AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #1 Skrevet 16. september 2012 Hva er egentlig forskjellen? Og hva er det jeg har? Jeg har merket at jeg i de siste årene har fått reaksjoner i munn og svelg når jeg spiser enkelte ting. Tror det er ost, kanskje smør også. Ihvertfall når jeg spiser brød med ost og smør på, kjenner jeg det. Kjente det også nå i kveld, når jeg har spist ostepop. Det som skjer er at jeg hovner opp, det kjennes ut som det er slimhinnene som hovner opp i munn og svelg. Kjenner også litt nummenhet, som om jeg har fått bedøvelse. Det er mest i munnen. Kan jeg ta noe allergimedisin for å forhindre reaksjon,eller stoppe det når det først kommer? Anonym poster: da864141207bf142246adce5eee0cb89
Gjest Yoyo Skrevet 17. september 2012 #2 Skrevet 17. september 2012 Dette høres ut som en intoleranse mot melkeproteiner. Har selv tatt en matintoleransetest(ikke de samme prøvene som man tar til legen for å påvise allergi). Matintoleranser gir ofte "forsinket" reaksjon, altså man blir ikke akkutt dårlig. Hvis symptomene kommer med en gang du spiser melkeprodukter kan det være allergi det er snakk om. Det eneste som hjelper er forsåvidt å kutte ut melkeprodukter og eventuelt andre matvarer du reagerer på i en lengre periode, før du kan prøve å reintroduse matvaren/e igjen. Anbefaler å gå inn på hjemmesiden til eu biotek(eubiotek.net)som da er en side om blant annet matintoleranser, og hvor man kan ta en slik test. Koster litt penger, men kan være greit å ta en slik test .
Gjest anonym Skrevet 18. september 2012 #3 Skrevet 18. september 2012 Reaksjon ved intoleranse oppstår alt fra 2 timer opp til 2 døgn etter inntak av det man er intolerant mot. Allergi gir en straks-reaksjon. En lokal irritasjon i munn/svelg høres ikke ut som intoleranse, men du bør absolutt ta en test for å avklare enten det er allergi eller intoleranse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå