Gå til innhold

Vil dele dagens middag!

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag skal vi ha Maja-fisk. Det er så utrolig godt og enkelt, og fett som fy men hey det er lørdag!

Ha et beger sæterrømme i en ildfast form. Legg på torskefilet, hakket rødløk, hakket hvitløk og saften av en halv lime. Hell på fløte til det nesten dekker all fisken. Sett i ovnen på 180 grader i ca 15 min. Ta på ost og la den stå i ca 10 min til. Serveres med godt brød og smør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I går laget jeg indrefilet av lam med stekte kantareller, asparges, ovnsstekte poteter og rødvinssaus.

Det ble nam.

Indrefileten kjøpte jeg rimelig på danskebåten. Fantastisk mørt kjøtt. Det ble krydret med hvitløk og rosemarin.

Kantarellene hadde jeg plukket i skogen. Ble stekt, krydret med salt og pepper og så blandet jeg inn sjalottløk og hvitløk på slutten. Aprarges ble kokt i 3 min. Så ble de stekt lett i olje og smør på panna. Potetene ble skrelt og kuttet i passelige båter. Lagt i ildfast form med olje, salt, rosemarin og hvitløk og stekt i ovnen.

Saus. Hvitløk, sjalottløk, kraft, tomatpure, rosiner, rødvin og salt og pepper.

Det ble snaddermat.

i dag blir det frityrstekt fisk som er fisket selv. Karamelliserte grønnsaker, ovnsstekte poteter. Til dessert har jeg laget sjokolademousse som skal serveres med hjemmelaget vaniljeis og lune bringebær.

Har på forhånd klargjort fiskefiletene. Lager en frityrrøre som jeg legger passelige biter av fisk oppi og derfra steker de i olje. Poteter blir skrelt og kuttet opp. På med olje og salt og inn i ovnen. Grønnskaker. Her bruker jeg gulrøtter, løk og squasj. Jeg koker gulrøtter og løk til de er møre. Så steker jeg de i panne sammen med squasj. Heller over brunt sukker og de får en nydelig smak. Så lager jeg remulade som jeg serverer ved siden av.

Desserten er laget av smeltet sjokolade, pisket krem, eggeplommer og pisket eggehvite med melis.

Isen er laget av eggeplommer, vaniljestang og kremfløte. Bringebærene hadde jeg frossne og de fikk ett oppkok med vann, vaniljestang og sukker.

I morgen blir det noe med kyllingfilet,men jeg har ikke helt bestemt hva enda :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...