Gå til innhold

Tvangstanker, er jeg gærn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Siden jeg var liten har jeg slitt med mange tvangstanker og tvangshandlinger.

Da jeg var mellom 7-11 år var det verst i form av tanker. Jeg kunne gå ute og begynne å gråte uten forvarsel fordi jeg tenkte "tenk om alle i verden dør bortsett fra meg?", "tenk om mamma dør" osv. Det var helt forferdelig, og jeg tror det er det som har ført til videre tvangstanker.

Faren min er død, og jeg har en forferdelig frykt for at mamma skal dø. Også andre i familien, da jeg er knyttet til familien min.

Jeg vet det er normalt å ha tvangstanker slik jeg har, men er omfanget normalt?

Jeg må f.eks sjekke døra 3 ganger, sjekke alle stikkontakter før jeg går ut, kysse begge hendene og banke tre ganger i et eller annet når klokken er 12.12, 11.11, 23.23 osv, og nesten alt mulig i livet mitt MÅ inneholde visse tall. Jeg kan for eksempel ikke spise 2 sjokoladebiter. Det må være 1, 3, 5, 8 eller lignende. Jeg må for eksempel ta 3 pump med såpe i hånda, 3 dæsj med salt på maten osv.

Volumet på tv, radio og andre ting må være på et partall eller oddetall som 5, 15, 25 osv.

Hvis det ikke er det sitter jeg seriøst og tenker på det helt til jeg blir distrahert eller til noen/jeg fikser det. Slitsomt når jeg sitter i bilen med svigermor og hun skrur volumet på 11 f.eks.

Dere ser poenget mitt. Det slitsomme er egentlig ikke tvangshandlingene i seg selv, men det at jeg tenker at noe fælt kommer til å skje dersom jeg ikke gjør det og det. Jeg VET at det ikke skjer, men allikevel.

Har prøvd å legge det av meg mange ganger, og det kan være verre i perioder hvor jeg er stresset eller har altfor mye tid til å uføre handlingene. Har i tillegg gått til psykolog pga en vanskelig barndom, som mener at tt og th er et resultat av dette, men det eneste tipset jeg fikk var "slutt med det", men det er ikke så enkelt, for da sliter jeg med forferdelige tvangstanker.

Noen erfaringer/tips eller lignende? Psykolog/psykiater er ikke noe for meg, da jeg har gått til 4 forskjellige med likt resultat. Tror jeg må bli litt eldre før jeg har noe nytte av det. Jeg er 20.

Anonym poster: ca581e0b18d3450d7909743ba91f77ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ja.. Er det egentlig normalt? Flere som sliter med det samme i større eller mindre grad?

Anonym poster: ca581e0b18d3450d7909743ba91f77ec

Skrevet

Du har tydelige tegn på OCD. Har du sett Psyk Forandring på TV3? Episoder ligger ute på internett. Kanskje du kjenner deg igjen i noe?

Skrevet

Tvangsadferd kan være "normalt" i enkelte settinger. Det er når det begynner å gå utover dagliglivet ditt det blir "unormalt"

F.eks. Jeg og sjekker alle ledninger når jeg går ut av huset og legger meg men det er fordi jeg er redd for brann, det er en viss tvangsadferd i det men det går ikke utover dagliglivet mitt. F.eks så snur jeg ikke på vei til jobb for da har jeg allerede glemt det og vet innerst inne at alt er i orden.

Det høres ut som dette er noe du sliter med men siden du ikke vil gå til psykolog så har jeg lite å komme med av råd desverre. Du kan ikke finne en annen enn den du allerede har pratet med da?

Skrevet

Jeg har sånn tvangstanke om at jeg MÅ butikken hver dag og kjøpe noe. Et eller annet. Samme hva...

Jeg blir helt rar om jeg ikke får gå på butikken. Det er snakk om MATbutikker.

Jeg må også bevege meg hver dag. Om jeg ikke trener, MÅ jeg gå en tur, hvis ikke føler jeg at jeg blir helt gal inni meg.

Jeg har veldig tvangs overfor lyder og lukter. Da er jeg helt hysterisk!

Også blir jeg kvalm av gamle ting... Sånn gamle møbler og sånt...

Ellers er jeg redd for at ting skal bli skjeve eller velte over ende, så alt må ha så og si lik tyngde i et rom.

Husker at jeg som tenåring ofte kunne dulte borti ting eller slå meg, og da ble jeg skjev, så da måtte jeg dulte borti eller slå meg på motsatt side også.

La oss si at jeg slo armen i vegge, da måtte jeg slå den andre armen i vegge også så jeg ble lik på begge sider.

Skrevet

Du har tydelige tegn på OCD. Har du sett Psyk Forandring på TV3? Episoder ligger ute på internett. Kanskje du kjenner deg igjen i noe?

Å, du kunne ikke tenke deg å finne den for oss? :sjenert:

Skrevet

Kjenner meg SÅ utrolig godt igjen. Har ikke prøvd å få hjelp for det, fordi jeg rett og slett skjemmes over det... Tror jeg bare skal følge med litt hvilke poster andre brukere kommer med jeg.

Skrevet

Å, du kunne ikke tenke deg å finne den for oss? :sjenert:

Joda! Her:

http://www.tv3play.no/program/psykforandring

Det finnes også ett program som heter The OCD project og som er på engelsk, men jeg syns det var for mye fokus på drama i denne. Den må isåfall lastes ned. :)

Skrevet

Hei du! Jeg har hatt nær relasjon til en person med lignende problemer, og har brukt mye tid på å hjelpe henne å bli kvitt problemet. Det var litt andre ting henne hadde oppheng i, men helt klart samme type lidelse. Har selv noen tvangstanker, men av en ubetydelig grad. Kan prøve å komme med noen tips :)

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men mange som sliter med tvangstanker, har litt delte følelser for tvangstankene. På en side, hater de dem, men på en eller annen rar måte, er man litt avhengig av dem også! Jeg tror kanskje det har noe med at tvangstankene gir deg en form for balanse. Enten om man tidligere har følt at man har mistet litt balanse i livet, og kanskje er litt lite strukturert på visse områder, eller om man trenger litt rutiner i livet, så er det et behov du har som du mangler som gjør at du får oppheng i noe, tror jeg!

Ut ifra egne erfaringer og tvangstanker, har jeg også en annen teori på hvorfor man kan få tvangstanker. Hvis man har følt at man har mistet seg selv noen ganger, og vært veldig usikker på valg av ting man foretar seg i livet. Sånn har det vært for meg de siste årene, og det det har resultert i, er at jeg har har mistet rutiner, og da "hjelper" tvangstankene mine meg med å få rutiner, hvis du skjønner hva jeg mener? Igjen en sammenheng med behov for balanse! Det at man mentalt låser fast en slags rutine med å feks trykke på håndsåpa 3 ganger osv. Man henter seg selv inn på en måte når man følger tvangstankene sine.

Det jeg tror man bør prøve å gjøre for å bli kvitt tvangstanker som du beskriver, er å før du begynner å kjempe imot dem, bør du aller først begynne å leve hverdagen, med mange normale rutiner som å stå opp om morgningen til en fast tid, spise måltider til faste tider osv. Jo fler jo bedre! denne kan bli litt vrien å forklare, men når du klarer å leve med mange daglige rutiner, prøver du å få underbevisstheten din til å koble sammen tvangstankene dine med de daglige rutinene dine, sånn at du automatisk tenker på daglige gjøremål når du gjør det du har oppheng i. En måte å gjøre det på, er å skrive lapper med gjøremål, som du setter opp de forskjellige stedene du utfører handlingen på! Da vil du kanskje distrahere opphenget litt!

Så begynner du å jobbe imot tvangstankene. Begynn skritt for skritt, og ta en og en tvangstanke om gangen! Begynn med å trykke på håndsåpa bare en gang, og med en gang start med gjøremålet du har på lappen ved siden av håndsåpa. Prøv å fokuser på å gjøre det du gjør nøye, og bruk mye tanker og god tid på gjøremålene du har på lappene. gjør det om og om igjen, og la tiden heale stresset du føler ved å ikke følge tvangstankene dine.. Forhåpentligvis vil dette gjøre at du automatisk tenker på daglige gjøremål, og ha fokus på å gjøre dem nøye, når du er der du vanligvis får tvangstankene dine! Det er veldig vanskelig å følge rådet, og hva som hjelper, varierer sikkert fra person til person. Men det er mitt råd!

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...