AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #1 Skrevet 16. september 2012 Hva gjør du for å gjøre maten sunnere? Vi spiser mye rent kjøtt/fisk og masse grønnsaker. Velger grovere produkter av mel og pasta, og bruker masse ulike krydre. Prøver å ovnsbake ting heller enn å steke det på panna. Men jeg sliter med å gjøre maten mer spennende. Jeg klarer ikke spise det jeg opplever som tørr mat, jeg "må" ha en form for saus eller dressing på grønnsakene. Hvordan kombinerer man det med en sunn livsstil? Og hvilken type smør/olje er egentlig sunnest til steking? Jeg synes det hevdes så mye ulikt at jeg blir helt forvirra. Anonym poster: 7ef39d96d837b2329a0131d975859aa6
Gjest gjest17 Skrevet 16. september 2012 #2 Skrevet 16. september 2012 Solsikkeolje og druekjerneolje er begge oljer som smaker nøytralt og tåler høy varme :-)
AnonymBruker Skrevet 16. september 2012 #3 Skrevet 16. september 2012 Grønnsakspuré er et smart og godt alternativ til saus. Feks blomkålpuré, gulrotpuré, ertepuré, rødbetpuré, selleripuré, jordskokkpuré... Kan lages med en klatt smør, CF, rømme, kesam, matyoghurt, litt olivenolje etc, etter hva man ønsker, og gjerne spisses med en sitronskvis tilslutt (i tillegg til salt og pepper, selvsagt). En sitronbåt til å presse over kjøtt eller fisk er også et godt saussubstitutt. Gjerne litt god olivenolje i tillegg, hvis man har ovnsbakt fisk helt uten olje (noe jeg ikke gjør, jeg foretrekker litt olje på fisken før den går i ovnen). Kokte grønnsaker som feks bønner kan også vendes i vinaigrette rett før servering, for å fremheve smaken, og fungere som "saus" i helheten på tallerkenen. Anonym poster: 3eb03525c56504adb9554b15876d2be5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå