Gå til innhold

Lønner det seg å snike?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at det er så lite kontroller på buss og t-bane i Oslo at det lønner seg å snike. Man får heller ikke prikk på rullebladet. Stemmer dette?

Anonym poster: a7a737408443c070b5694672b68810aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer at man ikke får noen prikker på rullebladet om man blir stoppet.

Men om det lønner seg å snike avhenger så klart av hvor mange reiser man foretar per bot.

Men la meg spørre, har du for vane å stjele? For det er i praksis hva du gjør ved å snike...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det lønner seg å snike avhenger så klart av hvor mange reiser man foretar per bot.

Hvis man reiser mange nok ganger så kan man regne ut om det vil være lønnsomt eller ikke.

Men la meg spørre, har du for vane å stjele? For det er i praksis hva du gjør ved å snike...

Det var ikke meningen at noen skulle kuppe tråden og leke moralens høyvoktere. Jeg bare stilte et spørsmål.

Anonym poster: a7a737408443c070b5694672b68810aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man reiser mange nok ganger så kan man regne ut om det vil være lønnsomt eller ikke.

Så hvorfor spør du dersom du vet hvordan du regner deg frem til det? ;)

Ingen her kan regne ut det for deg, da du ikke hart nevnt hvor ofte du planlegger å reise. Det er vel også andre faktorer som når du reiser, hvor du reiser til/fra, hvilke transportmiddel, osv.

Det var ikke meningen at noen skulle kuppe tråden og leke moralens høyvoktere. Jeg bare stilte et spørsmål.

Jeg stilte også bare et spørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. For mitt eget vedkommende har jeg regnet ut at jeg hadde spart vesentlige summer på å snike, men dette er basert utelukkende på flaks/uflaks - man vet jo aldri når det er kontrollører ombord (mange i sivil), og det kan hende at de kommer på der du går av (skjedde med meg senest i går) eller omvendt, så det er et sjansespill. I tillegg har jeg forstått det sånn at det er langt flere kontroller på t-banen enn på trikken, og jeg har i grunn kjørt vesentlig mer trikk enn t-bane.

Jeg flyttet til Oslo i august i fjor, og betalte ungdomspris frem til jeg ble 20. Ca pris fra jeg flyttet hit til nå (fornyet månedskortet senest i går), har blitt ca 4 000 kr totalt (vært litt hjemme i perioder ++, så dette er grovregning). Har blitt kontrollert 2 ganger siden jeg flyttet hit. Hadde jeg fått bot og betalt senere ville det totalt blitt 1800 kr. Så ja, for meg har det så langt vært over dobbelt så dyrt å kjøpe billett som det hadde vært å snike.. :blink:

Jeg har imidlertid ikke samvittighet til å snike, så jeg kjøper alltid billett, og får panikk dersom jeg får det for meg at kortet er utløpt. Det er sikkert noe av grunnen til at jeg virkelig frastøtes av uærlige mennesker, men det blir en annen sak. Selv om det erfaringsmessig ville lønt seg for meg å snike, vil det aldri bli aktuelt for mitt vedkommende. :snurt:

For øvrig mener jeg du, TS, burde regnet med at de fleste noenlunde oppegående individer ville komme til å dra inn moral i denne debatten, for det er dét sniking handler det om i aller høyeste grad.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvorfor spør du dersom du vet hvordan du regner deg frem til det? ;)

Fordi jeg ikke vet hvor stor sjansen er for å bli kontrollert. Hvorvidt det er lønnsomt eller ikke avhenger av denne faktoren.

Anonym poster: a7a737408443c070b5694672b68810aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke vet hvor stor sjansen er for å bli kontrollert. Hvorvidt det er lønnsomt eller ikke avhenger av denne faktoren.

Anonym poster: a7a737408443c070b5694672b68810aa

Er ikke det bare å prøve seg frem da?

Enten kjøper du ikke billett og tar sjansen. Blir du tatt betaler du bota (billigere på stedet enn om du må betale senere) og prøver igjen. Går du lei av å hele tiden må betale store bøter vil jeg anbefale en billett.

Eventuelt kjøper du billett i en måned eller to. Har du ikke vært i kontroll i løpet av denne tiden kan du droppe billetten.

Sist jeg var i kontroll var tidligere denne uken, og Ruter hadde vel storkontroll på Jernbanetorget tirsdag eller onsdag. Kontrollen jeg møtte var på t-banen. Var ikke forberedt i det hele tatt, men overraskelsesmomentet er vel litt av greia med kontrollen.

Jeg er tilhenger av billett, rett og slett fordi jeg kjøper en tjeneste av noen andre. Jeg går heller ikke til frisøren for å så reise meg og gå ut døra når frisøren er ferdig. Blir litt samme greia for meg. Betaler jeg for meg selv, og alle andre for seg, så får vi, forhåpentligvis, et bedre tilbud på sikt.

Anonym poster: 9356349e1244ac23ad432e739eac3903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lønner seg å snike. Jeg har gjort det i årevis og fått bot tre ganger i løpet av seks år.

Men, jeg sniker på ruter som er lite utsatt for kontroll, tar buss og trikk mye i helger og sent på kvelden. Jeg har også bodd så mange år i byen at jeg har fått en viss oversikt over hvor man burde la være å snike + har ofte kalkulert med å gå på når jeg ser kontrollører gå av :)

Jeg har spart adskillige tusen på det og ja, du kan godt kalle meg en tyv og snylter. Men summa summarum har det lønt seg for meg og spedd på en presset økonomi.

Anonym poster: d893e45e66b146758bf4c67698ca059a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stjeler sjokolade og godteri på butikken. Jeg har spart adskillige tusen på det og ja, du kan godt kalle meg en tyv og snylter. Men summa summarum har det lønt seg for meg og spedd på en presset økonomi.

:roll:

TS: Sånn bortsett fra at det faktisk er ulovlig og moralsk forkastelig å snike er det ikke nødvendigvis sånn at du tjener på det. En periode i fjor ble jeg stoppet i kontroll flere ganger i måneden. Og så er det jævlig flaut når du blir tatt da...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stjeler sjokolade og godteri på butikken. Jeg har spart adskillige tusen på det og ja, du kan godt kalle meg en tyv og snylter. Men summa summarum har det lønt seg for meg og spedd på en presset økonomi.

:roll:

TS: Sånn bortsett fra at det faktisk er ulovlig og moralsk forkastelig å snike er det ikke nødvendigvis sånn at du tjener på det. En periode i fjor ble jeg stoppet i kontroll flere ganger i måneden. Og så er det jævlig flaut når du blir tatt da...

Jeg nekter ikke for at det er tyveri, men herregud da menneske. Ro ned litt.

Flaut? Da tror jeg du må ha dummet deg ut lite i livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Jeg skrev jo bare akkurat det samme som Ab over meg, men byttet ut en tjeneste med et produkt. Vil ikke akkurat si at jeg er så veldig opphisset at jeg trenger å roe meg ned. :ler:

Ja, det er skikkelig, skikkelig flaut. Akkurat som det er flaut å bli tatt for å naske på butikken eller å bli stoppet i kontroll etter å ha kjørt for fort. Det er heller ikke snakk om å dumme seg ut, det er snakk om å bli tatt i å gjøre noe ulovlig for egen vinning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke flaut å bli tatt i kontroll, man kan oppleve det om man er en vims og glemmer av å fornye månedskortet, har reist i mer enn en time uten å tenke over det osv osv.

Jeg sidestiller det definitivt ikke med nasking om jeg ser noen få gebyr. Jeg tenker at de enten sniker bevisst eller har vært uheldige - og hvem gidder vel å følge med på kontrollene, egentlig? Jeg sitter da ikke og glor på de som får gebyr, så hva er så flaut med det?

Det er heller ikke flaut å bli stoppet i kontroll for å ha kjørt for fort. Det er mer irriterende enn flaut.

Endret av Indra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar kollektivt i Oslo daglig. Det er ikke akkurat en overhengende fare for å bli tatt - og jeg dømmer ikke folk for å gjøre det. I valget mellom et brød og en bussbillett ;)

Endret av Indra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...