Gå til innhold

mattematikk/logikk problem..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er kjempedårlig i matte og skjemmes ikke over det, for jeg er god i så mye annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde ta deg en tur ut i den virkelige verden, for den er ikke så perfekt som du vil ha den til å bli. :roll:

Det er mange som sliter med slike ting, og hadde du vært ute i den virkelige verden ville du ha fått med deg det.

Om du ikke har noen hjelp å komme med, så ta deg en tur, for slike kommentarer klarer vi oss godt uten. :roll:

Hvis man som voksen ikke kan barneskolepensum, må skolen og barnevernet ha sviktet. Vanlige mennesker bør kunne dette.

Skrevet

Hvis man som voksen ikke kan barneskolepensum, må skolen og barnevernet ha sviktet. Vanlige mennesker bør kunne dette.

Jeg kunne dette, men har glemt det. Nå har jeg ikke regnet matte på over 10 år, ihvertfall ikke brøkregning.

Mener du virkelig at BV burde ta seg av slike som meg kun fordi jeg var dårlig i matte? Hva med de som er dårlige i gym, musikk eller naturfag? Sambo er skikkelig dårlig i geografi og i matlaging. Alle må da kunne få være dårlige i noe?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Det er ikke alle som forstår brøk ol, og det er for dumt at noen virkelig tror at noe kan alle.

Kanskje alle kan + og -, men det finnes mange som sliter med matematikken gjennom hele grunnskolen. Derfor blir det for dumt når noen sier at dette bør en kunne. Selv en 10 klasse kan slite med brøk, men samme person kan være fantastisk flink med geometri. Det er ingen fasit på hva en kan og ikke kan, for noe som er enkelt for en person akn være veldig vanskelig for en annen. Jeg tror nok en må ha slitt med det selv, for å forstå dette.

Jeg synes det blir alt for dumt at noen skal komme her og si at alle bør kunne det, for beklager slik fungerer ikke verden.

Skrevet

Poirot:

Det er ikke så veldig mye man skal lære på barneskolen. Basale matteferdigheter og normal allmennkunnskap om geografi og historie bør alle ha. Hvis ikke har de hatt svært dårlige lærere.

(Jeg nevnte barnevernet ettersom skolen, i spesielle tilfeller ikke kan ta alt ansvaret)

Gjest Madam Felle
Skrevet
Poirot:

Det er ikke så veldig mye man skal lære på barneskolen. Basale matteferdigheter  og normal allmennkunnskap om geografi og historie bør alle ha. Hvis ikke har de hatt svært dårlige lærere.  

(Jeg nevnte barnevernet ettersom skolen, i spesielle tilfeller ikke kan  ta alt ansvaret)

Du mener altså at det er læren sin feil om et barn sliter med ulike ting?

Hva med de som har talldysleksi?

Hva med de som har Dysleksi?

Hva med de som har lærevansker?

Hva med de som rett og slett ikke har logisk sans når det kommer til matematikk?

Tror egentlig du har veldig liten peiling på hva som egenlig finnes ute i den norske skolen.

Skrevet
Poirot:

Det er ikke så veldig mye man skal lære på barneskolen. Basale matteferdigheter  og normal allmennkunnskap om geografi og historie bør alle ha. Hvis ikke har de hatt svært dårlige lærere.  

(Jeg nevnte barnevernet ettersom skolen, i spesielle tilfeller ikke kan  ta alt ansvaret)

Tror jeg hadde bra lærere, for de fleste i klassen var jo flinkere enn meg, ihvertfall på videregående. Som sagt har jeg kunnet brøk, men jeg har glemt hvordan man regner med det. Har ikke savnet det heller, ikke siden matteprøvene i 1 gym, og det er en del år siden... Lever bra som jurist, men blir nok aldri noen lege.

Skrevet

PS Jeg husker ikke hva pluskvamperfektum er heller, jeg. Det går også bra.

Skrevet

Du mener altså at det er læren sin feil om et barn sliter med ulike ting?

Hva med de som har talldysleksi?

Hva med de som har Dysleksi?

Hva med de som har lærevansker?

Hva med de som rett og slett ikke har logisk sans når det kommer til matematikk?

Tror egentlig du har veldig liten peiling på hva som egenlig finnes ute i den norske skolen.

Du som (snart?) er lærer mener vel ikke at dersom en person har dysleksi så er det greit at han/hun ikke har lært seg å lese før de går ut av grunnskolen?

Skolen skal ta tak i elevene med lærevansker, og gi dem spesialundervisning slik at de lærer nok til å kunne fungere godt i hverdagen. Det blir iallefall gjort i de skolemiljøene jeg kjenner til. (Har plukket opp endel fra den norske skolen gjennom egne vikarlærertimer, og en mor med 30 års erfaring i yrket)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Da må du forstå at ikke alle klarer å forstå matematikk like godt.

Skolene skal legge til rette undervisningen, men mange skoler sliter med økonomien. Da er det ofte de svakeste elevene som blir lidende.

Men jeg mener at det blir helt feil at du mener at alle bør kunne matematikken som er i grunnskolen i dag. For er det noe mange foreldre sliter med så er det matematikken til barna. Det er lenge siden de hadde det selv på skolen, og de har glemt bort det meste. Noen slet også med det mange kanskje mente og mener er lett, men hva er egentlig lett?

Jeg vil si at alt en forstår og kan er lett, men det er jo bare for den personen. Det behøver ikke være så lett for andre. Det er akkurat den biten du ikke forstår.

Når det kommer til om alle barn skal kunne lære seg å lese før de er ferdig, mener jeg at det blir en helt annen diskusjon. Som lærer har jeg ikke lov til å uttale meg om noen har dysleksi eller noe annet, for det må spesielle fagpersoner til, og en sånn person er jeg ikke.

At du kan tingene er jo veldig bra for deg, men ejg synes du er nedlatende mot mennesker som sliter med dette. Enten de har lærevansker eller ikke. Noen har bare problemer med matematikk, enten en vil det eller ikke, og det må være lov til å kunne si at en ikke forstår det selv som voksen.

Når slike bedrevitere skal fortelle folk hva de skal kunne og ikke kunne blir det for dumt spørs du meg. Noen klarer det, men ikke alle, og det må vi bare akseptere uten å komme med masse motargumenter på at slik burde det ikke være.

Om en ikke vil hjelpe er det helt greit. Men da bør en vel ikke kommentere at slik som dette burde en kunne, for det lærte en på barneskolen. Det er snakk om å akseptere at ikke alle mennesker er like, og noen strever med det andre mener er lette ting. Enten de har dysleksi eller ikke. Slik er det overalt, og ingen er perfekte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...