Gjest anonym Skrevet 13. september 2012 #1 Skrevet 13. september 2012 Når en person er inne i en depressiv fase, hva er da typiske måter å oppføre seg på? Jeg har lest at det er å trekke seg unna mennesker, isolere seg, tenke utpreget negativt, bli irritabel, sove mye/lite, spise mye/lite, selvforakt o.l. jeg har også lest at de ikke klarer å føle noe og tilogmed stenger ute de nærmeste som f.eks kjæreste og familie. Har noen erfart dette selv herinne? når den deprimerte kommer seg tar han da kontakt med de han har stengt ute? Har opplevd å bli stengt ute av en jeg har hatt et forhold til og det gjør vondt. Jeg tar ikke kontakt lenger men har sagt at jeg er der om han skulle ha behov for noen å snakke med.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2012 #2 Skrevet 13. september 2012 Når jeg er depressiv blir jeg veldig apatisk. På en fridag kan jeg bare ligge i senga og kikke i veggen, kanskje stå opp en gang for å gå på do, også ligger jeg bare i senga til jeg sovner igjen. Blir også destruktiv i forhold til andre mennesker, tenker at jeg ikke fortjener å ha dem som venner/kjæreste og prøver å drive dem vekk. Da kan jeg si frekke ting jeg egentlig ikke mener fordi jeg ikke vil de skal like meg, for jeg fortjener ikke at de liker meg. Blir også veldig var på meg selv, klarer ikke se meg i speil uten å gråte, og hater meg selv. Husker når jeg var yngre (12-13 år) hadde jeg en liste på pcen min jeg skrev på når jeg var deprimert. Den lista bestod av alt jeg var misfornøyd med på meg selv, alt fra nesen, håret, stemmen, hvordan jeg oppførte meg, humoristisk sans, og til ting jeg hadde gjort når jeg var liten. Den kom vel opp i 100 punkter til slutt.. Mat blir det også lite av, da jeg er en person som er veldig glad i mat, og det er noe jeg bruker til å belønne meg med. Når jeg er inne i depresjonen er jeg ikke en veldig grei person, men det som hjelper er kjæresten min. Hvis han kommer inn på soverommet der jeg ligger og gråter i senga, holder rundt meg, finner fram klær til meg, og tvinger meg ut på tur og PRATE (selv om det er det siste jeg vil i hele verden og hater han litt der og da) så hjelper det utrolig mye. Anonym poster: e5165073345fc0258e4a39b74913f80e
Gjest anonym Skrevet 13. september 2012 #3 Skrevet 13. september 2012 Når jeg er depressiv blir jeg veldig apatisk. På en fridag kan jeg bare ligge i senga og kikke i veggen, kanskje stå opp en gang for å gå på do, også ligger jeg bare i senga til jeg sovner igjen. Blir også destruktiv i forhold til andre mennesker, tenker at jeg ikke fortjener å ha dem som venner/kjæreste og prøver å drive dem vekk. Da kan jeg si frekke ting jeg egentlig ikke mener fordi jeg ikke vil de skal like meg, for jeg fortjener ikke at de liker meg. Blir også veldig var på meg selv, klarer ikke se meg i speil uten å gråte, og hater meg selv. Husker når jeg var yngre (12-13 år) hadde jeg en liste på pcen min jeg skrev på når jeg var deprimert. Den lista bestod av alt jeg var misfornøyd med på meg selv, alt fra nesen, håret, stemmen, hvordan jeg oppførte meg, humoristisk sans, og til ting jeg hadde gjort når jeg var liten. Den kom vel opp i 100 punkter til slutt.. Mat blir det også lite av, da jeg er en person som er veldig glad i mat, og det er noe jeg bruker til å belønne meg med. Når jeg er inne i depresjonen er jeg ikke en veldig grei person, men det som hjelper er kjæresten min. Hvis han kommer inn på soverommet der jeg ligger og gråter i senga, holder rundt meg, finner fram klær til meg, og tvinger meg ut på tur og PRATE (selv om det er det siste jeg vil i hele verden og hater han litt der og da) så hjelper det utrolig mye. Anonym poster: e5165073345fc0258e4a39b74913f80e Jeg bryr meg virkelig om han her, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Han har på en måte sagt at han vil være i fred men det er jo avogtil sånn at de som er deprimerte egentlig ønsker kontakt med dem de bryr seg om. Jeg får vel la være å kontakt han og evt se om han tar kontakt selv? jeg vil ikke plage han liksom, eller kanskje han rett og slett ikke liker meg lenger:(
Gjest Loverdose Skrevet 13. september 2012 #4 Skrevet 13. september 2012 Det varierer jo så klart fra person til person hvordan de oppfører seg under en depressiv periode. Selv er jeg inne i en depressiv periode nå (men er snaaart på vei ut igjen, tror jeg, vet ikke), og det jeg gjør er rett og slett å isolere meg. Jeg bor i en liten leilighet i skrivende stund, og jeg låser bare døren og legger meg når jeg kommer hjem fra skolen. Om noen ringer tar jeg ikke telefonen, svarer ikke på meldinger og vil helst være i fred. Jeg blir faktisk forbanna når noen ringer meg, uansett om det er kjæreste eller mamma, rett og slett fordi jeg vil være i fred. Jeg blir også ekstremt apatisk, alt som skjer og alt som blir sagt bryr meg veldig lite og jeg hverken ler eller gråter. Veldig irriterende å ha samme ansiktsuttrykk sammenhengende i flere dager i strekk, men men. :gjeiper: Matlysten forsvinner, energien forsvinner, livslysten forsvinner og alt blir bare grått og kjedelig. Blæ! Om han du bryr deg om har bedt deg om å la han være i fred, så vet jeg ikke helt hva du kan gjøre. Selv vil jeg alltid være i fred i en depressiv periode, og når jeg er oppegående igjen, tar jeg kontakt med mennesker rundt meg.. Og om noen tvinger seg inn på meg når jeg er depressiv, blir jeg sint og ufordragelig - rett og slett fordi jeg vil ha fred, jeg vil ikke ha noe med noen å gjøre i en slik periode. 1
Gjest anonym Skrevet 13. september 2012 #5 Skrevet 13. september 2012 Han jeg snakker om hadde energi til å gå ut og feste hercen stund, men det kan jo være en form for eskapisme.
Nasse1 Skrevet 13. september 2012 #6 Skrevet 13. september 2012 Hei sjekk ut den linken her: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/montgomery-and-aasberg-depression-rating-scale-madrs-3271.html Dette er en skala som måler omfanget og intensiteten av depresjonssymtomer. Nå er det kanskje vanskelig å få vennen din til å se på testen, men du kan jo klkke gjennom å se om du kjenner igjen noe av det som nevnes hos vennen din. Denne skal selvfølgelig ikke kompensere for lege - og psykologbesøk.
Gjest anonym Skrevet 13. september 2012 #7 Skrevet 13. september 2012 Jeg sender avogtil sms og spør hvordan det går, han svarer iallefall. Er det et tegn på at han bryr seg om meg eller er det bare for å være høflig mon tro?
Gjest anonym Skrevet 13. september 2012 #8 Skrevet 13. september 2012 Jeg sender avogtil sms og spør hvordan det går, han svarer iallefall. Er det et tegn på at han bryr seg om meg eller er det bare for å være høflig mon tro?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå