Gå til innhold

Hva slags type gjær bruker du?

Hva slags gjærtyper bruker du?  

1. 1. Hva slags gjærtyper bruker du?

• Alltid fersk gjær
      10
    • Alltid tørrgjær
      24
    • Begge deler avhengig av type bakst.
      14

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest på tørrgjærpakka jeg kjøpte i går der det sto at man burde bruke fersk gjær til søt bakst, lurte jeg litt. Jeg er nemlig oppdratt til å bruke ferskgjær, men da jeg oppdaget tørrgjær ble livet mye bedre! Baker brød hver helg, og tørrgjær funker bra. Mindre styr å røre ut (bare blander inn i melet), og det er ikke sååå nøye med temperaturen (dør ikke selv om det er varmere enn 37 grader). Men nå...

Hva bruker du?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Alltid tørrgjær. Synes det funker bra til alt, jeg... Men det er jo Idun som lager all gjæren, så de vil helt sikkert gjerne selge noe av den "røde" gjæren sin også, den som er spesiallaget til søte deiger :)

Skrevet

Det varierer. Har alltid tørrgjær i skapet, men kjøper fersk gjær hvis jeg husker på. Synes ikke det er noen nevneverdig forskjell på tørrgjær og fersk gjær uansett type gjærbakst.

Skrevet

Som regel tørrgjær, fordi det er lettest og fordi du kan oppbevare det lengre. Men i det siste har jeg brukt fersk gjær i brødbakst, fikk en ide om at brødene hevet seg mer. Men tror ikke det er noe i det. :tunge1:

Skrevet

Liker av en eller annen grunn ikke tørrgjær, bruker bare fersk gjær, og da stort sett den blå, får stort sett mislykket gjærbakst av søtgjæra.......

Men har alltid en pakke tørrgjær stående til spontan gjærbakst.

Skrevet

Tørrgjær fordi det er enklere og kjappere... Jeg synes det fungerer like bra som fersk gjær.

Skrevet

Bruker kun fersk gjær (den blå). :-)

Skrevet

Alltid tørrgjør.

Fersk gjær har jeg ikke brukt siden jeg hadde heimkunnskap på skolen. Og det er lenge siden. :wink:

Gjest Zalomine
Skrevet

Kun tørrgjær.

Jeg er oppvokst med ferskgjær, mamma hadde alltid det i skapet. Jeg og min bror hadde ofte "spontan baking" på søndagsmorgen, de aller fleste søndagene. De ble en del bruk av oppskriften fra skolen på "bakepulverhorn" de gangene mamma ikke hadde huska å kjøpe gjær til denne stadig like "overaskende" bakinga vår, som fant sted før de sto opp. At det ikke kunne finnes en pakike tørrgjør i det minste...

Tørrgjør er enkelt å bruke, enkelt å lagre, og hever boller like bra som pizzabunn er min erfaring...

Gjest the imp
Skrevet

bruker alltid tørrgjær. På den måten har jeg nesten alltid gjær stående i skapet tilfelle jeg skulle finne på å bake noe på impuls en dag.

Gjest Zalomine
Skrevet

Det med impulsen er viktig. JEG baker ikke ofte på impuls lenger, det gjorde jeg visst fra meg i barndommen, men min samboer bestememr plutselig at han vil bake brød. Eller boller. Eller hvetestang. Dette kan han godt finne ut en søndags ettermiddag. Da er tørrgjær fint ja :)

Skrevet

Jeg bruker fersk gjær hvis jeg VET at jeg skal bake - og så har jeg alltid tørrgjær stående i skapet i tilfelle jeg får LYST til å bake uten å vite det på forhånd.

Syns forresten begge deler fungerer like bra, jeg, uavhengig av om baksten er søt eller ikke.

Skrevet

Jeg bruker helst fersk gjær. Har en følelse av at det ikke funker lile bra med tørrgjær (for meg og min bakst).

Skrevet

Bruker tørrgjær til brød og gjærbakst som ikke er søt. Til boller, kanelsnurrer ol. bruker jeg rød fersk gjær. Fikk tips om dette fra ei venninne, og synes det er ganske stor forskjell på baksten i forholf til å bruke tørrgjær. Med fersk gjør blir bollene mye luftigere, større og bedre :) !

Skrevet

Bruker alltid tørrgjær. Har alltid masse poser i skuffen.

Skrevet

Av god gammel vane bruker jeg bare fersk gjær.... (den blå)

Har aldri kommet på å prøve tørr gjær :-)

Skrevet

Bruker tørrgjær til pizzabunn, ellers fersk gjær. Gjærbakst er noe av det jeg liker best å lage på kjøkkenet, for det blir alltid velykket.

:stappmett med fastelavens boller i magen - smiley:

Skrevet

Jeg bruker begge dele, men det kommer ikke alltid an på hva jeg skal bake, mer hva jeg har i huset når lysten kommer :ler:

Skrevet

Jeg bruker alltid tørrgjær. Holder seg lenger i kjøleskapet, enklere å bruke. Desuten er det det jeg er vant til ha at ligger i kjøleskapet fra jeg var liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...