Gå til innhold

Mormor er død


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvorfor jeg skriver her, men jeg føler en slik tomhetsfølelse. Mormor døde i helgen etter kort tids sykdom. Hun var den beste mormoren jeg noen gang kunne ha fått. Det har nok ikke helt gått opp for meg at hun er borte. Likevel har jeg ikke grått noe særlig, kun litt den dagen jeg fikk beskjed om at hun var død. Jeg føler det som om jeg er i et vakuum.

Nå gruer jeg meg til begravelsen. Jeg skal være med på å bære kisten. Er glad for at jeg har sagt ja til det Men er redd for at jeg ikke skal klare det, at jeg skal begynne å gråte osv. Hvor lenge varer forøvrig en begravelse?

Anonym poster: 172bcb6f220675158d2d0111a3c7cf18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer!

Jeg mistet selv min mormor for kort tid siden, og var med og bar kisten. Det var en stor påkjenning, men utrolig godt etterpå! Følelsen av å vise henne den siste ære på den måten var god.

Om du gråter mens du bærer, gjør det ingen ting! Det er tøft å bære kisten, og det vet alle som er til stede. Dersom du er av dem som ikke liker å gråte "offentlig" får du prøve å tenke på at i en begravelse har hver og en nok med seg selv.

Et lite praktisk tips; Sørg for ikke å ha ringer på den hånda du bærer med, for det kan gjøre vondt, og sånne småting blir så store i en sånn setting.

Hvor lenge en begravelse varer kommer veldig an på hva familien selv gjør det til. Dersom mange skal lese minneord, om noen skal synge/ spille osv vil det ta noe lengre tid enn om bare presten sier noe og man ikke har annen musikk en salmene.

De to siste begravelsene jeg har vært i har vart i hhv 40 og 50 minutter, og jeg har også vært i en som var over en time lang. En evighet føltes det som i alle tilfellene.

Ta vare på de gode minnene og ta følelsene som de kommer. Å føle at man er i vakuum fram til begravelsen er helt normalt. Lykke til!

En klem til deg om du vil ha den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh :klemmer: kondolerer! Er så lei for det. Vet godt hvordan det føles. Ingen vil syntes det er rart om du gråter i begravelsen.

En klem til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar fra dere begge :) Slikt varmer.

Jeg liker ikke å gråte offentlig, blir jo så snørrete. Men det er klart, det vil jo bli noen tårer. Skal huske på det med ikke å ha ringer på den hånda man skal bære med.

Har aldri vært i en begravelse tidligere, så det blir mye nytt vil jeg tro den dagen. Godt å høre at begravelsene ikke varer så veldig lenge. Jeg ser for meg at jeg nok kommer til å bruke en del tid når vi er nede ved graven hennes. Ta et mer personglig farvel.

Anonym poster: 172bcb6f220675158d2d0111a3c7cf18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at jeg nok kommer til å bruke en del tid når vi er nede ved graven hennes. Ta et mer personglig farvel.

Anonym poster: 172bcb6f220675158d2d0111a3c7cf18

I min mormors begravelse hadde jeg og alle de andre barnebarna + oldebarna med oss hver vår store hvite rose som vi la på kisten da vi sto ved graven. En fin siste hilsen!

Hvis du aldri har vært i begravelse før, kan det kanskje være lurt å snakke med noen sånn at du vet litt om hva som skal foregå? Eller om du har mulighet til å være med i møte med begravelsesbyrå og prest? En begravelse til noen som har stått deg nær er alltid en påkjenning, men det er kanskje bittelitt lettere om du er litt forberedt på hva som skal skje.

Jeg vet ikke jeg, altså, jeg bare gjør meg noen tanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg mistet min mormor i april. Hun var en godt voksne dame, ble nesten 97 år. HJertet orker ikke mere.

Jeg gråt mest da vi kjørte henne fra aldershjemmet til bårerommet i kirken-tror det var da det gikk helt opp for meg at hun var borte. Jeg valgte å se henne en siste gang i åpen kiste. Rart, men godt i etterkant.

I begravlsen var det mange som gråt, også jeg. Stemningen er naturlignok trist, alle som deltok var jo glad i mormor på sin egen måte. Vi barnebarna hadde kjøpt en krans til båren, oldebarna la ned hver sin rose på graven.

Begravelsen tok ca 1 time, da vi hadde litt musikk innslag som mormor var glad i.

Jeg savner mormor, men har gjemt så mange gode minner om henne i hjertet mitt. Jeg besøker graven ved anledning (hun ligger et stykke unna der jeg bor), og det gir meg en indre ro og en godhet når jeg er der.

Ta vare på de gode minnene, og gråt om du har behov.

Stor klem

Anonym poster: c3b6e7007a9282cfcf63be574e91ac02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar.

Har nå vært i begravelsen hennes. Det var en tung dag. Mange tårer. Er glad for at jeg fikk være med på å bære kisten. Dagen ble ikke helt som jeg hadde sett for meg, men følte at jeg fikk tatt farvel med henne.

Anonym poster: 35becd0b50b1156f65c26cb55451a68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...