Gå til innhold

Hvor mange av dere har HIV testet dere?

113 stemmer

1. 1. Har du HIV testet deg?

• Ja
      69
    • Nei
      44

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som topic sier. Og ble dere på noen måte nærvøse for at dere muligens kunne ha blitt smittet, fikk angst for å ha HIV.

Skal ta en test nå,men merker jeg gruer meg helt sykt og det virker som om jeg har utviklet en angst for å ha HIV? Nesten slik at jeg ikke tørr t testen i frykt for at jeg kan ha blitt smittet

:(

Anonym poster: 2e6e059a57614b2f46416c528db0fbe2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt testet fordi jeg er blodgiver. Jeg var ikke nervøs, men så har jeg ikke akkurat hatt sex med folk i risikogrupper heller.

Etter det jeg har forstått så skal det litt til å bli smittet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt den minst to ganger, muligens flere. Jeg har aldri vert nervøs.

Skrevet

Hvordan går man frem for å ta en HIV-test?

Anonym poster: d452e756d17754e59672566f1326151d

Skrevet

Hvordan går man frem for å ta en HIV-test?

Anonym poster: d452e756d17754e59672566f1326151d

Regner med du gjør det hos fastlegen.

Skrevet

Med tanke på at HIV er veldig sjeldent i Norge så er det vel en ganske irrasjonell frykt, med mindre du har har gode grunner til å mistenke at du har sykdommen.

• Liker 2
Skrevet

HIV er vel så uvanlig at det ikke er vanlig for helsepersonel å rådgive kondom for folk pga. HIV risk, det er så klart mange andre gode grunner til å bruke kondom, men mens du kanskje får noen kjipe sykdommer viss du ikke bruker kondom er sjangsen for at du skal få HIV av det liten,

Jeg har vel blitt testa en gang, fast legen min bare slang på en hiv test med div andre blod prøver, var ikke nærvøs siden jeg ikke hadde blitt utsatt for det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort det i forbindelse med svangerskapet. Er bare en vanlig blodprøve hos fastlegen din.

Anonym poster: 1f4ac32ff44dfccfc574a6394780553a

Skrevet

Hiv testen er obligatorisk hos alle gravide, det var slik jeg tok min den første gangen.

• Liker 1
Skrevet

Om jeg ønsker å bli blodgiver, så må jeg teste meg for hiv ... hva skjer om jeg har hiv? Får jeg noe støtte og hjelp fra de da? Eller hva skjer?

Har hørt skremselsepisoder om folk som bare får et brev i postkassa og må klare seg selv...

Anonym poster: be41cdfe8d85473fa3dbb5c63ced9f65

Skrevet

Du får jo så klart div støtter, først og fremst skal du få hjelp av fast legen din, men også av imunforsvars eksperter, du vil få antiviral medisiner, i norge er disse pillene billigere enn noe annet sted i verden.

Det vil vanligvis ta en stund før du finner en dosering som passer deg, folk reagerer forskjellig på medisinen, noen blir veldig kvalme andre får nesten ingen bivirkinger, I dag er pillene veldig effektive og så lenge man går på dem, har man nå antatt normal livs lengde.

Skrevet

Hiv testen er obligatorisk hos alle gravide, det var slik jeg tok min den første gangen.

Hvordan tar du den, da?

Jeg husker jeg skulle sjekke om alt stod bra til meg en gang, og fastlegen og jeg lo og tullet litt da, og hun krysset av i hytt og pine på alt mulig, bare for å sjekke om alt var iorden.

Da jeg kom til hun som skulle ta blodprøve så hun på arket jeg kom med og spurte om jeg var gravid.

Hmm ... var det fordi fastlegen hadde krysset av for hiv, eller?

Skrevet

Hvordan tar du den, da?

Jeg husker jeg skulle sjekke om alt stod bra til meg en gang, og fastlegen og jeg lo og tullet litt da, og hun krysset av i hytt og pine på alt mulig, bare for å sjekke om alt var iorden.

Da jeg kom til hun som skulle ta blodprøve så hun på arket jeg kom med og spurte om jeg var gravid.

Hmm ... var det fordi fastlegen hadde krysset av for hiv, eller?

Nei det kan være så mange grunner til at de spør om du er gravid når de tar blodprøver.

Ved graviditet krysser legen av for ulike blodprøver og en av de er hiv testen. Jeg ble ikke informert og jeg tror ikke der er vanlig heller. Om de finner viruset får du oppfølging og all den hjelpen du trenger.

Skrevet

Om jeg ønsker å bli blodgiver, så må jeg teste meg for hiv ... hva skjer om jeg har hiv? Får jeg noe støtte og hjelp fra de da? Eller hva skjer?

Har hørt skremselsepisoder om folk som bare får et brev i postkassa og må klare seg selv...

Først så må du ta én prøve til, for det er vanligere å få falsk positiv på prøven enn det faktisk er å ha HIV. Det står litt om det her:

http://www.blodbanken-oslo.no/blodgivning/falskalarm.html

Skrevet

Som topic sier. Og ble dere på noen måte nærvøse for at dere muligens kunne ha blitt smittet, fikk angst for å ha HIV.

Skal ta en test nå,men merker jeg gruer meg helt sykt og det virker som om jeg har utviklet en angst for å ha HIV? Nesten slik at jeg ikke tørr t testen i frykt for at jeg kan ha blitt smittet

:(

Anonym poster: 2e6e059a57614b2f46416c528db0fbe2

Er det ikke bedre å ta testen så man kan få medisin, enn å ikke ta testen og stryke med av AIDS, fordi man er så redd for å ha HIV at man ikke vil teste seg...?

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke bedre å ta testen så man kan få medisin, enn å ikke ta testen og stryke med av AIDS, fordi man er så redd for å ha HIV at man ikke vil teste seg...?

Når man ikke har angst for det,så høres det så enkelt ut som du sier.Men jeg tenker for mye på at hvis jeg har det så vil jeg heller bare få det og dø enn å vite å leve.Er en SINNSYK tankegang å ha og jeg vet det ikke er rasjonelt men jeg kan ikke noe for å tenke sånn :(

Anonym poster: 1be0d716e5dff09f5d2536398d29e3e5

• Liker 1
Skrevet

Når man ikke har angst for det,så høres det så enkelt ut som du sier.Men jeg tenker for mye på at hvis jeg har det så vil jeg heller bare få det og dø enn å vite å leve.Er en SINNSYK tankegang å ha og jeg vet det ikke er rasjonelt men jeg kan ikke noe for å tenke sånn :(

Anonym poster: 1be0d716e5dff09f5d2536398d29e3e5

Tar du testen, så vil du jo slippe å ha angst, ikke sant.

Så hvorfor ikke tråkke til og ta den, så du kan slippe å tenke på det.

Jeg tenker at du er 100% frisk jeg. Akkurat som jeg fikk vite at jeg var.

Skrevet

Jeg har tatt det flere ganger, både pga blodgivning og sex med noe som viste seg å være en risikopartner. Litt kjipt da jeg var hos legen med det siste, men en enorm lettelse da jeg fikk svaret.

Skrevet

Ja, i forbindelse med blodgivning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...