trakassering. Kanskje vedkommende får livsgnisten igjen da.
Gjest Delphina Skrevet 28. oktober 2012 #107 Skrevet 28. oktober 2012 Hvor mange ganger har du blitt utsatt for seksuell trakassering? To ganger jeg har vært oppmerksom på det. Hvilket kjønn er du? Kvinne Hvor gammel er/var du? 15/16 Hvor skjedde det? På jobb, var en kollega Hvordan reagerte du? Ba vedkommende holde opp, han hørte ikke etter og fortsatte til jeg reiste hjem. da ba han meg ikke anmelde han.. Annet du vil tillegge... Det var snakk om detaljer hva han ville gjøre med meg, da seksuelt, forsøk på kyssing, tafsing og dette fra en mann 3 ganger min egen alder...
Gjest imli Skrevet 28. oktober 2012 #108 Skrevet 28. oktober 2012 Den seksuelle trakkaseringa jeg blir mest utsatt for er den når noen (mest menn) forestiller seg at jeg er en underdanig homo (pga stilen min og min biometri) og forsetter med å projisere de forestillingene (de er vist komfortable med den ideèn, åh for en ironi ) over på meg etter at de har fått klar bedskjed om at det er uønsket seksuell oppmerksomhet. Når det kommer til den sårende formen (negativ seksuell oppmerksomhet) så er det faktisk mest voksne kvinner som er representerte. Hele poenget er å ødelegge selvbildet til den utsatte, eller kontrollere adferd. Med positiv oppmerksomhet så har jeg opplevd det mest fra fjortisjenter der det på det verste blir sendt grisemeldinger med bilder. Hemmelig nummer ftw! Skal nevne at menn med tilsvarende adferd forskjellsbehandles. Noe for feministene? Off topic men ofte så er maktubalanse hele morroa. For min del var det det som ikkje var moro, og det trur jeg dei fleste vil vera einig i. Men same det, ikkje vits i å diskutera dette med deg; sidan eg er feminist så får eg ikkje lov av deg til fortelje om seksuell trakassering. 2
Gjest Lille-pus Skrevet 28. oktober 2012 #109 Skrevet 28. oktober 2012 Argumentene dine er for tynne fordi dette kan i raksis anvendes i så mye annet enn bare detsom gjelder alder. Anonym poster: 81d14eafeb11fb87fd4a938fdd6c8854 Imli's argumenter er på langt nær 'tynne', noe som desverre ikke kan sies om 'noen andres' argumentasjon i denne saken.... Imli forteller en historie som er så klassisk at den kunne vært tatt direkte ut av definisjonen for sexual harassment. Svært ulike maktforhold. Den med størst makt krenker den med minst makt. Antydningene består av tilnærmelser som spiller på personlige egenskaper ved den makt-svake part. - å spille på disse personlige egenskapene er en vekjent måte å projisere skyld over på den svakeste part. Lille-pus har akkurat hatt en tilvsarende runde, og tilogmed med Lille-pus' trygghet og makt (likestilt kollega) tok det noen dager før Lille-pus så at vedkommende forsøkte projisere skylden over på Lille-pus. Så rull inn. Kork flaska. og ta kveld. Dette vet vi hva er. Vi vet hva vi snakker om, og det er gjentatt, uønsket, den andre parten later som han/hun ikke forstår norsk, mistolker signaler, benytter sin posisjon og legger ansvarsforholdet over på den personen som IKKE øsnker denne typen oppmerksomhet. Punktum. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #110 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg er mann midt i 20-årene og jobber i et såkalt kvinneyrke. Her om dagen i heisen sto en vakker, ca 45 år gammel kvinne i heisen, rett foran heisknappene når jeg gikk inn. Jeg smilte lurt til henne å sa at du må nok flytte deg, ellers blir jeg nødt for å trykke på knappenen dine. Damen sto støtt og smilte tilbake å sa oi, da tror jeg nok jeg blir stående. Hun så nok at jeg ble usikker og flyttet seg. Etterpå smilte vi begge to etter denne humoristiske flørten. Hva hadde skjedd om jeg hadde gjort det samme med en ung kvinne fra SU, eller andre feministiske nettverk? Mest sannsynlig hadde jeg blitt anmeldt til polititet for uønsket seksuell tilnærming. Jeg hadde nok ledd jeg også. Det er utrolig synd med en del unge kvinner, mange av dem evner rett og slett ikke å ta en spøk. Jeg har hatt en jeg jobbet med, kanskje rundt 40 år. Veldig grei kar og det hele, i starten trodde jeg at han ikke likte meg siden han alltid så litt sur ut rundt meg. Men jeg oppførte meg som vanlig og var hyggelig og sa alltid hei. Så plutselig ble han veldig pratsom, han er typisk teknisk ekspert på min tidligere arbeidsplass. Det begynte vel med at han hele tiden skulle klappe meg på skulderen, ikke noe seksuelt i det. Men så utviklet det seg, det gikk fra klapping på skulderen (type veldig kamerat aktig: good job!) til å bli stryking nedover ryggen, mot korsryggen. Satt jeg ved pcen kunne han komme bakfra og gi massasje og stryke meg på ryggen og lignende. Jeg syntes ikke det var noe behagelig, og prøvde å vri meg unna. Men så viste det seg at han gjør det og gjorde det på alle jentene på jobb. Jeg jobbet på et typisk studentsted. ikke noe koselig. Så hver gang jeg jobber der, når jeg tar vakter inni mellom så håper jeg at jeg ikke støter på ham, fordi den strykingen nedover ryggen har kommet så langt at han har tatt meg på rumpen. Da sa jeg hei! Så stoppet han.. Anonym poster: c0ecf7ec55c263e4fd1bab2ce7176991
Gjest Lille-pus Skrevet 28. oktober 2012 #111 Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Jeg hadde nok ledd jeg også. Det er utrolig synd med en del unge kvinner, mange av dem evner rett og slett ikke å ta en spøk. Jeg har hatt en jeg jobbet med, kanskje rundt 40 år. Veldig grei kar og det hele, i starten trodde jeg at han ikke likte meg siden han alltid så litt sur ut rundt meg. Men jeg oppførte meg som vanlig og var hyggelig og sa alltid hei. Så plutselig ble han veldig pratsom, han er typisk teknisk ekspert på min tidligere arbeidsplass. Det begynte vel med at han hele tiden skulle klappe meg på skulderen, ikke noe seksuelt i det. Men så utviklet det seg, det gikk fra klapping på skulderen (type veldig kamerat aktig: good job!) til å bli stryking nedover ryggen, mot korsryggen. Satt jeg ved pcen kunne han komme bakfra og gi massasje og stryke meg på ryggen og lignende. Jeg syntes ikke det var noe behagelig, og prøvde å vri meg unna. Men så viste det seg at han gjør det og gjorde det på alle jentene på jobb. Jeg jobbet på et typisk studentsted. ikke noe koselig. Så hver gang jeg jobber der, når jeg tar vakter inni mellom så håper jeg at jeg ikke støter på ham, fordi den strykingen nedover ryggen har kommet så langt at han har tatt meg på rumpen. Da sa jeg hei! Så stoppet han.. Anonym poster: c0ecf7ec55c263e4fd1bab2ce7176991 Han stoppet i det minste. Vær glad for det Du fikk ikke høre: at du luktet så godt så det var umulig å holde seg unna... du var så pen at han ikke klarte holde seg på matta... du måtte sparke ham slik at han sluttet..... Alle disse utsagnene som etter kort tid gjør at du begynner å lure på om dette faktisk ER din skyld Innlegg redigert for fjernet innhold Sophie-Ann, mod Endret 29. oktober 2012 av Sophie-Ann
Andreas8 Skrevet 28. oktober 2012 #112 Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Vent litt nå... Feminister ser ikke på kjønn. Om en eldre kvinne oppfører seg på samme måte overfor en yngre gutt så vil vi reagere med samme avsky som om kjønnene er omvendt. Kjønn er ikke det som er viktig her. Det er handlingen vi reagerer på. Samme om det er en eldre kvinne som utnytter en yngre gutt/jente eller om det er en eldre mann som gjør det samme. Dette er en video som viser et lignende scenario hvor kjønnsrollene er omvendt. De som reagerer er ikke menn. Jeg har sett hele denne episoden, faktisk reagerer mennene som sitter rundt med "heldiggrisen, wow, han kommer til å få seg noe i kveld, i kveld blir gutten til en mann". Kvinnene er de eneste som reagerer med avsky, som skjønner hvordan gutten faktisk føler og opplever det. Dette "skuespillet" ble spilt flere ganger for forskjellige mennesker i løpet av to dager. Hver gang samme sak, kun kvinner som skjønner alvoret i mens menn sitter og heier på overgriperen. Innlegg redigert for fjernet innhold Sophie-Ann, mod Endret 29. oktober 2012 av Sophie-Ann 1
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2012 #113 Skrevet 28. oktober 2012 Svært ulike maktforhold. Ulike maktforhold gjør ikke uønsket flørting og seksuelle tilnærmelser mellom to voksne (16 år forblir lavalderen) til seksuell trakkasering alene. Den med størst makt krenker den med minst makt. Hvor er krenkelsene her? (bortsett fra det med gammel gris) Å bli lagt an på/forsøkt forført av noen man ikke har lyst på er ikke en krenkelse. Vi vet hva vi snakker om, Hvem? Tror du kvinner er mer kompetente på temaet enn menn?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #114 Skrevet 28. oktober 2012 Vent litt nå... Feminister ser ikke på kjønn. Om en eldre kvinne oppfører seg på samme måte overfor en yngre gutt så vil vi reagere med samme avsky som om kjønnene er omvendt. Kjønn er ikke det som er viktig her. Det er handlingen vi reagerer på. Samme om det er en eldre kvinne som utnytter en yngre gutt/jente eller om det er en eldre mann som gjør det samme. Dette er en video som viser et lignende scenario hvor kjønnsrollene er omvendt. De som reagerer er ikke menn. Jeg har sett hele denne episoden, faktisk reagerer mennene som sitter rundt med "heldiggrisen, wow, han kommer til å få seg noe i kveld, i kveld blir gutten til en mann". Kvinnene er de eneste som reagerer med avsky, som skjønner hvordan gutten faktisk føler og opplever det. Dette "skuespillet" ble spilt flere ganger for forskjellige mennesker i løpet av to dager. Hver gang samme sak, kun kvinner som skjønner alvoret i mens menn sitter og heier på overgriperen. Fordi feminister later som om kjønn ikke eksisterer og tar utgangspunkt i kvinners naturlige perspektiv på ting i forhold til sine egne emosjoner. Dessuten finnes det ikke god literatur eller noen gode seriøse underholdningsmarked for menn i dag. Menn gidder ikke ta del i noe annet enn det de ser på tv og leser i media og blir stereotyper av det makredet portrerterer oss som. Så fort en mannenisje blir mainstream kommer feministene og forteller dem hvordan det på en eller annen måte enten ikke er inkluderende nok for kvinner eller for nedlatende mot kvinner så vi har ingen egen kultur lenger. Og mainstreamkulturen, felleskulturen, blir overendt av feminisme også. Jeg orker virkelig ikke snakke med PK mennesker fordi det eneste informasjon dere tar til dere er den dere lærer gjennom mainstream media og offentlig skole. Anonym poster: 81d14eafeb11fb87fd4a938fdd6c8854
Gjest Cuntzilla Skrevet 28. oktober 2012 #115 Skrevet 28. oktober 2012 Seksuell trakassering har jo med hvordan den som blir utsatt for det føler det. Som mange andre her så kommer jeg på noen tilfeller fra da jeg var veldig ung, og grunnen til at jeg da følte meg trakassert er jo at jeg følte ubehag pga skjev maktbalanse (dette var eldre menn) og at jeg var en usikker liten tenåring. Som voksen er jeg mer trygg på meg selv, og da preller det meste av. Jeg blir jo plystret etter, pratet til på en seksuell måte eller får kropp/utseendet kommentert nærmest daglig (sterk mannskultur på jobben), men den skjeve maktbalansen er der ikke (og mannskultur er noe jeg passer godt inn i). Opplevde en gang å føle meg litt seksuelt trakassert, jeg var nyansatt og ikke helt varm i trøya på jobben enda og følte meg noe underlegen da en i ledelsen gikk langt over streken i et forsøk på å få meg til sengs. Jeg var jo fremdeles en voksen og selvsikker kvinne som fint klarte å si nei og å egentlig bli aller mest flau på hans vegne, samtidig så var jeg i en situasjon hvor man ikke føler seg like fri til å skjelle han ut. Noe som er med på å gjøre et patetisk forsøk på å sjekke opp den nye jenta i fylla til å bikke litt over til seksuell trakassering. Et par andre på jobben har forøvrig følt seg trakassert et par ganger. Det er smale linjer å balansere på her, siden man ikke alltid vet hvor grensene går så burde man holde seg veldig godt innenfor. Og akkurat hva som gjør noe til ubehagelig for den andre kan være vanskelig å vite. Jeg vet om en mann som har blitt kalt inn på teppet for trakassering, og det er ikke fordi han har vært verre enn andre i ord eller handling - det er nok faktisk mest fordi fyren har en litt "ekkel" aura over seg. 1
Gjest gnækvåg Skrevet 28. oktober 2012 #116 Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Egentlig, seksuelle overgrep der barn blir knipset på pungen (eller når ungdom blir ballbusta) er litt mer alvorlig, krenkende og smertefulle for ofrene enn det som er i den videoen. Det samme med seksuell trakkasering rettet mot menn over 50. Ikke benekt at dagens norske kvinner mellom 16-35 er mektige. + at ulik styrke i attraktivitet og troverdighet er maktforskjeller det og. Endret 28. oktober 2012 av Vanemagi
