Gå til innhold

Lyskryss-hjelp!? :D


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Bil A skal til høyre

Bil B skal samme vei om bil A

Bil C skal rett frem

Jeg er bil A. Får jeg da vikeplikt for bil B? Eller vil vi ikke ha grønt lys samtidig?

Anonym poster: 7190d3a0a4b5d845f2d51132e1629d93

Anonym poster: 9a3371db0fd84c904ae7b21ac5cb2f25

post-37809-0-37546300-1347815460_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser for meg at a og d ikke får grønt samtidig, nå er ikke jeg verdensvant men kan ikke huske det skjer i lyskryssene her i byen ihvertfall.

Om du mente bil c så har han vikeplikt for deg siden han skal krysse en kjørebane.

Ble litt forvirret. :gjeiper:

Anonym poster: bfdeed9e793f5c96595ff781246c9ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Du har alltid vikeplikt fra HØYRE. Bil C får deg på sin høyre side når han skal svinge, altså han har vikeplikt for deg. Bil B og D får rødt lys når du har grønt. Du har derfor ikke vikeplikt for noen om du skal rett fram, eller til høyre.

Om du skulle inn til venstre (rent hypotetisk), og bil C blinker til venstre (altså, din høyre), så kan du kjøre frem i veibanen og kjøre inn til venstre samtidig som bil C kjører til SIN venstre. Dersom han ikke blinker og skal rett fram, så har du vikeplikt og må vente, fordi han kommer mot din HØYRE side dersom du svinger til venstre.

Det som er uthevet med svart skrift er svaret på oppgaven. Det andre er en annen hypotetisk oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oppgaven har ingenting med lyskryss å gjøre. Inne i krysset står det en politimann. Dersom du har grønt lys og dirigerende politi skal du alltid følge anvisningen fra politiet. Dette kalles en rangordning eller myndighetspyramide (avhengig av hvilken lærebok du bruker) Oppgaven tester deg derfor i reglene som gjelder dersom en politi dirigerer trafikken i krysset. I dette tilfelle (som bil A) må du stoppe mens bil B og D kan kjøre. Når politimannen har snudd seg er det du og bil C som skal kjøre. Du kjører først, deretter kjører bil C.

"Dersom du ser politimannen i øret kan du kjøre. Bortsett fra hvis armen er opp, det betyr stopp".

Anonym poster: afb85014a7c1aad8d7d531af12b65e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...