Gå til innhold

Visum til Russland

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har blitt kjent med ei i St.Petersburg som jeg ønsker å besøke. Har besøkt ho flere ganger, men blir dyrt i lengden å bestille via byrå.

Jeg ønsker at hun skal sende meg en invitasjon for å få visum direkte fra ambassaden.

Noen som har erfaring med det og kan si noe om det var mye byråkrati og hassle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv denne:

http://www.waytorussia.net/Travel/VisaSupport.html

De lager invitasjon til deg som de sender til den russiske ambassasen i Oslo. Du får et referansenummer som du oppgir når du skal hente visumet.

Turistvisum opp til 30 dager: Fra 30 til 45 dollar

Businessvisum opp til 12 måneder: Fra 80 til 300 dollar

Har brukt dem selv - gikk som smurt.

Skrevet

Er det lenge siden du prøvde? står at de ikke aksepterer invitasjoner kjøpt over internett lenger.

"OBS! Flere nettsteder tilbyr salg av ”invitasjoner” til Russland, både for turist- og forretningsreiser. I henhold til russisk lovgivning er salg og kjøp av slike dokumenter gjennom internett ulovlig. ”Invitasjoner” ervervet på internett danner ikke grunnlag for visum til Russland og vil ikke bli akseptert av konsulatavdeling."

Skrevet

Er det lenge siden du prøvde? står at de ikke aksepterer invitasjoner kjøpt over internett lenger.

"OBS! Flere nettsteder tilbyr salg av ”invitasjoner” til Russland, både for turist- og forretningsreiser. I henhold til russisk lovgivning er salg og kjøp av slike dokumenter gjennom internett ulovlig. ”Invitasjoner” ervervet på internett danner ikke grunnlag for visum til Russland og vil ikke bli akseptert av konsulatavdeling."

Er klar over at det står der - og det sto der også da jeg bestilte invitasjon via waytorussia. Men invitasjon fikk jeg jo, dvs de sendte den til konsulatet i Oslo, påskrevet et referansenummer som jeg måtte oppgi da jeg skulle hente visumet. Kjenner også flere andre som har fått invitasjon derfra uten problemer.

Enig at det virker litt rart siden de skriver det de skriver, men det jeg tror er greia er at det her er snakk om eventuelt useriøse formidlere som ikke er offentlig godkjent av "Department of Consular Services of Russian Ministry of Foreign Affairs" (MFA). Og det at du rent teknisk bestiller via internett ikke har noen betydning.

Uansett, og som nevnt, har det i hvert fall fungert for meg og flere jeg kjenner som har brukt waytorussia flere ganger helt smertefritt. Jeg skal forresten til Russland i oktober igjen, og kommer derfor til å bestille invitasjon fra dem i løpet av denne uken.

Skrevet (endret)

Er det lenge siden du prøvde? .....

Glemte å svare på dette..

Bestilte invitasjon til 12-måneders businessvisum fra dem i april 2011.

Edit: presisering

Endret av yabloko
Skrevet (endret)

Ja, tenkte på 12-måneders visum jeg også. Antar du skal bestille det?

Det gikk smertefritt antar jeg.

Blir stort sett helgeturer jeg drar så da går det med årsvisum.

Endret av Glamann
Skrevet

Ja, tenkte på 12-måneders visum jeg også. Antar du skal bestille det?

Det gikk smertefritt antar jeg.

Det blir 3-måneders visum på meg denne gangen. Fant ut at det egentlig er mer fleksibelt. Fordi man kan uansett bare være der 90 dager tilsammen i en 180-dagers periode - på ett og samme visum. Med andre ord må du da etter 90 dagers opphold i Russland ut av landet og vente ytterligere 90 dager før du kan dra tilbake. Hvis du vil tilbake før det har gått 90 dager må du uansett ha nytt visum. Med 3-måneders visum kan man i teorien dra tilbake til Norge etter 90 dager, få nytt visum og returnere til Russland dagen etter for enda en 90-dagers periods. Osv osv.

Skrevet (endret)

Takk for tipset.

kommer til å reise stort sett helgeturer dit. Så da passer det med års visum.

Endret av Glamann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...