Gå til innhold

She_Leiva redder ett liv.


She_Leiva

Anbefalte innlegg

Velkommen!!! :smilyblomst:

Dette er min dagbok der du forhåpentligvis blir vitne til min transformasjon fra slabbedask til frisk og rask!

Jeg kan begynne med å presentere min problemstilling for dere. Jeg er tykk! Veldig tykk. Hvor mye jeg veier vil jeg ikke skrive her inne, delvis fordi jeg ikke vil bli stemplet som "hun feite" og delvis fordi jeg fortsatt synes det er deprimerende å gjengi tallene på vekta.

Jeg er klinkende klar over at det er skadelig å være så tung som det jeg er nå, kanskje ikke mens jeg er så ung som jeg er, men om 5-10år er sjansen stor for at jeg kommer til å slite om jeg ikke skjerper meg NÅ!

Jeg har alltid vert tung, helt fra jeg var liten. Kurven min hos helsesøster steg alltid over normalen og innen jeg var tolv var den skyhøy. Jeg er ganske lang til å være kvinne(1.77), det har jeg også vært hele livet. Jeg har også, ifølge journalen min (slik at det ikke bare skal være noe jeg sier) ganske tung og bred beinbygning. Jeg skal ikke lure dere å si at jeg er kraftig, for jeg er faktisk feit OG det er min feil. Det er jeg som har proppet kroppen min full av dritt. Det er jeg som har spist alt det usunne jeg har kommet over, når journalen min, som nevnt over egentlig indikerer at jeg burde passe på hva jeg spiser for å ikke ende opp som dette. Man kan skylde på gener og ditt og datt ut i det uendelige, men til syvende og sist, så er det ingen hemmelighet at det er JEG som har valgt hva jeg putter inn i kjeften. Det er ingen som har tvingt meg til å spise.

Jeg har innsett at det ikke kan gå lengre nå. Jeg har forstått at eneste vei for meg er NED. Jeg må ned i vekt og det skal begynne med en livsstilsendring. Jeg kan ikke gå inn for å "slanke" meg. Da holder det av erfaring bare ut måneden, jeg må legge om hele livet mitt.

Nå er det to uker siden jeg startet mitt første steg på vei mot "ett bedre liv". Jeg har satt meg ett del-mål om at jeg skal ned 10kg til jul og ettersom at det er mye å ta av, så er dette ett realistisk mål. Jeg har kuttet ut alt som heter fastfood og godterier, så godt som all kulsyreholdig drikke og usunne saker, men samtidig ikke gjort det "ulovlig", for da sprekker jeg. Jeg har lært at jeg spiser det ikke IKKE har lov til. Jeg går inn i denne nye epoken av livet mitt med åpent sinn og TRO på at jeg skal klare det denne gangen.

Slik kunne en dag i mitt kosthold se ut før dette: Masse Pepsi Max, ofte 1,5liter om dagen, toppet med sjokomelk og sukkerbomber av energidrikker. Spiste ikke frokost, men småspiste masse usunne ting helt frem til middag (wienerbrød, sjokolade o.s.v). Middag var ofte usunn uten grønnsaker eller salat, gjerne med fete sauser. Så godterier og brus helt til sengetid.

Nå ser det slik ut: Masse vann, litt juice, smoothie, te med suketter, melk og usøtet soyamelk (Pepsi Max er forbeholdt spesielle anledninger, men jeg har ikke veldig lyst på det lengre). Grovt brød med godt pålegg som makrell i tomat, egg, mager skinke o.s.v og selvfølgelig grønnsaker på toppen. Mellommåltider består av mager yoghurt uten tilsatt sukker, frukt og grønt, Smoothier og lignende. Middag er nå bestående av langt mere grønnsaker enn før og minst to fiskemiddager i uka + mye magert kjøtt som kyllingfilet og svin.

Det jeg har langt merke til som forbedringer til nå: Har ikke hatt halsbrann etter jeg begynte og jeg føler meg mye mer oppmerksom og "lettere". Jeg har gått ned litt over 2kg. Jeg har litt mer overskudd og er litt mindre stiv og støl. Sover MYE bedre om nettene. Er i bedre humør og har ikke lenger så hovne ankler og ben som jeg hadde før. Fordøyelsen har fått fart på seg. Sukkersuget har gitt seg.

Så, da er konklusjonen min at jeg skal fortsette slik. Etterhvert vil jeg spe på med trening også, men jeg må ta en ting av gangen. Målet er å begynne med trening i oktober. Frem til da vil jeg begynne å gå til jobb, samt begrense sofasittingen til ett minimum.

