Gå til innhold

Kjønnsvorter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg har en kjønnsvorte ved endetarmsåpningen. Kanskje hatt den der 1 år.

Ikke vondt eller noe, men har lest at man burde fjerne den for å ikke smitte andre. Er det noen som vet hvor lang tid det tar? Blir det et sår som må gro?

Vil legen undersøke om man kan ha noen inni skjeden eventuelt?

Anonym poster: e82732c21782112800aa5ba3b3028dad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer også på om det er noe en vanlig fastlege kan ordne, eller må man til gynekolog? Kan fastlege samtidig se om alt er ok inni skjeden?

Skrevet

Noen som vet?

Er det smittsomt selv om man fjerner den?

For den plager meg ikke, men leser på nettet både at det er smittsomt etter at man har fjernet den og andre plasser står det at det ikke er smittsom lengre hvis man fjerner den.

Skrevet

Jeg har lest at man er smittsom tre måneder etter siste utbrudd.

Gjest HunterLady
Skrevet (endret)

Kjønnsvorter kommer fra et virus som heter Humant Papillom Virus (HPV), og det er usikkert på hvor lenge man er smittsom, men det er slått fast at man mest sannsynlig er fri for smitte 6 mnd etter synlige vorter.

Du kan kun bli smittet en gang av et type HPV-virus, men du kan likevel bli smittet av alle andre typer HPV-virus. Det finnes flere forskjellige, og noen av disse virusene øker sjansen for livmorhalskreft. Derfor er det lurt å sjekke seg regelmessig for dette dersom man er smittet med HPV.

Endret av HunterLady
Skrevet

Så hvis man fjerner den så er man kanskje smittsom i 6 mnd etter?

Eller må den gå bort av seg selv? (noen gjør det har jeg lest).

Vet ikke om jeg skal få skiftet fastlege til byen jeg bor i nå og få ordnet det, eller om den bare skal være der, for den er ikke til plage for min del. Men hvis det kan smitte andre så bør jeg vel det. Men tenkte også at hvis man var smittsom enten man hadde utbrudd eller ikke, så var det ikke verdt bryet med å ta den bort.

Ts.

Gjest HunterLady
Skrevet

Så hvis man fjerner den så er man kanskje smittsom i 6 mnd etter?

Eller må den gå bort av seg selv? (noen gjør det har jeg lest).

Vet ikke om jeg skal få skiftet fastlege til byen jeg bor i nå og få ordnet det, eller om den bare skal være der, for den er ikke til plage for min del. Men hvis det kan smitte andre så bør jeg vel det. Men tenkte også at hvis man var smittsom enten man hadde utbrudd eller ikke, så var det ikke verdt bryet med å ta den bort.

Ts.

Jeg tror de må vekk av seg selv. Selv om du fjerner de kosmetisk, så betyr det jo ikke at viruset momentant går i dvale. Du har jo et utbrudd selv om de fjernes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...