Gjest Interstella Skrevet 14. september 2012 #1 Skrevet 14. september 2012 Prøvde å finne noen sider på nett om andre som har reist Norge rundt eller sider som tilbyr hjelp, men det fant jeg ikke gitt! Har du noen gang reist Norge rundt? Ikke i hver eneste by så klart, men sett mye av Norge? Hvor lang tid tok dette? Hvor mye penger bør man spare? Hvordan starter man en sånn planlegging? Vi er 4 stk (2 par) som har lurt på om vi skal få til dette neste sommer. Da vil vi være 21 år gamle Kun en av oss har lappen og bil (eventuelt to med lappen til sommeren - usikkert). Billtur best eller tog? Vi ønsker å se mer av det landet vi bor i, i stedet for å reise til syden hvert år! På nett finner vi mye om hva man burde gjøre i Norge, men hvordan sette opp budsjett? "Dagens ungdom" trenger all tips de kan få!
Gjest X-1 Skrevet 14. september 2012 #2 Skrevet 14. september 2012 Slenger meg på, har lenge hatt lyst til det samme. Vi skal forresten kjøpe stor bil som vi skal fikse opp litt og muligens ein liten henger til turen, siden det blir eg, min mann og to hunder på tur
marsy Skrevet 16. september 2012 #3 Skrevet 16. september 2012 Jeg har reist mye i sørlige halvdelen av Norge (Trøndelag og sørover). Jeg tror kanskje jeg hadde prioritert enten å ta nordlige halvdel eller sørlige siden avstandene er så store. Hvis dere har 2-3 uker (eller mer) kan dere for eksempel reise en sånn rute: (hvis dere starter i Oslo?) Kjør E6 oppover. Dere kan kjøre til Trondheim på en dag (tar ca 8 timer), men hvis dere ikke orker en så lang kjøredag kan dere ta en overnatting på veien. (det er forresten litt raskere å kjøre Østerdalen, men mye vakrere å kjøre E6 over Dovre). I Trondheim kan dere ta 1-2 netter. Her er det jo massevis å se og finne på. Videre kjører dere ut mot kysten og atlanterhavsveien nedover mot Kristiansund og Molde. Så kan dere kjøre ned til Ålesund. Fra Ålesund kan dere kjøre E39 rett til Bergen hvis dere har dårlig tid. Har dere god tid er det mange utrolig flotte steder å besøke på veien (som Geiranger, Lærdal og de flotte fjordene). Etter Bergen kjører dere sørover mot Haugesund og Stavanger (ta gjerne en avstikker innom Hardangerfjorden for eksempel). Fra Stavanger kjører dere langs sørlandskysten der dere har den ene sørlandsperlen etter den andre på rekke og rad (Mandal, Kristiansand, Risør, Kragerø osv). Før dere kommer opp til Oslo igjen. Har dere 2 uker på dere rekker dere hele den rundreisen, og kan ta f.eks. 1-3 overnattinger på hvert sted. Ta gjerne avstikkere inn i fjorder eller opp i fjellheimen alt etter hva dere liker.
Kjetil E Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 Har reist mye rundt i Norge, med bil, tog, buss, hurtigruten og fly. Vil si at jeg ikke ville tatt hele Norge på en gang. Det er faktisk enormt stort. Ihvertfall ikke hvis dere ønsker og se ting som er verdt og se underveis. Nord for Bodø går det ikke tog (Med unntak av Narvik). Så skal dere nordover bør dere kjøre bil eventuelt fly. Husk at Fauske (der man svinger ut til Bodø) er midtveis på E6 mellom Svinesund og Kirkenes. Har selv kjørt bil fra Oslo til Bodø på 3 dager, helt greit hvis du følger E6.
Kjetil E Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 En flott tur er å kjøre E6 til Fauske og så ut til Bodø. Ta så kystriksveien (RV17) sørover forbi Glomfjord, Sandnessjøen og Brønnøysund blant annet. Da jeg kjørte turen hadde vi en overnatting mellom Trondheim og Bodø to netter i Bodø og 3 overnattinger mellom Bodø og Trondheim. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #6 Skrevet 8. november 2012 En flott tur er å kjøre E6 til Fauske og så ut til Bodø. Ta så kystriksveien (RV17) sørover forbi Glomfjord, Sandnessjøen og Brønnøysund blant annet. Da jeg kjørte turen hadde vi en overnatting mellom Trondheim og Bodø to netter i Bodø og 3 overnattinger mellom Bodø og Trondheim. Støtter denne. Anbefaler at man legger opp turen slik at man kan dra på Trænafestivalen! http://trena.net Anonym poster: 216a03ef4ff1c1bb2fc953738cdc1252
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå