Hoppetaujenta Skrevet 12. september 2012 #21 Skrevet 12. september 2012 (endret) Sølibat betyr selvfølgelig å avstå fra seksuell aktivitet med en partner, frivillig eller ufrivillig. Hvis du kan vise til dokumentasjon om at det også innbefatter onani, vil jeg gjerne se det. Så vidt jeg vet: sølibat betyr seksuell avholdenhet. Sex er sex om det er en eller flere som holder på. I forhold til prester, munker/nonner og denslags, er sølibat å holde fingra av fatet fullstendig. Endret 12. september 2012 av Hoppetaujenta
Gjest Eurodice Skrevet 12. september 2012 #22 Skrevet 12. september 2012 Så vidt jeg vet: sølibat betyr seksuell avholdenhet. Sex er sex om det er en eller flere som holder på. I forhold til prester, munker/nonner og denslags, er sølibat å holde fingra av fatet fullstendig. Dette er slik som du oppfatter det. Men jeg spør igjen, kan du vise til dokumentasjon om at sølibat også omfatter onani?
Hoppetaujenta Skrevet 12. september 2012 #23 Skrevet 12. september 2012 Det finnes sikkert dokumentasjon der ute et sted, men jeg syns at vanlig fornuft holder. Det holder for meg, men tydeligvis ikke for deg. Avholdenhet betyr: ingen seksuelle aktiviteter. Onani er seksuell aktivitet. Er det så vanskelig da? 4
auto Skrevet 12. september 2012 #24 Skrevet 12. september 2012 Det finnes sikkert dokumentasjon der ute et sted, men jeg syns at vanlig fornuft holder. Det holder for meg, men tydeligvis ikke for deg. Avholdenhet betyr: ingen seksuelle aktiviteter. Onani er seksuell aktivitet. Er det så vanskelig da? Jeg tror du er ganske alene om den oppfatningen. 3
Gjest Filleproletiet Skrevet 12. september 2012 #25 Skrevet 12. september 2012 3 uker.. Men var i ufrivillig sølibat fra jeg var 0-22 da. Merkelig egentlig, med tanke på hvor kjekk jeg er. 2
Gjest BM2 Skrevet 12. september 2012 #27 Skrevet 12. september 2012 "Sølibat" betyr da vel helt uten seksuell aktivitet. Med seg selv inkludert. Er det noen som vil rette på sine innlegg nå? Nåja, i denne tråden er jeg trådstarter og dermed bestemmer jeg hva som er definert som sølibat. Det vil si samleie. 3
Hoppetaujenta Skrevet 12. september 2012 #28 Skrevet 12. september 2012 Helt fint det og lykke til på de syv hav, men ordet "sølibat" betyr det det betyr og det er ikke meg som har funnet det opp. Akkurat som om man er røyker, eller ikkerøyker her i verden. Har en gått fra å være storrøyker og klart å kutte ned til èn røyk pr dag, er jo det veldig fint, men man er fremdeles en røyker. Takk for meg. 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #29 Skrevet 12. september 2012 2 år om vi snakker samleie. Aldri hatt ons. Anonym poster: 891b1e00d282753a237395b297293ff0
Gjest NozMonster Skrevet 12. september 2012 #31 Skrevet 12. september 2012 "Sølibat" betyr da vel helt uten seksuell aktivitet. Med seg selv inkludert. Er det noen som vil rette på sine innlegg nå? 5 år på meg!
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #33 Skrevet 12. september 2012 Helt fint det og lykke til på de syv hav, men ordet "sølibat" betyr det det betyr og det er ikke meg som har funnet det opp. Den opprinnelige betydningen av sølibat er vel å bo alene. Så om en går helt til røttene så har jeg bodd alene noen år. Sex, derimot.. Anonym poster: fdf24e3bd084d0fe84407a9135703f99
Gjest Raindrops Skrevet 12. september 2012 #34 Skrevet 12. september 2012 5 år på meg! Ikke i det hele tatt? 1
Gjest Blubberella Skrevet 12. september 2012 #36 Skrevet 12. september 2012 Helt fint det og lykke til på de syv hav, men ordet "sølibat" betyr det det betyr og det er ikke meg som har funnet det opp. Akkurat som om man er røyker, eller ikkerøyker her i verden. Har en gått fra å være storrøyker og klart å kutte ned til èn røyk pr dag, er jo det veldig fint, men man er fremdeles en røyker. Takk for meg. Ja ordet sølibat betyr det det betyr, men ikke det du mener det betyr. Sølibat kommer opprinnelig av det latinske ordet caelebs som betyr "ugift/en som bor alene", så i utgangspunktet hadde det faktisk ikke med sex å gjøre i det hele tatt. Det var det å ikke bli distrahert av en ektemake som var viktig for prester og andre geistlige. I tidligere tider fikk til og med prester ha konkubiner, for hovedsaken var at de forble ugift. I senere tid har sølibat fått forskjellige betydninger etter religion og folks egne tolkninger, men de fleste som lever i sølibat lever alene uten sex. At sølibat også inkluderer å holde seg unna onani er ingen universell sannhet, men gjelder for enkelte religioner og trosretninger. Eksemplet ditt med røyking blir litt feil i mine øyne, for selvfølgelig er det en røyker så lenge man røyker. Hvis man har litt sex av og til lever man selvsagt heller ikke i sølibat. Men en person som sutter på en pinne for å simulere røyking, og dermed oppleve noe av samme tilfredsstillelsen som å røyke, er ingen røyker. På samme måte er ikke onani det samme som parsex. Man kan sutte på pinner så ofte man vil og kalle seg ikke-røyker og man kan onanere og si man lever i sølibat. Man går ikke "all the way" med alt det det innebærer.
Gjest NozMonster Skrevet 12. september 2012 #37 Skrevet 12. september 2012 (endret) Ikke i det hele tatt? Hore! Endret 12. september 2012 av NozMonster 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2012 #38 Skrevet 12. september 2012 Så, hvis du fikk 50 millioner, mot at du lever i sølibat resten av livet? Anonym poster: e6a280f1649b5eda9548a4e560549a70
Gjest Gjest_Snerk Skrevet 12. september 2012 #39 Skrevet 12. september 2012 Hadde sex sist i sommer, og det var det siste for godt. Jeg har bestemt meg for å aldri mer ha sex igjen. Er realistisk nok til at det kan bli hardt, og jeg kommer sikkert til å savne sex, men til min fordel så har jeg ingen lang erfaring med sex, eller har hatt mye sex, så man kan vel ikke savne det man ikke vet så mye om. Alder har også noe å si, det som setter preg på i unge år ("debuterte" som 16-åring, har hatt 2 sexpartnere, og har hatt sex på ujevnlig basis i 5 år) og det som har preget meg, er at sex ikke gir meg det jeg trenger. Så etter mitt siste samleie i sommer - aldri mer. Anonym poster: e6a280f1649b5eda9548a4e560549a70 ... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå