Gå til innhold

Mild mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Har mest sannsynlig fått magesår, og sliter med å få i meg mat som magen tåler uten at jeg får kjempevondt. Skal ikke spise mat med syre, krydret mat, og helst ikke stekt mat. Har spist mye loff, melk og banan denne uka, så jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med tips til hva jeg kan prøve?

Kan dessverre ikke koke fisk (ja jeg vet.... hehe)

Ps. Har også diabetes og bør ikke spise så mye karbohydrater og sukker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med blomkålsuppe, kan det være noe?

Skrevet

Man koker ikke fisk, man trekker den. ;)

Skrevet

Avokado. Som den er rett fra skallet med skje, eller med litt grønne salatblader i en salat, feks sammen med kyllingfilet i strimler.

Fisk: Når du sier du ikke kan koke den, mener du da at du ikke vet hvordan du gjør det? Jeg ville forsøkt å ovnsbake fisk på lav varme i stedet - det er bedre, og enklere. 180 grader, 10-12 minutter for porsjonsstykker (avhengig av størrelsen). Salte og pepre stykkene, ha litt olivenolje på alufolie på et stekebrett, legg stykkene på.

Fennikel og asparges er også eksempler på grønnsaker som er milde, og som i kokt tilstand ikke har for mye fiber (og dermed er lettfordøyelige). Asparges kan kokes i lettsaltet vann i 2-3 minutter, fennikel kan skjæres i båter, kokes i lettsaltet vann (som helles fra når de er møre) og så feks moses til puré med stavmikser med litt smør, salt og pepper. Begge deler er godt tilbehør til både fisk og kylling.

Du kan også teste ting som quinoa. Det er glutenfrie små frø som kan brukes omtrent som ris/couscous, og som er svært proteinrike.

Anonym poster: edd2f6538595d470fd23c34f16f44096

Skrevet (endret)

risotto :)

Kjempeenkelt å lage. Du kan tilsette grønnsakskraft og slenge i litt stekt sopp. Her er oppskriften jeg bruker, men det er ikke nødvendig å bruke løk, hvitløk eller hvitvin om man ikke tåler det.

http://ordentligmat....grunnoppskrift/

Edit: Så ikke at du ikke tålte karbohydrater, så da var jo ikke dette et superbra tips. :fnise:

Endret av Myosotis
Skrevet

Så hjelpsomt og konstruktivt, Silfen.

:roll:

Skrevet

risotto :)

Kjempeenkelt å lage. Du kan tilsette grønnsakskraft og slenge i litt stekt sopp. Her er oppskriften jeg bruker, men det er ikke nødvendig å bruke løk, hvitløk eller hvitvin om man ikke tåler det.

http://ordentligmat....grunnoppskrift/

Bare en liten kommentar: Stekt sopp er faktisk veldig tungt fordøyelig.

Men risottoen kan feks i stedet smaksettes med friske urter (basilikum feks), spinat, fennikel eller asparges.

Skrevet

Der ser du, jeg burde holde meg unna fisk ;-)

Neida.... men det verste og flaue er at jeg ikke kan renske fisken egentlig... ja jeg ble bortskjemt som barn og voksen ;-)

Skrevet

Takk for alle tipsene! Blomkålsuppe fikk jeg virkelig lyst på, håper jeg tåler det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...