Gå til innhold

mattematikk/logikk problem..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

jeg sitter å klør meg litt i huet, driver med arveoppgjør innenfor rettslære oppgave jeg har.. og jammen meg kan jeg sitte kenge for dette var jammen vanskelig:(

poenget er at det deles i brøker og det er noe jeg ikke skjønner. sådan ligger det til, feks 3/4 delt på fire er 1/4 sant? men om 2/4 skal deles på 5 stk? hva blir brøken da?

og 2/4 + 3/5 = ?? eller 2/4 + 3/4=? 5/4?? jeg skjønner ikke tankegangen bak det hele,fint om nien kunne lært meg en regl på det...

værste problemet er når 2/3skal deles på flere eller de skal plusses sammen...

litt vanskelig å få regnet ut oppgaven når jeg ikke kan dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3/4 delt på fire blir ikke 1/4, det blir 3/16. 2/4 delt på fem blir 1/10. 2/4 + 3/5 blir 1 + 1/10. Og 2/4 + 3/4 blir 5/4 (eller 1 + 1/4) som du sier. Hvis du har problem med å dele små brøker så prøv å gange den oppover, f.eks. 2/3 delt på 5 kan virke litt vanskelig, men hvis du ganger teller og nevner med 5 og får 10/15 så blir det ikke lenger så vanskelig å dele på 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dele brøker kan man tenke på følgende måte;

3

- : 4

4

er det samme som

3 4

- : -

4 1

For å dele så snur man den brøken man skal dele med; sånn:

3 1

- x -

4 4

og man ganger øverste brøk med øverste brøk, og nederste med nederste. 3x1=1 (øverste), og 4x4=16 (nederste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

fint at dere svarer men jeg er j ikke voksen da.. sa jo at jeg driver med oppgave i rettslære ergo jeg er ikke vokden går fortsatt på skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre! Dette er da barnelære!

Et lite tips. Gjør om brøkene til prosenter istedet. Mye enklere å regne med da, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Trur ikkje at det blir lettare om ein gjer om til prosentar. Er det noko folk slit med, så er det prosentrekning.

Det enklaste er å følge reknereglane slavisk:

Når du skal dele ein brøk på eit tal eller ein anna brøk snur du den siste brøken og gangar brøkane sammen, teller ganger teller og nevner ganger nevner

Eks:

3 2

- : -

4 5

3 5

- * -

4 2

Svaret blir 15/8

Dersom du skal dele med eit heilt tal, f.eks 4, skriv du talet som 4/1 og reknar på samme måte. Enkelt og greit.

Og dette ER undomsskulepensum. Likevel er det veldig mange som ikkje kan det. Og sidan dei som går på lærarskulen heller ikkje kan det er det vel ikkje noko håp om at det skal bli bedre i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og 3 x 1 er 3 ja.. :-)

Mente dette nesten var barneskolepensum jeg, uansett lenge siden jeg lærte brøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Tl dere som kan det, hjelp til i stedet for å komme med uttalser som at dette burde alle kunne, for det er ungdomsskolematte. Halloooo, kunne dere alt på skolen dere da?

Noen sliter faktisk mer enn andre om dere ikke har fått med dere det, så hold dere unna om dere ikke kan komme med noen tips i stedet.

Men det er vel her dere kan heve dere selv opp, ved å rakke ned på andre. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tl dere som kan det, hjelp til i stedet for å komme med uttalser som at dette burde alle kunne, for det er ungdomsskolematte. Halloooo, kunne dere alt på skolen dere da?

Noen sliter faktisk mer enn andre om dere ikke har fått med dere det, så hold dere unna om dere ikke kan komme med noen tips i stedet.

Men det er vel her dere kan heve dere selv opp, ved å rakke ned på andre. :roll:

Enig, det er totalt unødvendig å si at "man burde kunne slikt", for hva hjelper det? Jeg tviler på at det finnes noen som husker absolutt alt de lærte fra grunnskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Matte er noe jeg aldri lærte på skolen. :oops: Kunne ha 3 lærere som skulle hjelpe meg, men jeg satt der som et spørsmålstegn allikevel..

Og helt unødvendig å rakke ned på folk slik at de på død og liv må få frem at de ikke er voksne i fare for å bli mobbet.

LiRe: Helt greit at det er ungdomsskole pensum. Du kjenner tydeligvis ikke så mange voksne folk om du uttaler deg om alle du kjenner og tror det gjelder for resten av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man lærte det i 5. eller 6. klasse. Det burde alle kunne. Akkurat som folk burde kunne bøye et substantiv eller verb. Eller kunne navnet på alle fylkene i Norge osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Man lærte det i 5. eller 6. klasse. Det burde alle kunne. Akkurat som folk burde kunne bøye et substantiv eller verb. Eller kunne navnet på alle fylkene i Norge osv

Du burde ta deg en tur ut i den virkelige verden, for den er ikke så perfekt som du vil ha den til å bli. :roll:

Det er mange som sliter med slike ting, og hadde du vært ute i den virkelige verden ville du ha fått med deg det.

Om du ikke har noen hjelp å komme med, så ta deg en tur, for slike kommentarer klarer vi oss godt uten. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...