Gå til innhold

Hvordan kamera har du da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes så mange rare ord og uttrykk i landets dialekter. Noen er morsomme, andre er på grensen til provoserende. Dette er tråden for å dele artige, merkelige, irriterende osv ord og uttrykk i norske dialekter.

Mine eksempler:

* Bergensere som sier "mast" i stedet for "mistet", og "løpte" i stedet for "løp".

Huff.

* Folk med Stavangerdialekt som sier "gjørrrrrrrr" i stedet for "gjør".

Høres litt voldsomt ut til tider.

* Hvor ble det av det flotte spørreordet hvilken/hvilket? Er ikke helt sikker på hvilke dialekter det er som har glemt dette ordet, men fælt er det. "Hvordan kamera har du da?", eller enda verre "Hvem bil er det?". Hvordan og hvem der det skal være hvilket/hvilken.

Det høres helt idiotisk ut. Hvorfor er hvilken/hvilket tatt ut av ordforrådet? Noen som vet? Og hva i all verden er det som går av folk som faktisk SKRIVER hvordan/hvem der det skal være hvilken/hvilket???

* Sørlendinger som sier "none" i stedet for "noen".

Høres ut som en talefeil.

Anonym poster: 5f2cece995bccc3c2286b3d6158d6438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skriver sikkert mange ord og setninger feil, men jeg grösser skikkelig når jeg leser slikt som du skriver i tittelen.

Det er jo så feil og det er jo umulig å ikke forstå at det ikke er riktig, så jeg skjönner ikke hvorfor folk skriver det slik.

Selv henger jeg meg veldig opp i gjennom/mellom.

Jeg hörer stadig folk si at de går gjennom to stoler og mellom en dör.

Endret av Ryvre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha det har jeg ikke hørt noen si, heldigvis :)

"mellom " en dør høres helt absurd ut.

Det er forresten også noen som sier "jeg må nødt til"...! Altså både må og nødt.<br /><br /> Anonym poster: 5f2cece995bccc3c2286b3d6158d6438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha det har jeg ikke hørt noen si, heldigvis :)

"mellom " en dør høres helt absurd ut.

Det er forresten også noen som sier "jeg må nødt til"...! Altså både må og nødt.<br /><br /> Anonym poster: 5f2cece995bccc3c2286b3d6158d6438

Jeg tror det er mer vanlig på enkelte plasser i Norge.

Der hvor jeg kommer fra er det vanlig å si "bare gå mellom den dören så ser du toalettet på höyre side" om jeg spör hvor doen er :fnise:

"jeg må nödt til..." har jeg aldri hört (iallefall ikke registrert), men det höres helt merkelig ut

Endret av Ryvre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Stavangerområdene blir ofte de fleste spørresetninger startet med "om".

Hahaha det er sant! Det har jeg ikke tenkt på, mest sannsynlig fordi jeg kjenner mange fra Stavangerområdet, og derfor er så vant med det. <br /><br /> Anonym poster: 5f2cece995bccc3c2286b3d6158d6438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er mer vanlig på enkelte plasser i Norge.

Der hvor jeg kommer fra er det vanlig å si "bare gå mellom den dören så ser du toalettet på höyre side" om jeg spör hvor doen er :fnise:

"jeg må nödt til..." har jeg aldri hört (iallefall ikke registrert), men det höres helt merkelig ut

Jeg hadde engang en kollega fra Porsgrunn. Hun sa mellom istedenfor gjennom, og må nødt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde engang en kollega fra Porsgrunn. Hun sa mellom istedenfor gjennom, og må nødt til.

*En gang.

Anonym poster: f988dc44680b3a34d19428afe79db17d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror det med å "gå mellom døra" er et typisk Grenlands-fenomen. Har i alle fall kun hørt folk fra grenlandsområdet som bruker dette, men til gjengjeld er de ganske så konsekvente...

De kjører mellom tunellen, de skal gå i mellom leksa osv.

Hadde en gang en lærer fra Skien og han skulle hele tiden gå i mellom leksa. Første gang skjønte vi jo ingenting!

Noe annet som er rart er i min egen dialekt, Halling. Gamle hallinger bruker ofte "ho" om "han".

Altså brukt slik: Ho Hallgeir burte i Nordigar'n va sø'på her um da'n.

Høres unektelig litt rart ut for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe galt i ulike talemåter, det er jo bare et resultat av Norges mange dialekter. Det er verre med horrible grammatiske feil. Alle som sier hvem i stedet for hvilken, eller "jeg blir å" eller noe annet tull burde tvinges til å gå barneskolen om igjen. Jeg er ganske så sikker på at norsk grammatikk ikke liker å bli voldtatt på den måten.

Anonym poster: c3f798024f3daa8d071a38e9b435fcd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjente jeg faktisk ble litt lei meg av den artikkelen...:( Det høres (og leses) nemlig helt forferdelig ut når folk bruker "blir å". Nesten så jeg vil si det er verre enn "værre", "schino" og "hvist du kjøpte i fjord".... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente jeg faktisk ble litt lei meg av den artikkelen... :( Det høres (og leses) nemlig helt forferdelig ut når folk bruker "blir å". Nesten så jeg vil si det er verre enn "værre", "schino" og "hvist du kjøpte i fjord".... :sjenert:

Det er heldigvis din mening. Det er rett og slett en svært arrogant og lite nyansert holdning du presenterer. "Jeg blir å"-konstruksjoner er svært utbredt, særlig i de tre nordligste fylkene i Norge. Hvorfor skal man ikke kunne skrive det? Dessuten synes jeg konstruksjonen kan være særdeles smidig - hvordan vil du formulere en setning som f.eks. "Jeg blir å finne foran tv'en i kveld"? Og ja, heldigvis så har vi (som det påpekes i artikkelen) ingen fast autoritær norm for syntaks i norsk.

Angående hele denne tråden: Jeg har snakka med Arne Torp om dette. Man må slutte å bruke skriftspråket som fasit på hva som er "rett" og "galt". Husk at talemålet er det opprinnelige språket, og at skriftspråket egentlig bare er et system, og ikke en norm for språket forøvrig. Selv digger jeg mangfoldet vi har her til lands, og synes det er så skrekkelig synd at så mange av dere blir kvalme (virkelig?) av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...