Gå til innhold

Katter og krydder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid fått høre at katter ikke liker krydret mat og at en skal bare gi dem mat uten krydder, og de fleste kattene jeg har hatt har bare likt kjøtt rått eller ukrydret. Men den katten jeg har nå ELSKER krydder, steker jeg tacokjøttdeig begynner hun å tigge mens jeg steker kjøttdeigen og gir seg ikke før jeg gir henne en liten bit når vi er ferdige med å spise.

Og i går lagde jeg meg nudler, hadde ekstra mye chilikrydder oppi siden jeg liker sterk mat. Når jeg var ferdig med å spise var hun nysgjerrig på maten min og jeg lot henne slikke litt på den tomme skjeen. Hun likte det, så jeg ga henne en spiseskje med meget sterkt "nudelvann" (det var såpass sterkt at det sved i munnen på meg), og hun slikket hver minste dråpe.

Katten min er jo tydeligvis veldig glad i krydder, men hva er det egentlig som er farlig med det? Leser at katter ikke skal ha krydder, men det står ikke hvorfor. Prøver jo å unngå å gi henne det, men 1-2 ganger i måneden får hun smake litt, så det er ikke så ofte. Ellers spiser hun royal canin, og tunfisk på lørdager, så det er vel ikke så skadelig?

Anonym poster: 3b02a7241bfb5cc3bacb1b8a0b5a93f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krydder mat og tunfisk tror jeg kan bli litt mye!

Vi også gir henne en liten matbit en gang i mellom, men det er ikke bra for magen(tror jeg) Hvis du gir tunfisk i vann på boks, så er det veldig mye salt i det.

f.eks: Vi lagde kjøttkaker i går, og hadde løk og litt krydder i det, jeg lot tallerken min stå igjen på bordet(og det var igjen en liten bit).

Når jeg kom hjem igår hadde hun kastet opp to ganger, og jeg tipper det var pga den ene biten hun hadde spist. Så man skal være veldig forsiktig med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydder mat og tunfisk tror jeg kan bli litt mye!

Vi også gir henne en liten matbit en gang i mellom, men det er ikke bra for magen(tror jeg) Hvis du gir tunfisk i vann på boks, så er det veldig mye salt i det.

f.eks: Vi lagde kjøttkaker i går, og hadde løk og litt krydder i det, jeg lot tallerken min stå igjen på bordet(og det var igjen en liten bit).

Når jeg kom hjem igår hadde hun kastet opp to ganger, og jeg tipper det var pga den ene biten hun hadde spist. Så man skal være veldig forsiktig med det!

Så de kaster opp? Min katt har aldri kastet opp, så da har hun vel ikke blitt dårlig av det. Tunfisken er høydepunktet i uken, hun gnafler i seg en boks, og har aldri kastet opp av det heller, så det er vel kanskje litt forskjell på hva de tåler :)

Anonym poster: 3b02a7241bfb5cc3bacb1b8a0b5a93f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de kaster opp? Min katt har aldri kastet opp, så da har hun vel ikke blitt dårlig av det. Tunfisken er høydepunktet i uken, hun gnafler i seg en boks, og har aldri kastet opp av det heller, så det er vel kanskje litt forskjell på hva de tåler :)

Anonym poster: 3b02a7241bfb5cc3bacb1b8a0b5a93f4

De tåler ikke mye salt, det er hardt for nyrene deres, derfor er faktisk ikke tunfisk det beste man kan gi katten. Kan du ikke heller koke sei til den? Det er bedre enn tunfisk.

Mange katter liker sjokolade, sånn apropos at den liker sterk mat, men det betyr ikke at sjokolade er sunt for dyret!

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen her er også gal etter krydret mat :) Han har hatt perioder med dårlig matlyst, og da må han lokkes med litt krydret kjøtt for å spise igjen (det er det eneste han vi ha, tro meg, jeg har prøvd det meste av mer kattevennlig mat ;) ) Indisk mat med mye chilli ser ut til å være blant favorittene hans..

(stort sett stjeler han mat ut av stekepanna altså, jeg gir han det ikke bortsett fra når han har dårlig matlyst)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være lurt å sjekke dette opp med dyrlegen. Organene til kattene kan være mer ømfintlige til visse matretter som for oss virker harmløse. Husker vi fikk beskjed om at melk (som jeg har trodd til den dags dato var kremen for katter) til voksne katter kunne skade tarmene, og gi kraftig diaré.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om katten ikke blir dårlig av det utenpå kan sterk kryddret mat og annet skade innvending! Som f.eks at salt går på nyrene! I tillegg er f.eks tacokrydder sterkt for magen og det er et under at pusen din ikke har vært der, ikke at den kaster opp men at den får diare! Kata her får det hver gang han har vært dum nok til å stjele mens vi ikke ser han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir pus aldri krydret mat. Hvis han skal ha litt, så gir jeg han før vi krydrer eller så skyller jeg vekk, hvis det feks er litt krydder på en liten kyllingbit. Ellers koker en liten torskebit til han (det går jo så fort!). Man må passe på de små nyrene og kroppene deres - de vet ikke nødvendigvis alltid best selv. Som feks min er gal etter avokado blant annet - han hyler om han ser meg spise: og det kan være giftig for katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...