Gå til innhold

Hvordan foregår en vielse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kun vært i et kirkelig bryllup, og nå som jeg skal planlegge vårt bryllup har jeg fått litt hjerneteppe og trenger litt hjelp med selve vielsesprogrammet.

Man MÅ ikke ha brudepike/brudesvenn?

Hvor mange salmer er vanlig å ha?

Har alle et soloinnslag?

Har alle med tekstlesing, og hva slags tekst leser man da? Må det være en vi kjenner som leser, eller kan noen av kirkens folk gjøre det?

Skal ikke ha sånn kjempestort bryllup, og vet ikke helt hvem vi skulle bedt om å synge/lese.....

Kan noen kanskje si hvordan dems vielse var i korte trekk?

Anonym poster: 5b2c583e14492c6f6a18ea257a6e9a97

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

http://www.orkdalsme...igsel/index.htm

her står det mye bra syns jeg :)

Basically er det sånn at bruden går inn til en marsj, hun setter seg, presten sier lit, man synger en salme, presten sier litt til, man synger en salme, så er det selve vielsen oppe ve dalteret, så setter man seg på samme side, man synger en salme, presten holder en preken og så er det velsignelse og utgang :)

Basically :)

*dumme feilknapp*

Man må ha to og kan ha tre saler. Man å ikke på noe vis ha brudepiker/svenner.Mange har et soloinnslag, dette kan være i tillegg til eller istedetfor en av salmene. Det skal leses en tekst, dette kan presetn gjøre eller en eller annen du velger. Du kan i hovedsak velge tekst selv dersom du vil at noen andre enn presten skal lese det, men du må ha prestens godkjennelse.

lykke til med valgene :)

Endret av Petalouda
Skrevet

Takk for tilbakemeldingen!

Hva slags tekst kan man lese? Må det være noe fra bibelen, eller kan man velge noe annet (som naturligvis er egnet i kirken)?

Lykke til med planleggingen, selv Petalouda! :)

Anonym poster: 5b2c583e14492c6f6a18ea257a6e9a97

Skrevet

tusen takk for det :)

du kan ofte velge selv hva slags tekst, bare den er relevant for sammenhengen lissom. Fex er Salomos høysang et velbrukt og godt valg (den der størst av alt er kjærligheten vet du) - eller du kan finne andre tekster. Noen prester er veldig strikse og lar deg kun velge bibelske tekster, andre lar deg velge litt friere. Den beste til å svare her er gjerne presten selv :)

(milde måne for noen skrivefeil over her)

Skrevet

Kan man velge å lese opp løftene sine under vielsen, eller er det noe som er helt ubrukt i norske bryllup?

Anonym poster: 702fd3622a2c9632c9d3746294162564

Skrevet

Dere kan fint lese opp løfter i kirken hvis dere ønsker dette. Da jeg giftet meg sist sa vi noen ekstra fraser i kirken noe a la "kjære bla bla jeg gir deg denne ring som et tegn på mitt løfte om troskap og kjærlighet" elns.

Basically er det meste sånt opp til presten faktisk. Det er til syvende og sist h*n som bestemmer sånne detaljer. Jeg ville fex ha brudepiker som skulle gå foran meg opp midtgangen. Det gikk ikke presten vår med på. Utrolig teit, men han mente at bruden ikke skal ha noen foran seg når hun går opp. SÅ de kan ha for seg mye rart men de fleste er relativt liberale og omgjengelige :)

Skrevet

Dere kan fint lese opp løfter i kirken hvis dere ønsker dette. Da jeg giftet meg sist sa vi noen ekstra fraser i kirken noe a la "kjære bla bla jeg gir deg denne ring som et tegn på mitt løfte om troskap og kjærlighet" elns.

Basically er det meste sånt opp til presten faktisk. Det er til syvende og sist h*n som bestemmer sånne detaljer. Jeg ville fex ha brudepiker som skulle gå foran meg opp midtgangen. Det gikk ikke presten vår med på. Utrolig teit, men han mente at bruden ikke skal ha noen foran seg når hun går opp. SÅ de kan ha for seg mye rart men de fleste er relativt liberale og omgjengelige :)

Takk for svar! Jeg er forresten ikke ts, mente ikke å kuppe tråden hennes, fikk først inntrykk av at dette var ment som en generell tråd hvor folk kunne stille spørsmål de måtte ha angående vielsen, men innså etterpå at det kanskje ikke var det :P Beklager!

Anonym poster: 702fd3622a2c9632c9d3746294162564

Skrevet

tusen takk for det :)

du kan ofte velge selv hva slags tekst, bare den er relevant for sammenhengen lissom. Fex er Salomos høysang et velbrukt og godt valg (den der størst av alt er kjærligheten vet du) - eller du kan finne andre tekster. Noen prester er veldig strikse og lar deg kun velge bibelske tekster, andre lar deg velge litt friere. Den beste til å svare her er gjerne presten selv :)

(milde måne for noen skrivefeil over her)

Bare slik at det ikke blir feil: Dette er 1. Kor. 13. Men noe fra Salomos Høysang kan også leses. Presten har nok oversikt over de vanligste bibelversene eller eventuelle "godkjente" dikt/tekster.

Skrevet

Bare slik at det ikke blir feil: Dette er 1. Kor. 13. Men noe fra Salomos Høysang kan også leses. Presten har nok oversikt over de vanligste bibelversene eller eventuelle "godkjente" dikt/tekster.

he he takk for saving her, ser at copy/paste`en min gikk litt skeis, sorry hvis noen ble villedet :) Vi hadde Korinterbrevet i vår vielse, fordi jeg har elsket det siden jeg fikk det som personlig dikt av konfirmasjonspresten min <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...