Vil dere være med å støtte og følge meg på min ferd, så skal jeg med glede oppdatere dere på hva som skjer i mitt liv. Kom gjerne med tips og triks også er jeg en sucker for skryt og ros, men jeg klarer samtidig å takle ris og konstruktive kommentarer også. Dette ble en lang intro til en dagbok, men jeg føler det er bedre at dere vet hva dere holder på å lese. Jeg kommer selvfølgelig også til å inkludere andre deler av livet mitt, men siden hovedfokuset mitt nå er på kosthold, så vil nok livet mitt også dreie seg mye om nettopp det.

Takk for at du har orket å lese helt ned hit!! Legg gjerne igjen en kommentar! :goodbye:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hipphurra! Grattis med knallstart!

Tips; ta vare på favorittbuksene dine, De du følte deg " på ditt fineste/beste " i.

De vil senere bli en motivasjon til å ikke gi opp og aldri la seg selv bli så stor igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Det skal jeg sannelig gjøre. :)

Vil aldri opp dit jeg er idag, nå er det bare en vei og det er nedover.

Dagens kosthold:

Frokost: En bolle med frokostblanding av fullkornstypen, uten tilsatt sukker + litt ekstra lettmelk og ett glass usukret druejuice.

Lunch: To skiver hjemmebakt grovbrød uten sukker og salt med magert kalkunpålegg og tomat og mager leverpostei og agurk. en kopp med solbær-te + suketter og ett glass usukret soyamelk.

Mellommåltid: En 0,0% yoghurt og en banan.

Bittelite mellommåltid: En plomme og ett par cherrytomater.

Middag: Fiskekaker med 80% fisk, poteter og grønnsaksblanding.

Kvelds: Smoothie med bær, banan, 0,00% yoghurt og usøtet eplejuice.

Vet det kan se ut som mye mat, men jeg stiger ikke over det antall kalorier som skal følges etter min vekt og mitt aktivitetsnivå. Det er helt normale porsjoner det er snakk om og ikke for små eller store.

Noen som har noen tips til tillegg eller endringer? Eller bare rett og slett noen meninger om denne dagsdosen med mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt treningstips er elipsemaskin.

Dette blir nok noe jeg kommer til å bruke når jeg begynner å trene i Oktober. Elipsemaskin, litt sykkel og tredemølle i mitt tempo, samt styrke først og fremst basert på rygg, bryst og ben.

Endret av She_Leiva
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går trenings rutinene? Det er alltid vanskelig å begynne, men når man begynner med trening blir man fort hekta. Og mat-rutinene er også en veldig viktig del av treningsprogrammet! :)

jeg følger spent med videre. Stå på, du er kjempeflink! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk takk for hyggelige ord og velkommen Cool_Water! :heiajente:

Joda, det humper og går. Har enda ikke fått startet treningen (da tenker jeg på det som skal foregå på senter), men jeg kostet støv av min gamle trimsykkel her forleden dag. Klarte ikke mange minuttene da jeg fikk så utrolig vondt i baken... :rolleyes: MEN jeg kommer til å tyne meg selv opp på den sykkelen fremover til jeg får ordnet en bedre løsning, om det så er det siste jeg gjør. Jeg begynner, forhåpentligvis, ifra i morgen av å gå til jobb, selv om det dreier seg om en tre kvarters gåtur i pur oppoverbakke omtrent, men dette er ikke noe jeg tør å skryte av på forhånd, da jeg vet at jeg er hakket mer giddaslaus på morgenen.

Jeg har, på dagen idag, ikke rørt noe som kvalifiserer som godter eller snacks på TO hele uker, and counting! Må innrømme at suget har meldt seg så smått iløpet av denne helgen med kombinasjonen kvinnelig forblødningsrutine og stort mangel av sukker i blodet, men her er det snakk om å gå cold turkey! Jeg har dog klart å holde det hele i sjakk med ett vannvittig forbruk av vannmelon og andre frukter + litt nøtter, har også vert å snapset litt på Nutrilett som måltidserstatter, men jeg klarer ikke helt å se hvordan ett menneske skal bli mett på dette, så foreløpig får det bli en Nutrilettbar i ulvehungeren og de travleste stundene, smaker dritt gjør det også...

Har ikke turt å hoppe på vekten i disse "blodige" stundene, men jeg har alt klart og skal stige opp på vekt-klokka imorgen tidlig. Håper på å ha tatt av 3kg, men jeg har ingen forhåpninger. Jeg kjenner jo på kroppen at ting har blitt litt lettere og at buksene ikke presser så mye, men jeg tør også å påstå at mye av det jeg kvitter meg med nå er luft og ikke minst VANN. Jeg er MYE mindre oppblåst nå enn før jeg begynte og kvitt så godt som alt jeg hadde av ødemer og hevelser i både hender og føtter.

Takk for at dere gidder å følge meg her på min lille ferd, det er utrolig godt å se at dere titter innom og sender støttende meldinger iblandt. Det setter jeg pris på! :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har startet litt, det er det aller viktigste! Husk at pulsen må over 80% max puls for at du skal få en god effekt.

Jeg følger fremdeles med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...