Andreas8 Skrevet 28. oktober 2012 #117 Skrevet 28. oktober 2012 Fordi feminister later som om kjønn ikke eksisterer Aldri hørt om noen feminist som later som om kjønn ikke eksisterer. Derimot vet jeg om mange feminister som bryr seg langt mer om individer enn om kjønn/kjønnsroller. Heldigvis. For det er ikke slik at kjønn avgjør om en slik situasjon er truende eller ei, det er maktspillet som avgjør om det er truende eller ei. tar utgangspunkt i kvinners naturlige perspektiv på ting i forhold til sine egne emosjoner Feminismen tar utgangspunkt i at vi er alle likeverdige mennesker, uavhengig av kjønn. Dessuten finnes det ikke god literatur eller noen gode seriøse underholdningsmarked for menn i dag Så flott! Da fokuserer man vel mer på hva personer interesserer seg for enn hva man mener at noen skal interessere seg for fordi vedkommende er født med et spesifikt kjønn. Hvem jeg er og hva jeg tenker, føler, interesserer meg for har ingenting å gjøre med hva jeg har mellom bena mine. Det har å gjøre med hvem jeg er. Jeg er ikke kjønn. Det er bare noe jeg tilfeldigvis er født med. Akkurat som min hårfarge ikke avgjør hvem jeg er som person, det er bare noe jeg tilfeldigvis er født med. Menn gidder ikke ta del i noe annet enn det de ser på tv og leser i media og blir stereotyper av det makredet portrerterer oss som. Pølsevev. Menn tar del i og interesserer seg for det de ønsker å interessere seg for og ta del i. Noen har familier. Mange tar større del i familien. Få er opptatt av hva man skal ta del i eller interessere seg for fordi "man er da en mann". De fleste innser at de er individer, ikke kjønn. Så fort en mannenisje blir mainstream kommer feministene og forteller dem hvordan det på en eller annen måte enten ikke er inkluderende nok for kvinner eller for nedlatende mot kvinner så vi har ingen egen kultur lenger. Du sier dette som om det var noe negativt? Hvis menn ikke lenger undertrykkes til å tenke at de er kjønn men i stedet lærer seg å se på seg som individer så er det bare strålende! Jeg orker virkelig ikke snakke med PK mennesker fordi det eneste informasjon dere tar til dere er den dere lærer gjennom mainstream media og offentlig skole. Jeg er så politisk ukorrekt det bare er mulig å bli du Så bare diskuter i vei med meg og føl deg trygg på det! 3
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2012 #118 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg blir jo plystret etter, pratet til på en seksuell måte eller får kropp/utseendet kommentert nærmest daglig Og når jenter gjør det samme mot deg så er det ikke seksuell trakkasering?
Gjest Lille-pus Skrevet 28. oktober 2012 #119 Skrevet 28. oktober 2012 Ulike maktforhold gjør ikke uønsket flørting og seksuelle tilnærmelser mellom to voksne (16 år forblir lavalderen) til seksuell trakkasering alene. Nei, men når makten benyttes til å tillate seg å agrere seksuelt gjentatte ganger - mot den andre partens vilje - overfor den med minst makt så er det trakkasering. Denne maktdifferansen benyttes til informasjon ofte til å forespeile lønnsforhøyelse, opprykk, kontraktforlengelse eller fast ansettelse. Hvor er krenkelsene her? (bortsett fra det med gammel gris) Å bli lagt an på/forsøkt forført av noen man ikke har lyst på er ikke en krenkelse. Krenkelsen er tydelig for den som er våken. Stadig berøring på stadig nye og mer private områder av kroppen, hentydninger og direkte tale av hva man vil at den svake parten skal gjøre med maktpersonen, og visa verca. Den som ihendehar makten pålegg den underordnede om å jobbe overtid sammen med den i maktposisjon. (Og gjett hva som skal foregå under overtidsarbeidet.....) Å bli forført av noen som ikke tar hensyn til at du med kropp og munn sier NEI ! er et overgrep. Punktum. Hvem? Tror du kvinner er mer kompetente på temaet enn menn? Hvor fikk du det fra, at kvinner er mer kompetente på dette enn menn ? "Vi" i dette tilfellet er de som her, i denne tråden, har fortalt om typiske eksempler på slik maktmissbruk. Det er "vi" her. Dette eksisterer absolutt for menn. Det har bare, frem til nå i disse tider, vært forbundet med skam og nederlag å snakke om. På lik linje som å bli banket eller psykisk mishandlet av sin kone. - det forbindes med 'å ikke være mann nok' - for å nevne ved navn noen av de siste tabuer i vår kultur. 3
kubrak Skrevet 28. oktober 2012 #120 Skrevet 28. oktober 2012 Forsøk på seksuelt betont flørt eller seksuelt betonte kommentarer som mottaker oppfatter som uønsket, er seksuell trakassering. Det å bli plystret etter på gata, er et eksempel på seksuell trakassering (dog ikke spesielt grov sådan, dog uakseptabel). hva om plystringen ikke oppfattes som uønsket?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå