AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #1 Skrevet 14. september 2012 Vi fikk nettopp invitasjon til søndagsskole i den lokale menigheten her. Jeg gikk på søndagsskole når jeg var liten, og husker at det samme gjorde mange av mine venninner (midten av 80tallet). Har inntrykk av at det er mindre vanlig i dag, så er bare nygjerrig på om noen her sender / er med barna sine på søndagsskole? Anonym poster: c4228567ab7f4ff76db013fc0b759316
Stinelin Skrevet 14. september 2012 #2 Skrevet 14. september 2012 Ikke noe for oss, men gikk selv på søndagsskole som lita.
Citrus Skrevet 14. september 2012 #3 Skrevet 14. september 2012 Gikk når jeg vokste opp, men da gikk "alle" der jeg kom fra på søndagsskole - var egentlig ikke noe særlig fokus på at dette var et kristent arrangement, vi gikk for å treffe venner og synge/danse. Var hyggelig:) I dag føler jeg det hadde vært mer sett på som et tydelig signal på at vi vil oppdra våre barn i kristen tro om vi hadde valgt å delta på søndagsskole, altså blir avgjørelsen om å delta på en slik ordning et større "valg" nå enn tidligere. Jeg vet i alle fall ikke om noen som jeg kjenner, som ikke er praktiserende kristne, som har barn i søndagsskole.
skruf Skrevet 14. september 2012 #4 Skrevet 14. september 2012 Begge jentene mine har gått på søndagsskole. Koselig opplegg her iallefall, mye sang og dans, ikke noe misjonærende opplegg. Nå går ingen av de, størstejenta er for stor, og minstejenta synker i Soul Children som er i regi av kirken (veldig populært, ikke bare medlemmer av kirken som går i koret) Gikk på søndagskole selv, men vokste opp i liten bygd, og alla barna gikk på søndagskole. Tror jeg fortsatt har kortet mitt med alle gullstjernene og fiskene liggende en plass:-)
Citrus Skrevet 14. september 2012 #5 Skrevet 14. september 2012 Gikk på søndagskole selv, men vokste opp i liten bygd, og alla barna gikk på søndagskole. Tror jeg fortsatt har kortet mitt med alle gullstjernene og fiskene liggende en plass:-) Å! Det har jeg også, rart hvor stolt jeg kunne bli av disse klistremerkene:)
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #6 Skrevet 14. september 2012 Vi tilhører den katolske kirke, så det blir litt annerledes, men jeg har inntrykk av at den lokale menigheten også gjør mye for barn- søndagsskole, kor, speider, og at dette er ganske populært også hos de som ikke har et sterkt forhold til DNK. Men det er klart, medlemmer av Human-etisk forbund og overbeviste ateister holder seg nok unna Det er likevel ikke slik at alle som deltar i kirkeaktiviteter er hyppige kirkegjengere, etter hva jeg har forstått i alle fall. Anonym poster: cd3266bd5fb0c695a9ba75207644b702 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #7 Skrevet 14. september 2012 Jeg ble tvunget til å gå på søndagsskole, og jeg hatet det. Kunne ikke ramle meg inn å sende mine barn dit med mindre de ønsker det selv. Anonym poster: e588eb3a5a109207fd75241e378335d3 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2012 #8 Skrevet 14. september 2012 Jeg gikk på søndagsskole i regi av pinsevennene da jeg vokste opp, og trivdes godt med det. Men så må det sies at jeg vokste opp på en øy med 250 innbyggere, og det var lite underholdning å velge i I tenårene meldte jeg meg ut av statskirka, og jeg er heller ikke religiøs, så arvingene må selv finne ut hva slags livssyn de vil ha. 9-åringen i huset er litt søkende og sier hun tror på Gud, så hun har vært på arrangementer i kirkelig regi, og har fått overta en utgave av Det nye testamentet som hun i blant leser litt i på senga foreløpig har hun ikke vært på søndagsskole, men hun får absolutt lov hvis hun finner ut at hun vil.<br /><br /> Anonym poster: 342168bc4600f146b54b33028f18a1a8
Dolce Skrevet 14. september 2012 #9 Skrevet 14. september 2012 Jeg tror det vil avhenge av hvilken type miljø du bor i? Stor by, liten by, bygd? På mindre steder kan nok søndagsskole være en del av sosialiseringen, kanskje alle vennene til barnet går der? Og kanskje det ikke er så mange andre tilbud på et lite sted. I en større by ville jeg nok i dag sett på det som noe sært å sende barn til søndagsskole dersom ikke foreldrene er personlig kristne. Jeg vokste opp i en forholdsvis stor by, men det er lenge siden. Så det var mer vanlig med søndagsskole. Husker fremdeles fiskene og stjernene vi fikk. Var veldig stolt når jeg hadde samlet nok fisker i garnet. Uansett, i dag er jeg i dag innbarka ateist. Så jeg har nok ikke tatt noe særlig skade av søndagsskolen ;-)
