AnonymBruker Skrevet 15. september 2012 #1 Skrevet 15. september 2012 Mamma har hatt brystkreft i ung alder, så i utgangspunktet bør ikke jeg gå på annen prevensjon enn Cerazette. Jeg gikk på denne pillen et par år, men ble så lei av å måtte huske på pillen til samme tidspunkt hver dag, så jeg gikk over til p-ring. Jeg er STORfornøyd med p-ringen, jeg elsker den så høyt! Menstruasjonsblødningene mine varer i ca. 4 dager i stedet for 7, kommer hver 4.uke i stedet for hver 3., jeg kan hoppe over mensen når jeg vil, og har egentlig ikke fått noen bivirkninger av den. MEN, p-ring er vel kanskje ikke noe jeg bør gå på i all evighet, grunnet økt fare for kreft. Har derfor tenkt at hormonspiral hadde vært noe for meg å sette inn. Hva mener dere? Hvilke erfaringer har dere med denne? I tillegg vil jeg spare ganske mye penger, da denne sitter inne i ca. 5 år av gangen, og jeg kommer til å være student en god del år fremover. Jeg er veldig redd for smerte, og jeg som verken har født eller skal ha barn på lenge, er litt redd for at det kan gjøre grusomt vondt å sette inn spiralen. Hvordan var dette for dere? I tillegg vet man vel aldri helt hvordan menstruasjonen blir med en hormonspiral? Jeg har hørt at mange mister mensen/får mensen et par ganger i året(hvilket høres veldig bra ut), men det må jo være kjedelig å ikke vite når mensen kan komme? Det er derfor jeg liker p-ringen(og pillene for den saks skyld), man har liksom kontroll på mensen. Mange ganger synes jeg det kan være fint å hoppe over, om det er noe spesielt jeg skal akkurat den uken/helgen o.l., men med spiralen kan man jo ikke det. Hva om jeg får mensen hver mnd? Jeg liker å kunne bestemme litt selv, og det er jo ikke bare å ta ut spiralen når det passer en selv. Erfaringer? Anonym poster: f54c9d2dd7676dda4272e2eca2633a93
smilo Skrevet 15. september 2012 #2 Skrevet 15. september 2012 Jeg har hatt hormonspiral i over 12 år, og har ikke hatt mensen på de årene Jeg kan ikke fullrose den.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2012 #3 Skrevet 15. september 2012 Jeg har hatt hormonspiral to ganger, begge ganger etter å ha født et barn. Jeg mener at da jeg fikk satt inn hormonspiralen for 12 år siden, så var "regelen" ved legekontoret her i allefall at de kun satte den inn på kvinner som hadde født. Det var ikke vondt, bare litt ubehagelig å få satt den inn. Det var ikke verre enn en GU, egentlig. Jeg hadde gledet meg til å "miste" mensen som så mange venninner snakket om.. Men for min del kom mensen som vanlig hver 4. uker PLUSS masse småblødninger de andre ukene. Trodde jeg skulle bli sprø, legen mente det kun var en bivirkning som kom til å gå over etter 6 mnd.. Vel, etter 18 mnd hadde jeg fremdeles litt blødning nesten hver eneste dag. Tydde til hormonspiral igjen etter barn nr to fordi jeg absolutt ikke ville bli gravid igjen, og fordi det er best med prevensjon uten hormoner eller med veldig lite hormoner når man ammer. Hadde hormonspiralen i i over ett år (ammet lenge), men det var samme for første gang.. Vanlige p-piller tåler jeg dårlig, har migrene som blir verre med mye hormoner i prevensjonen. Jeg mener at det fins en sort p-piller (minipiller??) med samme type hormon som i hormonspiralen. Kanskje du kan høre med legen om du kan prøve ut den minipillen før du setter inn spiralen, så vet du hvordan du tåler det. Det var altså ikke vondt å sette inn eller ta ut spiralen, og jeg kjente ikke noen til den heller mens den var inne.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2012 #4 Skrevet 15. september 2012 Jeg har hatt hormonspiral to ganger, begge ganger etter å ha født et barn. Jeg mener at da jeg fikk satt inn hormonspiralen for 12 år siden, så var "regelen" ved legekontoret her i allefall at de kun satte den inn på kvinner som hadde født. Det var ikke vondt, bare litt ubehagelig å få satt den inn. Det var ikke verre enn en GU, egentlig. Jeg hadde gledet meg til å "miste" mensen som så mange venninner snakket om.. Men for min del kom mensen som vanlig hver 4. uker PLUSS masse småblødninger de andre ukene. Trodde jeg skulle bli sprø, legen mente det kun var en bivirkning som kom til å gå over etter 6 mnd.. Vel, etter 18 mnd hadde jeg fremdeles litt blødning nesten hver eneste dag. Tydde til hormonspiral igjen etter barn nr to fordi jeg absolutt ikke ville bli gravid igjen, og fordi det er best med prevensjon uten hormoner eller med veldig lite hormoner når man ammer. Hadde hormonspiralen i i over ett år (ammet lenge), men det var samme for første gang.. Vanlige p-piller tåler jeg dårlig, har migrene som blir verre med mye hormoner i prevensjonen. Jeg mener at det fins en sort p-piller (minipiller??) med samme type hormon som i hormonspiralen. Kanskje du kan høre med legen om du kan prøve ut den minipillen før du setter inn spiralen, så vet du hvordan du tåler det. Det var altså ikke vondt å sette inn eller ta ut spiralen, og jeg kjente ikke noen til den heller mens den var inne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå