Gå til innhold

Selvmord - Kjønnsdebatt.


Gjest Mann

Anbefalte innlegg

De siste par årene har jeg blitt mer eller mindre satt ut av fokuset vi har politisk her i landet. Dette gjelder selvsagt flere temaer, og det er alltid noe man kan undre seg over/ bli forbannet på.

Jeg kom over en artikkel i aftenposten hvor de informerte om at det var 5 ganger flere menn/gutter enn kvinner/jenter som tar selvmord, og ja de fleste vet vel at det er tilfellet - men likevel.

Bakgrunn for hvorfor jeg reagerer:

Jeg er født i 1990 og har vært en del av "prøveprosjektet" i skolen. Det var alltid slik at jenter "hadde rett" på ekstra oppmerksomhet og tid. For eks. på fredager hadde de en time på slutten av dagen hvor de spiste frukt og snop, mens de snakket med helsesøster og lignende (dette var god kun i siste semester av 7 klasse).

Det var alltid en hel del kampanjer om jenter og spiseforstyrrelser. Hvor mye de slet, hvor synd det var på dem. Hvor forferdelig det er at moteverden skaper anoreksia og bulimi. At de trenger ekstra hjelp og tilrettelegging for å klare seg i samfunnet.

Samtidig er det altså 5 ganger flere menn enn kvinner som tar livet sitt. Nå skal jeg ikke påstå at tidligere nevnte problemstillinger ikke eksisterer, eller at det ikke skal taes på alvor.

Det eneste jeg undrer meg over er hvorfor det får så lite fokus. Også feil fokus.

La meg bruke et eksempel:

Hvis kvinner er i undertall på universiteter, høyskoler m.m. blir det alltid sagt at det nok kan være fordi samfunnet behandler dem urettferdig. De har ikke "like stor rett til å være der, fordi eldre sjåvenistiske menn er trangsynte".

Ville dere reagert hvis forskere samt media bruke denne forklaringen: "Det kan nok skyldes at menn er flinkere til og søke tidsnok, de er mer begavet" - Eller noe slikt tull?

For det er nettopp det som blir gjort nesten samtlige ganger det er noe menn skårer lavt på. Da er det fordi kvinnene er flinkere. Hvis kvinner skårer lavt på noe. Da er det nemlig fordi samfunnet er urettferdig!

Jeg har problemer med og forstå denne måten man forklarer slike samfunnsmessige problemer på. For meg virker det nesten som om det er et systematisk, diskriminerede, bortforklaringsmønster.

Fokus i media er alltid på "likestilling" i kvinnens favør, mens menn skal bare "holde seg på kjøkkenet" (jeg vet, ironisk valg av ordtak).

Samtidig som de opprettholder dette fokuset er det flest gutter som sliter på skolen, de tar oftere selvmord, får dårligere karakterer, sitter i fengsel og klarer seg generelt sett dårligere.

Er dette et samfunnsproblem, eller er det fordi:

Kvinner er rett og slett flinkere til det meste, likevel skal de få ekstra hjelp av staten til og skaffe seg jobb, utdannelse og div.

Menn er rett og slett noen dumme svin, de er ikke smarte nok eller empatisk nok til å klare seg og vi skal bare fortsette fokuset på at kvinner til stadighet blir diskriminert.

Hva syns dere?

Har jeg rett i noe av det jeg sier, eller er jeg bare enda en sutrete mann?

PS: Jeg er ikke helt gal og mener kvinner som kler seg på den ene eller andre måten ber om å bli voldtatt. Faktisk ser jeg på kvinner og menn som akkurat likeverdig på alle områder, hvor resterende kun er biologiske forskjeller vi må akseptere. For eks: Fysisk styrke, rom forståelse, språk, empati og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående selvmord så er det rett at det er flere menn som begår selvmord enn kvinner, men selvmordsforsøk er vanligere hos kvinner. Dette skyldes nok at menn velger "sikrere" metoder når de prøver å ta livet sitt (hengning, skyting) enn kvinner, som oftere velger løsninger som medisinoverdoser, kutting og drukning. Derfor synes jeg at å bare gå ut i fra de som har greid å ta livet av seg blir litt feil når man skal diskutere selvmord hos menn vs. kvinner - forsøkene må også tas med.

Anonym poster: 5d001f5622e6e326b92cf8374dbe6ec8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Det at flere menn tar selvmord henger sammen med forventningen om at menn skal være "tøffe", og at kvinner gjerne har en lavere terskel for å søke hjelp for psykiske problemer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange menn som begår selvmord er utsatt for strukturell vold, når staten nører oppunder offermentaliteten og med det har et veldig sort/ hvitt bilde av hvem lider, så kan en si at mange ikke når frem med sin smerte ettersom systemet er såpass rigid.

Samlivsbrudd er indirekte en av de viktigste årsakene til selvmord blant menn i Norge.

Det norske samfunnssystemet er gjennomsyret av ordninger som tilgodeser kvinner/mødre, ikke sjelden på bekostning av menn/fedre. Floskelen "barnets beste" er i beste fall meningstom; i verste fall dekker den over grunnleggende mønstre i retts- og forvaltningspraksis hvor kvinner kan spille på offerideologi og strategisk tilpasset stakkarslighet.

En hyppig forekommende påstand er utsagnet om at det foreligger store mørketall. Ved å la kvinner få tilnærmet amnesti for tvilsomme overgrepsanklager, risikerer man også å bringe politi og rettsapparat i vanry.

Det drives i Norge i dag ingen forskning på strukturell vold begått mot fedre og barn, men det finnes derimot en hel del ikke empiriske påstander om at svært så mange menn daglig utøver vold mot sine koner og samboere som merkelig nok kommer frem i barnefordelingssaker.

En trenger ikke mange hjerneceller for å legge sammen to og to her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1990 og kjenner meg ikke igjen i det at jenter hadde noe opplegg gutter ikke fikk være med på, kan hvertfall ikke huske at vi hadde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner gjør mange ganger flere selvmordsforsøk enn menn, men mislykkes oftere, siden de ofte velger metoder som ikke medfører brå død. Dersom man har tatt piller, har kuttet pulsårene eller har forsøkt å drukne seg, kan man reddes hvis hjelpen kommer i tide. Evt man overlever helt av seg selv. F.eks fordi pilledosen ikke var stor nok, eller fordi blødningen stoppet av seg selv.

Menns langt sjeldnere forsøk resulterer i en dødsfrekvens som er mange ganger høyere enn hos kvinnene fordi de velger metoder som er mer effektive. Skyting, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er i en post-feministiskrvolusjonstid, og jeg regner med det tar litt tid før vi finner balansen 100%.

På noen områder er ikke kvinner helt likestilte menn, på andre områder har feminismen overkjørt menn.

Nå må det bare balanseres ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...