skruf Skrevet 14. september 2012 #10 Skrevet 14. september 2012 Jeg tror det vil avhenge av hvilken type miljø du bor i? Stor by, liten by, bygd? På mindre steder kan nok søndagsskole være en del av sosialiseringen, kanskje alle vennene til barnet går der? Og kanskje det ikke er så mange andre tilbud på et lite sted. I en større by ville jeg nok i dag sett på det som noe sært å sende barn til søndagsskole dersom ikke foreldrene er personlig kristne. Jeg vokste opp i en forholdsvis stor by, men det er lenge siden. Så det var mer vanlig med søndagsskole. Husker fremdeles fiskene og stjernene vi fikk. Var veldig stolt når jeg hadde samlet nok fisker i garnet. Uansett, i dag er jeg i dag innbarka ateist. Så jeg har nok ikke tatt noe særlig skade av søndagsskolen ;-) Ingen tar skade av søndagskole! 1
Dolce Skrevet 14. september 2012 #11 Skrevet 14. september 2012 Ingen tar skade av søndagskole! Det vet jo ingen av oss? Litt bastant påstand du kommer med her. 3
skruf Skrevet 14. september 2012 #12 Skrevet 14. september 2012 (endret) Det vet jo ingen av oss? Litt bastant påstand du kommer med her. Litt bastant påstand du kommer med og, når du skriver at du heldigvis ikke har tatt skade av det. Ergo skriver du at man kan ta skade av det. Red; du skrev at du ikke har tatt "noe særlig skade av det" (skrev feil først, unnskyld), men særlig skade viser at du mener at man kan ta skade av søndagskole. Endret 14. september 2012 av maya76
Dolce Skrevet 14. september 2012 #13 Skrevet 14. september 2012 Litt bastant påstand du kommer med og, når du skriver at du heldigvis ikke har tatt skade av det. Ergo skriver du at man kan ta skade av det. Red; du skrev at du ikke har tatt "noe særlig skade av det" (skrev feil først, unnskyld), men særlig skade viser at du mener at man kan ta skade av søndagskole. Jeg skrev det for å poengtere at jeg ikke ble kristen som voksen. Men din påstand om at "ingen har tatt skade" er vel drøy. Jeg vet personlig om minst 2 barn som ble seksuelt misbrukt på søndagsskole. Så vokt dine ord. 4
skruf Skrevet 14. september 2012 #14 Skrevet 14. september 2012 Jeg skrev det for å poengtere at jeg ikke ble kristen som voksen. Men din påstand om at "ingen har tatt skade" er vel drøy. Jeg vet personlig om minst 2 barn som ble seksuelt misbrukt på søndagsskole. Så vokt dine ord. Det er litt tynt argument mot søndagskole. Barn blir misbrukt i barnehager, på skoler, på leirskoler, i hjemmet, hos besteforeldre...........Så vokt dine ord selv. Har bl.a ei tante som ble misbrukt av sin onkel, bør en da skåne sine barn mot familien? Sånn for å være sikker? 1
Dolce Skrevet 14. september 2012 #15 Skrevet 14. september 2012 Det er litt tynt argument mot søndagskole. Barn blir misbrukt i barnehager, på skoler, på leirskoler, i hjemmet, hos besteforeldre...........Så vokt dine ord selv. Har bl.a ei tante som ble misbrukt av sin onkel, bør en da skåne sine barn mot familien? Sånn for å være sikker? Hvis du leser litt lenger oppe i tråden, argumenter jeg ikke mot søndagsskole. Heller tvert i mot. Men jeg argumenterer mot at du sier at "ingen har tatt skade av å gå på søndagsskole". 1
Rararara Skrevet 14. september 2012 #16 Skrevet 14. september 2012 Jeg kunne aldri tenkt meg å sende barna på søndagsskole. Det finnes sikkert søndagsskole her, men det er ikke aktuelt for oss. 1
Alice123 Skrevet 14. september 2012 #17 Skrevet 14. september 2012 Min mor var og er motstander av all organisert religion, så jeg fikk ikke lov selv om jeg faktisk ønsket. Jeg hadde blitt med en venninne som gikk på søndagsskole en gang, og syntes det var fryktelig stas. Vi fikk høre historien om Jonas og fisken, og jeg elsket eventyr som barn. 1
skruf Skrevet 14. september 2012 #18 Skrevet 14. september 2012 Hvis du leser litt lenger oppe i tråden, argumenter jeg ikke mot søndagsskole. Heller tvert i mot. Men jeg argumenterer mot at du sier at "ingen har tatt skade av å gå på søndagsskole". Nå hører overgrep på søndagskoler med til sjeldenhetene, på lik linje med familieselskaper. Og jeg svarte deg med at ingen har gått skade av å gå på søndagskole pga du skrev at du ikke hadde tatt skade av det. Det var du som dro inn overgrep. Overgrep skjer overalt.
Tolly Skrevet 15. september 2012 #19 Skrevet 15. september 2012 Gikk selv i søndagsskole og håper å finne et liknende tilbud når mi kommer i rett alder.
Harlekin Skrevet 15. september 2012 #20 Skrevet 15. september 2012 Hvis vi får tilbud om søndagsskole, kommer jeg nok til å ta med vesla dit og se om hun liker det. Ikke noe press, men det hadde vært kjekt om hun hadde likt å gå der. Den store kampen blir nok eventuelt med barnets far ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå