Sørensen Skrevet 14. september 2012 #1 Skrevet 14. september 2012 Sønnen i huset fyller 13 år og skal få seg Facebook-konto. Mannen min og jeg diskuterer hva vi skal gjøre ifht å ha en slags oversikt over hva sønnen vår "driver med" på Facebook. Vi tenker da først og fremst på digital mobbing. Hvordan er det med dere andre foreldre: har dere barnets passord sånn at dere kan gå inn å sjekke bl.a innboks, eller er dere venner med barnet deres slik at dere kun kan se hva som foregår på "veggen"? Vi klarer ikke å bli enige med oss selv om det er for drøyt å forlange passordet - Facebook har jo 13-års grense for en grunn? Synspunkter?
Gjest Anneline Skrevet 15. september 2012 #2 Skrevet 15. september 2012 Syns det blir litt for drøyt og vite passordet hans, da føler han kanskje seg litt innestengt? Er selv 13 og har hatt facebook en stund, og det fungerer fint at jeg er venn med mamma og pappa på facebook :happy:
Sørensen Skrevet 15. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 15. september 2012 Takk for svar! Ja, det er det vi tenker litt på, om han vil føle at vi "blander oss" opp i det han gjør på Facebook.. Flere som har synspunkter??
smilo Skrevet 16. september 2012 #4 Skrevet 16. september 2012 Min datter som er 12 har konto hvor jeg har brukernavn og passord, og hun vet at jeg kan logge inn og se hva hun skriver. Samtidig har jeg henne som venn på FB, og har så langt aldri brukt muligheten til å logge meg inn da jeg ser mye av det hun skriver fra før. I tillegg har vi brukt mye tid på å snakke om nettmobbing, nettvett osv.
Kittykat Skrevet 16. september 2012 #5 Skrevet 16. september 2012 Min datter som er 12 har konto hvor jeg har brukernavn og passord, og hun vet at jeg kan logge inn og se hva hun skriver. Samtidig har jeg henne som venn på FB, og har så langt aldri brukt muligheten til å logge meg inn da jeg ser mye av det hun skriver fra før. I tillegg har vi brukt mye tid på å snakke om nettmobbing, nettvett osv. Vi har det på samme måten :-)
Gjest BM2 Skrevet 16. september 2012 #6 Skrevet 16. september 2012 Har aldri hatt passord eller annen tilgang på mine unger sin FB eller e-post. Jeg er jo ikke på FB selv en gang! Men vi har, når ungene var yngre, hatt de sittende i samme rom når de har vært pålogget. Vi har IKKE stått over skulderen på dem, men gitt dem tillit til og forventet at de har brukt vett og klart å skille mellom rett og galt.
Sørensen Skrevet 16. september 2012 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2012 Takk for flere synspunkter! Vi har diskutert litt mer i heimen og har vel kommet fram til at 13-åringen kan ha Facebook-konto uten at vi har tilgang til passordet. Avtalen er at han er venn med minst en av oss og at han må være rask med å si ifra dersom det er noe som ikke er allright der. Satser på sunn fornuft og gjensidig tillit, så får vi tro at det blir bra!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå