Gjest Dream89 Skrevet 17. september 2012 #61 Skrevet 17. september 2012 Jeg har mellomstor hund g jeg kjøper 25 kg sekk med mat og den koster 500 kr. Så bruker jo ikke alt det på hunden i mnd. det varer kanskje 1 og en halv mnd. Utenom det så er det jo hva du vil kjøpe til hunden din. Bein eller noe annet.
Gjest Skrevet 17. september 2012 #62 Skrevet 17. september 2012 Har 2 hunder og de koster meg tilsammen ca 1700 i mnd(inkl mat,forsikring og div.tyggeben)
Isd Skrevet 17. september 2012 #63 Skrevet 17. september 2012 Har 3 unghunder (krever litt ekstra energi under vekst), hvor 2 er mellomstore og 1 er miniatyr. Fôrer de på V&H som koster oss ca. 270kr i måneden. Forsikring er forskjellig på hver av hundene, men alle ligger vel på mellom 120 og 160kr i måneden hver seg. Bæsjeposer bruker vi ikke så mye av (siden det kommer veldig lite når man fôrer på V&H + vi bor veldig landlig til...), så der kan det vel knapt regnes en femmer i måneden. Tyggebein varierer veldig, men holder oss nok under 100kr i måneden. Godbiter lager jeg selv, av lever, hjerte osv., så det koster kanskje en hundrelapp i måneden. Kommer an på hvor mye vi trener.
kaprifolen Skrevet 17. september 2012 #64 Skrevet 17. september 2012 Jeg mente fortrinnsvis bein fra dyr som elg osv, da men. Trodde ikke jeg trengte å utdype mer. Edit: Jeg regnet med at de som gir bein faktisk sjekker opp med vet hvilke bein som er trygge å gi. Mente ikke å virke anklagende mot deg altså, vet bare av erfaring at det dessverre finnes tullinger der som nettopp IKKE sjekker opp ting på egenhånd!
Gjest Fairydust Skrevet 17. september 2012 #65 Skrevet 17. september 2012 Mente ikke å virke anklagende mot deg altså, vet bare av erfaring at det dessverre finnes tullinger der som nettopp IKKE sjekker opp ting på egenhånd! Jepp, sorry, jeg leste innlegget ditt litt for fort. Og du har helt rett i dette. Finnes mange idioter der ute, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #66 Skrevet 17. september 2012 Tørrfòr er kjempebra for tennene til hunden Beklager å måtte si at det er bare tull og tøys. Tørrfôr er like bra for hundetenner som sukker er bra for mennesketenner (altså ikke i det hele tatt). I fare for at noen leser dette uten å vite nok om det, vil jeg bare presisere at hunder skal ALDRI ha bein av dyr som "begynner på F", altså fisk, får og fugl. Verken rått eller varmebehandlet. Dette fordi beinene er av en slik "konsistens" at de kan perforere magen og/eller tarmen, og gi hunden store smerter og skader. Dette er nesten også bare tull og tøys. Fiskebein skal ikke hunden ha, men bortsett fra det går alt av bein bra så lenge det ikke er varmebehandlet. Anonym poster: 7e9ddc6db77bab391107bfe4e4c57e53
Sugerøret Skrevet 17. september 2012 #67 Skrevet 17. september 2012 Beklager å måtte si at det er bare tull og tøys. Tørrfôr er like bra for hundetenner som sukker er bra for mennesketenner (altså ikke i det hele tatt). Dette er nesten også bare tull og tøys. Fiskebein skal ikke hunden ha, men bortsett fra det går alt av bein bra så lenge det ikke er varmebehandlet. Anonym poster: 7e9ddc6db77bab391107bfe4e4c57e53 Hadde jo vært lekkert om du faktisk kunne komme med noe som støtter din påstand om at tørrfor er som sukker.
Gjest Snuppeluppsen Skrevet 17. september 2012 #68 Skrevet 17. september 2012 Har et svært beist av en shæfer som spiser for 350 i mnd
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #69 Skrevet 17. september 2012 Hadde jo vært lekkert om du faktisk kunne komme med noe som støtter din påstand om at tørrfor er som sukker. Sjekk næringsinnhold i tørrfôr, så vil du se at det inneholder store mengder karbohydrater. Karbohydrater blir raskt omdannet til sukker. Anonym poster: 7e9ddc6db77bab391107bfe4e4c57e53
Sugerøret Skrevet 17. september 2012 #70 Skrevet 17. september 2012 Sjekk næringsinnhold i tørrfôr, så vil du se at det inneholder store mengder karbohydrater. Karbohydrater blir raskt omdannet til sukker. Anonym poster: 7e9ddc6db77bab391107bfe4e4c57e53 Du har fortsatt ikke vist til noe som støtter dette,bortsett fra din egen teori.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #71 Skrevet 17. september 2012 Du har fortsatt ikke vist til noe som støtter dette,bortsett fra din egen teori. "Egen teori"? Du er morsom Dette burde være allmennkunnskap, men om man ikke vet det kan man kanskje bruke google.no? Et raskt søk på det jeg skrev gir f.eks dette: http://no.wikipedia.org/wiki/Glukose Anonym poster: 7e9ddc6db77bab391107bfe4e4c57e53
LittleJ Skrevet 17. september 2012 #72 Skrevet 17. september 2012 Ca. 400 kr. i mat (Meradog, 5 dl om dagen) 99 kr. for en stor pakke Dentasticks 0 kr. i bæsjeposer og forsikring Gjennomsnittlig 100 kr. i mnd. på veterinær, over 11,5 år No særlig mer fikk han ikke =P Schæfer som ble 11,5 år som jeg måtte avlive for en måned siden... Han hadde jo selvfølgelig en seng, skumgummimadrass med teppe oppå, ikke no stor utgift. Også en eldgammel to-seter som sto ute på verandaen, litt vanskelig å ta med sånt i beregning. Hadde vel tre halsbånd i sitt liv hvorav et var valpebåndet. Mulig vi kjøpte noen tau, men syns leietaua te hestene var bedre så brukte det! Trenger ikke å koste mye å holde en hund =) Og til dere kritikere som sikkert kommer med et ell anna pga. den setningen: Min hund var ikke hos dyrlegen en eneste gang for noe som ikke var menneske-forskyldt! En schæfer som ble 11,5 år gammel uten et eneste dyrlegebesøk som var "hans" feil - TENK! =P Og sånn OT ang. den for-debatten: Jeg er ikke for å bruke Pedigree Pal og sånt, at noen i det hele tatt kjøper First Price bikkjemat gjør meg sint! Men nå bikkja mi var liten nekta han å spise annet enn Smart hundemat av alle ting! Også Labb da, men det er jo like bra liksom... Takk gud for at vi fant MeraDog! Så ser poenget til adegami, er ikke lett når hundene ikke vil ha annet. Men da skal alt annet være prøvd også =)
Gjest Fairydust Skrevet 17. september 2012 #73 Skrevet 17. september 2012 Beklager å måtte si at det er bare tull og tøys. Tørrfôr er like bra for hundetenner som sukker er bra for mennesketenner (altså ikke i det hele tatt). Anonym poster: 7e9ddc6db77bab391107bfe4e4c57e53 OK, men da har jeg noen spørsmål til deg. 1) Hvorfor den spydige tonen? "Beklager å måtte si det..." 2) Har du en god kilde på dette? For de fleste er vel av den oppfatningen at hunder trenger noe hardt å tygge på, for å forebygge tannstein - som jeg mente når jeg skrev at tørrfòr er bra for tennene.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #74 Skrevet 17. september 2012 OK, men da har jeg noen spørsmål til deg. 1) Hvorfor den spydige tonen? "Beklager å måtte si det..." 2) Har du en god kilde på dette? For de fleste er vel av den oppfatningen at hunder trenger noe hardt å tygge på, for å forebygge tannstein - som jeg mente når jeg skrev at tørrfòr er bra for tennene. 1: Er det spydig å beklage her inne? Tenkte det var beklagelig for dere som går rundt og tror at tørrfôr er fine greier for tennene..? 2: Ja, det er helt riktig at de bør få noe hardt å tygge på, for å forebygge tannstein, men dette bør helst være rå bein med litt kjøtt på. Det er det absolutt beste for en hunds tenner, og det den ville brukt i naturen. Nei, jeg har tilegnet meg den kunnskapen jeg har om ernæring og dyr via bøker, så jeg har ingen gode sider å vise til, dessverre. Men, som tidligere skrevet i denne tråden: Fakta er at tørrfôr består av store mengder karbohydrater (med mindre man fôrer på f.eks. taste of the wild, orijen..), noe som blir omgjort til sukker. Det er også fakta at sukker ikke bra for tennene. Dette er ting som er lett å sjekke opp selv. Anonym poster: 7e9ddc6db77bab391107bfe4e4c57e53
Lura Lotta Skrevet 17. september 2012 #75 Skrevet 17. september 2012 (endret) Blandingsrase, 20 kg. 1900,- i året for forsikring 820,- for fór ca hver 3. mnd Så kommer diverse tyggeleker og bein ved siden av (som jeg ikke orker å regne på siden det går sykelig mye av det da han er av typen som ødelegger og tygger i stykker sakene sine så fort som mulig) Endret 17. september 2012 av Lura Lotta
AnonymBruker Skrevet 18. september 2012 #76 Skrevet 18. september 2012 Men, som tidligere skrevet i denne tråden: Fakta er at tørrfôr består av store mengder karbohydrater (med mindre man fôrer på f.eks. taste of the wild, orijen..), noe som blir omgjort til sukker. Det er også fakta at sukker ikke bra for tennene. Dette er ting som er lett å sjekke opp selv. Anonym poster: 7e9ddc6db77bab391107bfe4e4c57e53 Men hvis det blir omgjort til sukker er det vel ikke noe problem i munnen, siden det da bare er karbohydrater og ikke blir omgjort til sukker før senere. Hvis hundehjerner og -kropper fungerer på noenlunde samme måte som menneskers vil en viss mengde karbohydrater være bra, siden cellene får energi av karbohydrater og man slipper å bruke nødfunksjonen der cellene får energi av fett (ketose). Anonym poster: 50f7ceef65bd8f383c92d67e254a51a4 1
Chiqette Skrevet 19. september 2012 #77 Skrevet 19. september 2012 Har en Amerikansk bulldog, og bruker vel nærmere 1000 kr i mnd på han, det inkluderer for (vom og hundemat og kjøtt fra slakter, fryse og ferskvaredisken på butikken) godbiter og tygg og hundeposer. Setter også vekk penger på egen hundekonto når det lar seg gjøre, også er han forsikret for 4100 i året, som er delt opp til 2 ganger i året
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå