Gå til innhold

Diesel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny bil, dvs jeg skal bytte inn en bil jeg nylig har kjøpt i en annen av samme forhandler, og har derfor et begrenset utvalg. 90% av det som selges er diesel, og de bilene som i tillegg er noe for meg både i form av biltype og pris, er også diesel. Jeg hadde bestemt meg for bensin fordi jeg alltid har vært overbevist om at det er bedre.

Mitt bruk er variert. Nå og i noen mnd´er fremover vil det være mye langkjøring, fort 1-2 timer daglig. Etterhvert vil det dreie seg mer om blandet kjøring. Jeg bor ikke i en storby og det er lite sannsynlig at dette med diesel-forbud på visse dager vil berøre meg.

Med alt oppstyret som er rundt diesel om dagen, er det noen som fortsatt kjøper diesel i dag, eller er det best å gå for bensin?

Anonym poster: 0a2cb1e2cb31e9f1fd7d56cf6dd6ea88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøpte nylig Diesel bil, vi bruker mindre drivstoff når vi kjører diesel. har også intrykket av at disel biler er sterkere enn bensin ( de benytter motoren på en annen måte, eks skal mer til før de kveles) når gjelder nok ikke dette alle bil typer, men en del. Med mindre staten kommer med ekstreme høye avgifter for bil så kommer nok vi til å forholde oss til Disel bil i mange år fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere bilen hovedsakelig til langkjøring?

Anonym poster: 0a2cb1e2cb31e9f1fd7d56cf6dd6ea88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bilene hovedsakelig til langkjøring, bor i Stavanger hvor det foreløpig er lite snakk om dieselforbud. Kjører bensin i dag, planlegger å bytte ut en bil til våren, da vil kun bensin og bensin/gass bli vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en diesel-bil, den har 13 liter motor og tillatt totalvekt på 50 tonn med henger. lastebil.

jeg har hatt to diesel-biler til personbilbruk, det skjer ikke flere ganger. jeg fordrar ikke lyden, blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har en diesel-bil, den har 13 liter motor og tillatt totalvekt på 50 tonn med henger. lastebil.

jeg har hatt to diesel-biler til personbilbruk, det skjer ikke flere ganger. jeg fordrar ikke lyden, blant annet.

Noen nyere biler har svært lide lyd fra diesel. Noen andre grunner til å ikke ha?

Anonym poster: 0a2cb1e2cb31e9f1fd7d56cf6dd6ea88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nyere biler har svært lide lyd fra diesel. Noen andre grunner til å ikke ha?

Anonym poster: 0a2cb1e2cb31e9f1fd7d56cf6dd6ea88

sett hvilken som helst nyere diesel ved siden av mine to nye bensinbiler. la dem stå på tomgang. selv den på over 6 liter motor er mer stillegående og høres mer harmonisk ut enn dieselbilen.

en bensinbil kjører langt mer kultivert, har et helt annet vedlikeholds-behov og jeg risikerer ikke å stenges ute av byer fordi jeg forurenser mer enn en bensinbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt denne påstanden om støysvake dieselbiler utallige ganger i nyere tid. Bedre støydemping av kupeen er ikke det samme som at motoren er støysvak, alle på utsiden hører akkurat like mye rabalder som før. Har opplevd nyere bensinbiler hvor jeg som fotgjenger på 10 meter avstand utendørs rett og slett ikke klarer å høre at motoren går når bilen står helt i ro og følgelig er uten dekkstøy. Kan ikke si det samme om dieselbiler.

"Diesel har så mye bedre moment enn bensin". Nei. Feil. Turbodiesel har bedre moment enn samme volum selvpustende bensin, ja. Selvfølgelig, noe annet ville vært hårreisende ille, siden turboen gjør at motoren oppfører seg som om den har større volum. Turbobensin er ofte minst like bra som turbodiesel. Kan jo sammenligne litt av utvalget i Audi A4 med tall fra wiki:

Billigste motorer: 1.8TFSI bensin vs 2.0TDI 120 hk:

Besnin: 290 Nm i området 1500-4500 rpm

Diesel: 320 Nm i området 1750-2500 rpm

...dieselen med 2 dl forsprang "vinner" med 30 Nm i et område på bare 750 rpm som til og med begynner høyere enn bensinmotoren. Dieselen har bare en kort hump på lavt turtall, bensinmotoren er jevnt på høyden momentmessig i hele turtallsområdet normale mennesker har bruk for.

Dyrere motor for kombinasjon med quattro, 2.0TFSI 211 hk vs 2.0TDI 170 hk:

Bensin: 350 Nm i området 1500-4200 rpm

Diesel: 350 Nm i området 1750-2500 rpm

Den "momentsterke" dieselmotoren har faktisk like høy topp som bensinmotoren, men igjen inntreffer den senere og avsluttes tidligere enn for bensinmotoren.

Til sist kan nevnes den fryktelige lukten og griseriet på fingrene når man fyller. Dieselbiler skal jo ha fått seg rensesystemer som fjerner den fryktelige lukten og forgiftningseffekten på uskyldige mennesker i nærheten, men hvor godt virker egentlig disse etter noen år? Hva med alle sakene hvor bileiere pådrar seg store ekstrautgifter fordi filtreringssystemet jevnlig skal selvrenses, noe som etter medieoppslag å dømme kun kan foregå ved jevn kjøring i 87.035 km/t i 29 minutt mens man synger Ride to Agadir baklengs og roterer tungen i åttetallsmønster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med at det skrives så mye om diesel-biler er at du har større sjanse for å få prutet ned en diesel-bil enn en bensinbil. Om det ikke er så viktig, og du ikke er redd periodisk kjøreforbud, som nok ikke kommer til Stavanger, så ville jeg anbefalt å kikke på en dieselbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte faktisk opp med å kjøpe diesel, selv om jeg hadde sverget på å aldri kjøpe det. La også merke til at dieselbilene hos forhandler ble solgt som hakka møkk, så jeg tror nok folk fortsetter å kjøpe diesel gitt :)

Anonym poster: 8c4163fe5e2a154088a259d7644d6913

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med at det skrives så mye om diesel-biler er at du har større sjanse for å få prutet ned en diesel-bil enn en bensinbil.

tøys. min bil hadde listepris 375.000,-

jeg fikk den for 299.000,- med 1500 km på telleren fra forhandler. det er en fullutrustet bensin-mazda.

Endret av CadillacJack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biler går billig for tiden, brukt og nytt. Eller...i et norsk perspektiv da. Gratulerer med ny bil! Hørtes ut som om du egentlig visste at du kan gjøre akkurat hva du vil... ;) Selv ville jeg ikke ha kjøpt diesel fordi jeg er bruktbilmann - mindre vedlikehold. Dessuten er også jeg støysky.

Anonym poster: 6ee1bf61d084f8ea644bbd4a4ead652e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere bilen hovedsakelig til langkjøring?

Anonym poster: 0a2cb1e2cb31e9f1fd7d56cf6dd6ea88

Nei, hovedsakelig bruker vi våres til by kjøring/ og små kjøring utenfor sentrum.

Men har noen turer over til østlandet og til nabofylkene en del ganger i året.

Denne støyen som de skriker om her på forumet, kommer nok veldig ann på hvilken bil og modell mann har kjøpt, jeg kan stå ved min bil, når den går på tomgang, og det er minimalt med støy.

periode kjøring er jeg heller ikke engstelig for, her går de på skilt med oddetaltt/partall når de setter i gang disse "forebyggings" tiltakene.

ta deg en prøvetur i ulike biler, og prøv både diesel og bensin versjon. du vil nok fort kjenne hva som er rett for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min har en 2011 Ford focus, og uansett hvor ny den er, man hører svært godt at det er en dieselbil, både når eg sitter i den og i min egen stue.

Anonym poster: 1b5aebb2c185024bb9b6494972f3b180

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne støyen som de skriker om her på forumet, kommer nok veldig ann på hvilken bil og modell mann har kjøpt, jeg kan stå ved min bil, når den går på tomgang, og det er minimalt med støy.

ta hvilken som helst dieselbil du vil, kom innom og så kan vi sammenligne støy. både på tomgang og under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne kjører forresten van, en Ford, temmelig ny, og den bråker altså så sinnsykt at jeg holdt ikke ut en tur på 50km i den. Men van skal det være..

Anonym poster: 1b5aebb2c185024bb9b6494972f3b180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta hvilken som helst dieselbil du vil, kom innom og så kan vi sammenligne støy. både på tomgang og under kjøring.

Jeg sa ikke at diesel bil bråker mindre enn besin. Diesel biler bårker mer enn bensin ja, men dere beskriver diesel biler som om mann må ha både øre propper og hørselvern for å kunne sitte i bilen.

noe som ikke er tilfelle i mangen nye diesel biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motorlyd er et problem for deg så gå for elektrisk. Selv de som skryter av at bensinmotorer bråker mindre sier at de hører bensinmotoren på 10 meters avstand. En elektrisk motor hører du ikke i det hele tatt.

Det er hvis du har en eller annen type sykdom som gjør deg allergisk mot lyder da. Men i så fall ville jeg strengt tatt gått for en Mercedes S-klasse med doble vinduer så du får luket ut all lyd utenfra. Dog, elektrisk motor lager omtrent ingen lyd.

Ellers er diesel både mer økonomisk og drivstoffgjerrig. Jeg kjører en gammel Mercedes C-klasse med 2,2 liter diesel. Jeg merker lite til motorlyd inne i kupeen. Det som bråker mest for min del er klimaanlegget. Alltid en like stor lettelse å få skrudd det av.

Den eneste ulempen med diesel er at en diesel-motor bruker lenger tid på å bli varm vinterstid. Det er derfor en fordel å kjøpe en diesel med webasto slik at bilen blir varm mye fortere.

Dette fordi diesel forbrennes mer effektivt, mer av energien i motoren går over i kinetisk (bevegelses-) energi i stedet for å gå over til varme-energi. Med andre ord så er det akilleshælen når en motor er effektiv.

Her er hva Victoria Butler-Henderson mener er best av bensin og diesel:

Anonym poster: 1bd73c52b5f6fe395bcf654e439187fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...