Gå til innhold

Brukt familiebil


Norbertine

Anbefalte innlegg

Håper det er noen bilkyndige her som kan hjelpe, jeg har overhodet ikke peiling på bil selv. Det vi trenger er en bil med plass til barnesete (bakovervendt) i baksetet, og god plass til bagasje (og evt. barnevogn). Den kommer først og fremst til å bli brukt til småkjøring i by, men også noe på fjellturer. Den bør koste rundt 100 000. Den skal gjerne også ha automatgir, fordi køkjøring med manuelt gir er jeg rimelig lei av.

Noen som kan gi meg noen linker til biler som gir mye for pengene, nå som det etter sigende er kjøpers marked. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Kan denne være noe i nærheten av det dere ser etter ?

Det er en automat med bensinmotor riktignok, men uttak for motorvarmer er på plass, og registerreim er byttet.

Har ikke gått seg ihjel heller i løpet av disse årene.

Påstås å ha komplett service-historikk, PKK (Eu-kontroll) i fjor, neste til neste år. Ingen heftelser registrert.

Edit:TyrkLeif

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab 9-5 vil jeg tippe gir det største bagasjerommet dere får tak i, kanskje også den tryggeste bilen. Til ca 120k ser jeg dere får diverse 2005-modeller 2.0t (uten oljeproblemene fra før-2002) med automat og skinnseter, sistnevnte er veldig greit når junior søler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 100000kr er utvalget rimelig stort. En familiebil bør være en stasjonsvogn eller flerbruksbil, og i denne prisklassen tipper jeg følgende biler kan være av interesse for deg:

Volvo V50*/V70

Toyota Avensis*/Verso*

Mazda 6

Skoda Octavia

* - minst feil ifølge Bilprovningen (Sverige) og TUV (Tyskland). Det er seff bra, men også velkjent, så prisene er noe høyere. Mazda og Skoda er greie biler de også, litt billigere. Sistnevnte er bygget på Golfchassis, omtrent like trang inni som V50, de andre er hakket større. Bor du i by/bynært er bensinmotor tingen, det kan komme forurensningsavgift på diesel, noen snakker tom om et byforbud for diesel på stygge vinterdager - noe som jeg ikke har tro på. Men disse truslene gjør altså brukte dieselbiler litt billigere for tiden.<br /><br /> Anonym poster: bba73e1bf914778c3ecb0336dd410f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Erfaringen vi har med skoda octavia er at det blir rimelig trangt i forsetet dersom man skal ha bakovervendt barnesete for større unger bak... gubben min kom seg knapt bak rattet i den vi lånte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange bra tips her, takk skal dere ha!

Vi hadde faktisk tenkt litt på en Skoda, så det var bra du sa fra Rhiannon. Mannen må sitte litt for nærme rattet i bilen vi har nå, så det er absolutt en prioritet at vi får litt bedre plass til barnesete, i den grad det er mulig.

Hva med en Ford Mondeo? Det er visstnok den bilen som har best plass i baksetet, men får man mindre for pengene hvis man kjøper Ford?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en ford mondeo 2009 mod. Helt suveren plass til barnesetet bak. Jeg sitter endelig behagelig på lange turer fordi jeg har god benplass. Vi har en vogn som tar stor plass men i bagasjerommet får vi plass til både den og hundeburet. Skal vi på tur er det heller ingen problem for oss å få med barn, hunder og bagasje, men da velger vi bæremeis i stedenfor vogn. Barnet blir 3 år nå. Har prøvd med to forskjellige barneseter i bilen og uansett hvilket vi tok så hadde jeg god plass forann. Vi er strålendefornøyd med vår. Vi har manuelt gir da, og diesel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo har monsterplass inni, så der ville jeg ikke vært bekymra nei :) De nyere mondeoene er noe dyrere da, med deres budsjett havner dere fort på forrige generasjon mondeo. Det er ikke en ille bil det heller forsåvidt da - akkurat nå husker jeg ikke hva forskjellene var på de to årgangene, men googling burde finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeo er grei den, men vær veldig obs på rust og kjørelengde. Ford har lagt noen veldig gode biler de senere åra, og både Volvo V50 (Focus) og Mazda 6 (Mondeo) er beslektet med Ford-modeller.

Bakseteplass: Her er også Skoda Superb et alternativ. Men det går veldig på bekostning av bagasjerommet...

Det beste er å sette av en lørdag og prøve biler rundt omkring. Noen "passer" bedre enn andre, sånn er det bare. Lykke til!

Anonym poster: f1d174ed82c6e7bf886a935063ebd5a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...