Gå til innhold

isotretinoin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er ei jente på 29 år som nettopp har begynt på isotretinoin. Har tidligere tatt to Roaccutan kurer som hadde veldig god effekt på meg. Jeg har aldri slitt med virkelig store kviser men har alltid hatt et nærmest teksturbelegg av urenheter og bitteså klumper i huden. Det har plaget meg så lenge jeg kan huske og Rocauttan gjorde susen på dette noen år tilbake. Var virkelig fornøyd med resultatet. Men etter noen år så kom den plagsomme huden min tilbake igjen :/ Tenkte jeg skulle forsøke en siste og tredje kur nå på tross av bivirkningene som jeg visste ville oppstå. Føler dette er min siste sjanse da jeg etterhvert har lyst på barn osv og må jo vente to år etter avsluttet kur med å bli gravid.

Jeg har puttet i meg 3 tabletter (veier litt over 60 kg) daglig (ved inntak av mat) nå i 10 dager og har opplevd følgende bivirkninger:

- tørre lepper

- tørr hud

- tørre slimhinner

- tørre øyne som klør

- utslettsligende svie og kløe med en slags brennende følelse. Gir seg heldigvis etter noen minutter men kommer alltid på kveldstid, spesielt etter jeg har dusjet og smurt meg inn med parfymefri krem.

- konstant klør og svie i underlivet (må være sopp?)

- generelt kløe overalt. Noen ganger i hodebunn, andre ganger på hendene/under beina, på armer og ben. Yeah, you name it! Forbigående kløe rett og slett.

- nummenhet og en ekkel litt sviende følelse på leppene samt. noe hoven til tider.

Mange tenker sikkert hvordan jeg orker å holde ut med dette og at det ikke er verdt det i og med at mitt kviseproblem ikke er så enormt stort utad. Men for meg så er det stort nok. For meg så bringer det frem dårlige minner fra fortiden om da jeg hadde selvtilitt på størrelsen med en ert. Jeg drømte alltid om en glatt hud, spesielt i pannen. Det kan denne kuren gi meg, for det har jeg tidligere erfart. Derfor så holder jeg ut! Mitt spørsmål er igrunnen bare: Er det andre der ute som har opplevd noen av mine bivirkninger? Spesielt dette med sopp i underlivet og brennende følelse på kroppen? Hadde satt pris på om noen ville delt sine erfaringer med meg så jeg ikke trenger å bekymre meg for at jeg kanskje er den eneste som opplever dette.

Jeg oppplevde aldri disse bivirkningene så kraftige ved de forrige kurene da jeg var litt yngre. Da tok jeg bare 2 tabletter også minst jeg for da veide jeg noe mindre enn jeg gjør nå. Har også lurt på om noe av det kan være en allergisk reaksjon. Men har så liten lyst til å avslutte kuren da jeg er så instilt på å gjennomføre disse månedene så jeg kan møte våren helt fin og kvisefri.

Hilsen en noe fortvilet jente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg fikk også bivirkninger i underlivet, det svidde, klødde litt, jeg var rett og slett skikkelig sår "der nede". Men hos meg var det ikke sopp, og noen måneder ut i kuren forsvant denne bivirkningen.

Anonym poster: ef69d38fdbec2e03765898c111fa12fd

Skrevet

Hei, takk for tilbakemelding. Svir og klør skikkelig der nede hos meg også :( holder på å bli gal. Var det noe du brukte mot dette? Eller gikk det bare over av seg selv? Holdt du ut med den svien og kløingen i flere måneder? hehe

Skrevet

Ikke for å gi altfor ekle detaljer her, men for min del tror jeg også at det kom av at jeg ikke fikk noe utflod i det hele tatt mens dette sto på. Det var vel det som var bivirkningen, som igjen førte til kløe, svie osv. Det som da hjalp, var å ikke bruke truseinnlegg eller vanlige bind under mensen, siden huden reagerte lynkjapt på disse produktene. Brukte kun myke, myke truser som ikke irriterte huden. Huden reagerte også på toalettpapir, så når jeg hadde vært på bimmelim og bommelom, hadde jeg våtservietter (uparfymerte, svanemerket osv) som jeg brukte i tillegg til dopapiret.

Så ja, jeg holdt ut i noen måneder med dette, da tiltakene jeg har nevnt her hadde god nok effekt for meg.

Anonym poster: ef69d38fdbec2e03765898c111fa12fd

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har prøvd med vaselin "der nede" ?

Anonymous poster hash: ae20d...935

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...