Gå til innhold

Trenger ny matrett (Student)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann!

Er en gutt på 19 år som sårt trenger en ny kombinasjon av matretter :(

Begynte ganske dårlig, hvor jeg KUN spiste fiskegrateng og Toro. Men nå i det siste har jeg begynt og komme meg skikkelig, som f.eks en uke tilbake lage jeg;

Kylling med ris

og Salat, cashewnøtter, hvitløksbaguetter og sweet chilli sauce til tilbehør.

Ganske enkelt, men det gjorde jobben :)

Spesielt siden jeg ikke er så veldig kresen av meg

Men er det noe dere kan dele?

Gjerne fiskeretter, eller noe med kjøttdeig i seg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ovnsbakt laks og poteter! NAM!

Gratinert tunfisk gryte, nam!

Wok (med kjøtt, fugl og fisk, det eneste du vil trenge å endre er krydderet)

osv osv.

Jeg har kjøpt meg Student Kokebok, og den er veldig grei å ha :)

Skrevet

Torskefilet med bacon og poteter, grønnsaker ved siden av!

Jeg legger en frossen torskefilet i ildfast form, og så mange poteter jeg vil ha (gnir gjerne potetene inn med olje og salt og pepper), inn i ovnen på ca 225 grader i 20-30 min, steiker bacon og lager de grønnsakene jeg vil ved siden av. Kjempegodt og billig :)

Anonym poster: a83a870106215694c62e5cff6fa5d56d

Skrevet

Tunfiskform

Hjemmelaget burger

Hjemmelaget kjøttboller og potetmos

Supper

Spicy couscous-salat

Hjemmelaget pizza

Fajita-wraps

Fisk med penne

Spagetti Carbonara

Skrevet

Fiskepinner med potetmos og amerikansk blanding. Kjempe lett og kjempe godt. Du trenger ikke stå en evighet på kjøkkenet heller.

Skrevet

Noe med kyllingkjøttdeig, det er sykt billig nå på Rema 1000, 10kr! Skal selv ha taco i dag fra firstprice.

Tomatsuppe med kokt egg, du kan bruke pose eller så er det veldig enkelt å lage den selv. Kok opp et par liter vann, ha i ønsket mengde tomater, la koke i ett minutt. Ta dem så ut og riv av skallet. Så moser du tomtatene ha litt vann i og så koker du dem med andre ting du måtte ha lyst til å ha oppi, makaroni, diverse tørkede urter osv. Del opp kokte egg og ha på suppen når du har helt den over i tallerken. Istedenfor egg kan du ha kjøttdeig i suppen og forskjellige kryddere eller urter for variasjon.

Anonym poster: 403bf2b5b74385925e22eec6b943311f

Skrevet

Her er min oppskrift på tacosuppe:

Fres kjøttdeig og løk i litt solsikkeolje, ha på en liter vann, tacokrydder (pose eller egen blanding), en boks hermetiske tomater og ett glass salsasaus. Kokes 10 min. Mot slutten av koketiden kan du ha paprika, mais, jalapenos o.l i om du ønsker det. Serves med litt revet ost og kanskje en klatt rømme :-)

Skrevet

Laks i folie med de grønnsakene du har og litt olje, pesto, rømme eller lignende. Ta det du har. Går kjemperaskt, og blir lite oppvask.

Om du har en kjøkkenmaskin som kan kutte kan du lage pastasaus som du ev. kan fryse ned.Her bruker jeg tomat på boks, gulrot, løk, hvitløk, chili, paprika, maskinen kutter grønnsakene for meg, så slipper jeg å streve med det. Lag kjøttboller av kjøttdeig og krydder, server med pasta.

Fryst sei kan du legge i en ildfast form med creme fresh og krydder som persille, hvitløk og chili. Har du grønnsaker slenger du det i forma også. Osterester er og fint. Spis med kokt potet eller hvitløksbrød til om du vil.

Anonym poster: 05b616cdae54a1ed08742ca0180993cb

Gjest mari kontrari
Skrevet

Til fiskeretter, kjøp inn frosne laksefileter som man kan klippe av en og en pakke (de er typisk fire som henger sammen) og en pakke frossen hvit fisk, alaska pollock for eksempel er billig og bærekraftig.

Laksen tilbereder du i ovnen fra frossen tilstand, det står på pakken hvor lenge den skal være i, og du krydrer med det du liker best. Som tilbehør kan du for eksempel ha:

- diverse rotgrønnsaker som stekes med i samme form som fisken med krydder og litt rapsolje

- pasta, da kan du koke med broccoli i samme slengen. Ekstra godt: Stek sopp, hvitløk og løk (evt. også chili) ved siden av og tilsett litt fløte eller creme fraiche mot slutten. Bruk dette som saus, evt. bland det inne med pastaen. Alternativ: Rør inn litt pesto i pastaen, pesto passer godt til både rød og hvit fisk.

- Couscous er genialt, du trenger egentlig bare en bolle som trenger varme og en vannkoker for å lage det. Se oppskrift på pakken eller søk etter inspirasjon på nettet.

- Diverse grønnsaker, f.eks. gulrot, hvitløk, løk, broccoli, paprika, squash stekt raskt med litt soyasaus og sweet chili. Pluss evt. ris eller nudler om det blir for lite mat. Du kan også kjøpe ferdig wokmiks, men den blir fort litt dvaskere.

- Klassisk kokt potet, gulrot, kålrabi, broccoli - det du måtte ha av grønt.

Yoghurt naturell kan brukes til mye, og jeg har ofte en skje av det eller creme fraiche på fisken om den blir litt tørr.

Den hvite fisken kan for eksempel tilberedes i form med løk og tomat, stekes med krydder i stekepanne, trekkes sammen med grønnsaker i kokosmelk og karripasta i stekepanne med mer. Se gjerne godfisk.no for inspirasjon, du kan bruke oppskrifter for både torsk og sei, for eksempel. Som tilbehør kan du bruke mye av det samme som for laks, eller prøv deg frem med det du liker best.

Noen tips som er bra både for studentøkonomi og helse: Kjøttdeig kan deles i mindre porsjoner og spes ut med grønnsaker eller bønner: Stek for eksempel sammen med selleri, gulrot, sopp og løk før du har over hakkede tomater for en god og sunn pastasaus. Et rimelig og sunt alternativ er å droppe kjøtt og sopp, og heller bruke tunfisk fra boks. Selv bruker jeg gjerne godt med chili i tunfiskpasta for en litt spicy saus.

Vegetarblogger og -sider, se f.eks. veg-veg.no har often gode oppskrifter med bønner, linser og kikerter - dette er billig og sunn mat og genialt å ha i skapet sammen med andre tørrvarer som en stor pose ris, fullkornspasta, hermetiske tomater og tunfisk på boks den dagen studielånet er tomt.

Om du studerer i en by, venn deg til å stikke innom "innvandrerbutikker" for blant annet chili, hvitløk og andre grønnsaker, samt store flasker chili- og soyasaus, salsa og krydder. Ris og nudler er det også mye å spare på her.

Ønsk deg gjerne en kokebok som passer for studenter til jul :)

Skrevet

Laks i Creme Fraiche (2 porsj)

2 stk laksefilet

4 gulrøtter

ca en halv purre (etter smak og behag)

En halv boks Creme fraiche

sitron, salt og pepper til krydring

Kutt gulrøtter i strimler og purre i skiver. Stekes i panne en liten stund (gulrøttene begynner å bli myke), tilsett laks i terninger, creme fraiche, en liten skvett vann for ønsket konsistens. La koke til laksen er ferdig, smak til med sitron, salt og pepper. Serveres med ris :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...